Ga naar inhoud

wanneer groente en fruit?


mammavanflappiesbaasje

Aanbevolen berichten

Kleine stukje en dan opbouwen, dus kleine stukjes andijvie bijv op een dag en langzaam wat meer geven. Zo krijgen ze mijne elke dag nu een groot stuk van zo'n krop een groot blad ervan. En je kan bijv een aarbei geven of een druif.

Maar wel op de keutels letten dat ze niet aan de diaree gaat, dan moet je er mee stoppen en als het weer goed is mag je het weer geven.

Hoeveelheid, is dus eigenlijk hoeveel je konijn ongv kan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen uit ervaring spreken van onze eigen konijnen die hebben we met ongeveer 3 weken gekregen en hebben vanaf het begin naast de flesvoeding ook biks en groenvoer gekregen (de eerste 5 weken geen fruit).

Ze hebben vanaf dat we ze hadden altijd goede vaste droge keutels gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, witlof mogen ze ook.. het groen wat aan een bos wortels zit vinden ze vaak ook heerlijk ;)

Afwisselen is wel goed, ivm de verschillende voedingsstoffen in de groenten...

Je zal ook wel merken dat je konijnen voorkeur krijgen voor een bepaalde groente.. hier vinden ze witlof echt niet lekker, andijvie juist weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witlof mag ook al, alle veilige groentes mogen in principe al.

Het is alleen beter om eerst andijvie op te bouwen: Morgen één stukje ter grootte van een postzegel. Geen problemen, nog steeds mooie keuteltjes etc? Dan geef je de volgende dag twee van die stukjes en zo ga je telkens door. Gaat dat een week goed, dan geef je een stukje witlof ter grootte van een postzegel erbij en doe je weer precies hetzelfde.

Als je om de dag een andere groente geeft, kan hij er denk ik niet helemaal goed aan wennen, begin je tegelijk met twee groentes weet je niet wat voor problemen zorgt als hij plakpoep of diarree krijgt. Bovendien is twee onbekende groentes al weer heel wat te verwerken voor z'n darmpjes.

Uiteindelijk kun je best minstens vijf soorten groente tegelijk geven of zelfs meer, geen probleem, hoe meer variatie hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het echt heel lekker vindt kan af en toe wel hoor, het is niet dodelijk.

Wat je beter wél niet meer kunt doen (vage zin) is naar de dierenwinkel luisteren. Dat klinkt een beetje raar, maar dierenwinkels hebben zelden veel verstand van konijnen, helaas. Of het gaat alleen om de winst en dan verkopen ze je allerlei troep. Knaagstenen zijn hartstikke slecht voor konijnen, maar de meeste dierenwinkel zeggen juist dat ze er eentje nodig hebben voor hun tandjes. Ze zitten er ook dikwijls naast met de geslachten van konijnen, gevolg: Toch geen twee zusjes maar broer en zus, waardoor jij met een (of twee!) inteelt nestjes zit. Of je wil graag een ram en een voedster zodat je de ram kunt laten castreren (heel goed!) en je hebt twee rammen.. (Niet zo goed..) Kom je vervolgens terug bij de dierenwinkel, ik heb twee rammen.. O, dat gaat prima samen hoor! (Ja, gecastreerd heb je een kans, maar dat zeggen ze er niet bij..)

Ik zal maar ophouden, maar geloof niet direct alles wat ze je in een dierenwinkel vertellen/adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan! Knaagstenen bevatten véél te veel calcium en kunnen daardoor voor nierstenen of blaasgruis zorgen.

edit; Wel zo handig om een alternatief te vermelden... Dat knagen aan kleren is natuurlijk ook niet de bedoeling! Je kunt hem wilgentakjes geven, die vinden de meeste konijnen heerlijk en zijn ook heel goed voor zijn tandjes. Moet je wel een beetje opbouwen net als de groente, maar dan kun je ze met blad en al geven. Wilgentakjes (en balletjes en bruggetjes en ander speelgoed) kun je eventueel wel in de dierenwinkel krijgen, maar je kunt ook kijken of er niet toevallig een wilg in de buurt staat die je af en toe even vrijwillig kunt bij snoeien.. :whistle2::P Alle soorten wilgen mogen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat uw dochter een konijntje heeft! Als uw dochter misschien wat ouder is, kan ze zich ook registreren, en heel veel over konijnen leren. Ik vind het heel erg goed van u dat u, als ouder, dat u zich inleest, de meeste ouders doen dit niet. Zoals de meeste al zeiden: Groente moet u opbouwen, op deze site kunt u een link vinden naar een lijst van veilige & onveilige groentes. U mag niet in een keer heeeeeel veel groente geven, dat kan diaree verorzaken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Simoon, mijn meissie is 8 maar zit niet veel achter de computer, een half uurtje een spelletje eens in de zoveel tijd en dan heb je het wel gehad. Ze doet veel liever knutselen en andere dingen zoals buiten spelen. (Dat wil ik ook wel graag zo houden:p)

En ik wil ook gewoon zoveel mogelijk te weten komen over ons knijntje.

Ze zorgt wel zelf voor flap (met hulp van mij). Dat was een voorwaarde bij de aanschaf van flappie.

We hebben al 2 katten waar ik fulltime voor zorg en heb geen zin om ook nog het knijntje voor mijn rekening te nemen :P:whistle2:

groetjesssssssssssss

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn zoon heeft ons eerste konijn gekregen toen hij 9 werd. Inderdaad ook afgesproken dat het ZIJN konijn is en dat hij er wel voor moet zorgen. Maar natuurlijk ligt de eindverantwoording bij mij/ons. In de praktijk komt het er op neer dat ik de konijnen verzorg en mijn zoon er naartoe gaat om ze te aaien, tegen te praten en eten te geven. Ik lees hier en vergaar info en speel dat door naar hem zodat hij weet waarom we bepaalde dingen doen of geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .