Ga naar inhoud

konijn eet slecht/niet, ook geen keutels te zien


Ireen

Aanbevolen berichten

IK verzorg een aantal konijnen de dorpsboerderij, helaas zijn de financiele bronnen hiervoor zeer laag, en de houding tegenover de behoeftes van dieren (vooral voor de gedumpte konijnen) bij andere vrijwilligers niet aanwezig.

Nu viel het mij op dat één van de konijnen de laatste vaak niet of nauwlijks van zijn voer groente eet, ook zijn bak biks is regelmatig onaangeroerd als ik de dag erna weer kom om te voeren. Gisteravond lag het voer van de vorige dag er nog precies zo bij als dat ik de vorige dag gegeven had. Ik vertrouw dat niet (vooral niet met mijn ervaring met een konijn met gebitsproblemen) en ik heb het konijn mee naar huis genomen om hem eens te observeren.

Gisteravond heb ik een iniministukje wortel naar binnen kunnen krijgen, en hij heeft zelf ook nog gegeten van een gedroogd schijfje wortel. De rest van het eten (andijvie, witlof, wortelschijven, biks) lag er vanmorgen nog net zo bij als gisteravond, en ook geen keutels in het hok.

Het konijn is verder wel actief en ziet er verder helemaal gezond uit, niet mager, snijtanden zijn goed, geen vieze kont, doet niet raar als ik zijn lichaam betast om te kijken of ie ergens pijn zou kunnen hebben. Wat me wel opvalt is dat hij soms met zijn bek beweegt (niet tandenknarsen) en klinkt er of hij een overvloed aan speeksel in zijn bekje heeft.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Moet ik het nog even aan kijken of moet ik hem dwangvoeren? Kan ik iets doen om te zorgen dat hij wel gata keutelen?

IK zou graag met hem naar de dierenarts gaan, ik weet dat niet eten en niet keutelen binnen een aantal dagen fataal kan zijn voor konijnen, het probleem is alleen het geld. Ik kamp zelf momenteel met een tekort, en ik krijg van het dorpsbelang ook niet zomaar geld voor een dierenarts bezoek, en zij willen het niet zomaar van mij aannemen dat het niet eten van een konijn ernstig is, daarnaast hebben hun zo'n houding van "tis toch maar een gedumpt konijn". Ik wou dat ik het zelf makkelijk voor kon schieten, maar zo'n bedrag...wat toch al snel rond de 40 euro zou worden kan ik zelf eigenlijk niet missen :s

Man wat een stomme situatie, wordt er een beetje gefrustreerd van!

Maar kan ik hier zelf wat aan doen, zodat het konijn wel gaat eten en keutelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je er zelf weinig aan kan doen en echt naar een DA zult moeten. Het weigeren van hard voer als biks en een overvloed aan speekselgeluiden duid op een probleem met de kiezen. Misschien kun je met de kinderboederij en de dierenarts een betalingsregeling treffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft net een half schijfje winterwortel op gegeten, en een paar hapjes andijvie, maar echt bar weinig. Zelfs nat brood spuugt hij weer uit, terwijl dat juist hetgene was dat bij mijn eigen wijlen Finn (mijn eigen konijn die met zware gebitsproblemen zat) er juist nog wel in ging, ondanks de pijnlijke kiezen. Hij kijkt ook niet op of om van het hooi :(

Ja ik weet dat DA bezoek eigenlijk wel noodzakelijk is. De kinderboerderij zelf is volledig vrijwilligers werk, financieel gesteund door het dorpsbelang omdat het dorpseigendom is. Maar ze werken daar niet bepaald mee... Ik zal de dierenarts en het contact persoon van het dorpsbelang eens bellen, hopelijk werkt iedereen een keer mee.

