Ga naar inhoud

Ollie heeft een oogprobleem...


nathalie b

Aanbevolen berichten

Vanmorgen ben ik met Ollie naar de DA gweest voor de kontrole van zijn linker oogje....die gaat goed;maar gisteravond zag ik wat raars aan zijn rechter oog:bounce:........het probleem wat hij links had heeft hij nu dus rechts.

Er zit een beschadiging op zijn oog die dus een ontsteking veroorzaakt.

Dit oog gaan we dus ook weer 6x daags zalven met caf zalf.Deze keer gaan we het thuis proberen daar dat nu mogelijk is en we ollie niet weer willen missen.

Op de vraag hoe hij hieraan komt kon de DA niet echt antwoord geven.Er werd gedacht aan stro,maar Ollie heeft geen stro in zijn hok of omgeving.

Hooi dan?Hangt aan de buitenkant van zijn hok in een ruif.....

Verder heeft de DA het idee dat Ollie blind is omdat zijn pupillen niet reageren op licht.Volgens mij ziet hij wel maar niet goed.....hij ziet nl wel een kat in de tuin en vanmorgen bij de DA zag hij ook een paard langs het raam lopen.....

Hij loopt ook nergens tegenaan ook niet als we wat verplaatsen;maar ziet af en toe niet zijn snoepje liggen en denkt dan dat het nog in mijn hand zit.

Dit is eigenlijk altijd al zo geweest....volgens de DA reageerde zijn pupillen vorige week wel...dus dat is wel vreemd.

Voorlopig gaan we dus de hele week 6x daags zalven en gaan we volgende week donderdag naar een oogkundige DA in visdonk.

Had zo gehoopt dat het einde van de problemen in zicht was maar het lijkt dus weer opnieuw te beginnen.......een positieve noot is :hij is 2 ons aangekomen en weegt nu dus 5,3kg!

Iemand misschien een idee hoe hij aan een oogbeschadiging kan komen?

(geen stro,geen hooi..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 191
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Misschien heeft ie last van haaruitval?? misschien dat daardoor zijn oogjes zo ontstoken zijn? heb je al een watje met uitgekookt water geprobeerd..?? volgens,ij helpt dat echt bij alles....

Suc6 met zen oog!!

Ollie zijn probleem is groter dan een ontsteking van haren in zijn oog;het idee is goed maar niet de oplossing voor Ollie.

(misschien vind je meer info over zijn oogjes in het topic Ollie is gestopt met eten...)

in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt het ook 2 keer daags gaan spoelen met handwarme melk!

ik heb dat ook gedaan toen coco haar ogen ontstoken waren eerste deed ikd at met afgekookt water maar zag geen verbetering het spoelt het ook alleen maar... maar toen ik melk ging proberen(op advies van mijn stagebegeleider dierenspeciaalzaak) zag ik binnen 2 a 3 dagen verbetering!! er zitten namelijk goede bacterien in die vechten tegen de slecht waardoor het dus sneller en beter geneest.

succes

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook even zitten denken.Ollie is een buitenkonijn dat noodgedwongen binnenwoont sinds kort;kan het zijn dat de lucht binnen te droog is en zijn ogen dan te droog worden waardoor zijn ogen dan beschadigen door zijn eigen oogleden?

Ik heb ooit een paar jaar geleden zelf zoiets gehad; te droge ogen en daardoor mijn hoornvlies beschadigd en ontstoken.Maar kan dat ook bij konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me sterk....dat dat kan maar ik heb het zelf ook met een fransoos gehad dat ie het ineens kreeg na 1 jaar.....een troebel oog.

Oorzaak onbekend....staar krijgen ze vaak later dat is vaak erfelijk of ouderdom.

Dan heb je de normale beschadeging maar dat is vaak een oog.

Dus het is nu bij beide ogen dan denk ik toch iets van binnen uit en eventueel erfelijk.

Heb je een foto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal morgen overdag proberen een foto te maken van het zere oog (weet niet of het prettig is een flitser in zijn oog?);andere kant zie je niks geks meer maar moet nog wel gezalfd worden.

De blauwe waas aan de bovenkant gaat samen met het rode van de rest van het oog.Dit was bij het andere oog hetzelfde en ook weer weggetrokken...

Hij heeft dus geen konstante blauwe waas over beide ogen maar alleen de bovenkant tijdens de ontsteking.

Het enige wat ik raar vind is de niet reagerende pupillen;volgens ons ziet hij gewoon wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ollie heeft donderdag a.