Maar het lastige is dat een konijn kundig dierenarts hier niet echt in de buurt zit, elke avond is er een spreekuur hier in een klein stadje in de buurt, maar daar doen ze geen operaties of onder narcose brengen (en dat doen zij dus wel bij het slijpen van de kiezen), dan zou hij dus mee moeten naar de praktijk zelf en zou ie morgen onder de loep worden genomen, is dat niet te laat? Hoelang trekt een konijn het als hij echt niet eten of keutelen wilt? Ik kan wel olvarit wortel dwangvoeren, dat zou hij vast wel binnen krijgen en houden, maar als hij bijvoorbeeld verstopping heeft, dan komt fdat er naturlijk niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kiezen zullen en probleem zijn in dit geval....en dan is er ook haast bij geboden.

als ie nu al niet meer keuteld heeft ie al 6 dagen niet gegeten.

Het duurt 3 dagen voor de darmen leeg zijn.

Zondag heeft hij nog wel wat biks gegeten zover ik mij kan herinneren, zijn bakje biks was halfvol...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kunt doen met het dwangvoeren is naast het olvarit wortel wat biks oplossen in warm water, dat af laten koelen en daar wat van geven. Hoeveel je daar max van mag geven weet ik niet, misschien iemand hier die dat kan vertellen?

Maar het is nu wel noodzaak dat het konijntje naar een kundige da gaat, anders word zijn doodvonnis getekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens contact opnemen met de dierenbescherming als ik jou was. Dieren medische zorg onthouden is namelijk iets wat niet mag en waar ze mensen op aan kunnen spreken. Ik zou het gewoon proberen.

Ik denk dat het bestuur van die dorpsdinges ook wat harder gaat lopen als ze de adem van de dierenbescherming in hun nek voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je niet contact opnemen met een dierenarts, misschien kunnen zij wel een mooie regeling treffen? Een goede en een DA die echt begaan is met dieren, zal vast wel kunnen helpen in dit geval en je misschien een beetje kunnen matsen...

Het gaat hier immers niet om je eigen konijn, en hij moet dringend naar de DA! Dus zo'n DA zal toch ook wel in moeten zien dat je echt het beste met het beestje voor hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel het natuurlijk geen oplossing voor het probleem is mag hij wel hier naar toe. Je komt uiteraard binnenkort weer een keer voor deze situatie te staan als er een ander konijn ziek zou worden, dus het zou ook handig zijn als het probleem structureel wordt aangepakt door bijvoorbeeld de dierenbescherming/LID in te schakelen. Ik weet dat die meestal in eerste instantie niet veel kunnen doen. Maar als je een dosier op kunt bouwen uiteindelijk wel. En dat is wat moet gebeuren wil er verandering komen.

Maar je mag hem hier brengen al is de afstand denk ik wel groot om te brengen. Ik ga dan naar de dierenarts en laat dan ook rapport op maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor het aanbod Muffins, heel lief van je, maar ik heb al afgesproken dat hij bij Aniek in de opvang komt, ik zou daar nog bericht van krijgen zodra ze weer plek had.

Inmiddels heeft het konijn een paar keutels gelegd, hij zit in iedergeval niet verstopt. Het waren ook aardig normale keutels, niet heel klein of raar van vorm of kleur. Dat is dus al ene pak van mijn hart. Maar hij moet natuurlijk wel iets eten...

Ik ga sowieso met hem naar de DA, ik heb net de penningmeester van het dorpsbelang aan de lijn gehad om te kijken of ik geld kan krijgen voor deze kwestie. Gelukkig begreep ze de situatie, er is alleen geen potje voor medische zaken voor de kinderboerderij, en omdat ik blijkbaar verder niet bekend ben als vrijwilliger van de kinderboerderij, moest ze even wat mensen bellen om dit door te spreken en dan zou ze me zo snel mogelijk terug bellen, hopelijk met goed nieuws...

Ik ga sowieso met hem naar de DA vanavond, als het niet vergoed wordt dan betaal ik het zelf maar, want zo laten kan ik niet over mijn hart krijgen. Als het goed is zou ik hem en de andere 2 gedumpte rammen voor de 19e bij Aniek kunnen brengen, dus de zorg voor een volgend slijpbeurt (indien er dus haken aan de kiezen zitten) is dan niet meer aan mij, maar aan de opvang of het nieuwe baasje als hij die snel vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belachelijk dat er geen potje voor medische zaken op de kinderboerderij is zeg.. Verwachten ze dat dieren nooit ziek worden ofzo?

Succes vanavond bij de dierenarts!

Ja dankje.

Ze vertelde dat als er iets vergoed moet worden, voer of wormenmiddel voor de geiten/schapen bijvoorbeeld. Dat gewoon gedaan wordt. Maar dat wordt dus aangedragen door de vaste verzorger, een oude gepensioneerde koeienboer die geen verstand heeft van andere diersoorten dan koeien bijvoorbeeld. Hij heeft zelf zo'n instelling, als er een geit ziek is ofzo, dat het zonde is om daarvoor de veearts te halen, omdat het als "slachtgoed" goedkoper is. Of ie dat ook werkelijk meent en doet weet ik niet, maar het is dus echt een boer met boerenmentaliteit. Ik heb nu sinds een maand of twee de zorg van de konijnen op me genomen, als ik zometeen een vaste baan heb gevonden (ben net afgestudeerd) kan ik de dagelijkse zorg van de konijnen er ook niet meer naast doen, helaas. Maar dan wil ik nog steeds toezicht houden op de dieren, het hele beleid moet ff op de kop worden gegooid.

Maar om weer terug te komen op deze kwestie. Omdat ik dus blijkbaar niet aangeschreven sta als vrijwilliger kan ze me niet nu alla-minuut iets toezeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg net een telefoontje dat ik 50 euro tot mijn beschikking heb. Ik ga dus vanavond naar de DA en hoop daar een regeling te treffen dat alle kosten binnen die 50 euro kan blijven, het is niet mijn eigen konijn, dus veel meer kan ik er ook niet aan doen. Als het meer wordt, wat ik eigenlijk niet verwacht, dan schiet ik zelf de rest wel bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja raar? Jammer is het wel, maar bedenk wel dat het een hele kleine dorpskinderboerderij is, volledig vrijwillig gerund (jammer genoeg door niet iemand die verstand heeft van meerdere diersoorten), dat is niet vergelijkbaar met kinderboerderijen in steden of grote dorpen, jammer genoeg. Het is ook gewoon een triest geval die kinderboerderij, maar gelukkig willen ze daar wel wat aan doen en binnenkort ga ik ook met het dorpsbelang om de tafel, hopelijk komt het dan wat beter voor elkaar en kan er een fatsoenlijke kinderboerderij opgezet worden, waar alles wel goed geregeld is. Tis jammer dat ik zelf de kinderboerderij niet kan runnen, anders had ik dat wel gedaan hoor, maar ik laat me wel horen en hopelijk wordt er wat mee gedaan.

aangepast door Ireen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker gerustgesteld. Ik vind het sowieso maar niks dat ik in dit soort gevallen afhankelijk ben van anderen.

De dierenarts zei dat het zo rond de 40-50 euro zou worden, en toen ik zei dat ik 50 euro van het dorpsbelang hiervoor had gekregen verzekerde hij dat het zeker onder de 50 euro zou blijven. Dus dat is ook allemaal prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb het bewuste konijn maar een naam gegeven: Frits :)

Frits bleek golvende kiezen te hebben. Volgens de DA zou dat een teken van ouderdom zijn? Frits ziet er alleen niet echt oud uit, ik schatte hem een paar jaar oud, maar wat zijn echte leeftijd is zal ik nooit weten.

Maar zijn kiezen zijn dus weer op gelijke hoogte geslepen, hij had ook een wondje in zijn bek,maar dt viel gelukkig er mee. Hij zit nu tien dagen aan de anti-biotica, dus hij logeert hier die tien dagen bij mij in huis. Hij staat nu in de keuken en gaat zo naar de hamsterkamer, daar is het niet zo warm (we hebben alleen een gaskachel in de woonkamer) en daar kan hij tenmisnte ook los lopen (als ie maar van mijn opvang ham Senne afblijft). Bij de dierenarts had hij ook niet willen eten, dus zodra ikj hem thusi had heb ik hem gelijk olvarit wortrel met een spuitje gevoerd, gelukkig nam hij dat gelijk aan, en heeft hij sinds gisteravond alsweer wat biks, hooi en zn blaadjes andijvie en witlof opgegeten, en keuteld hij ook weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .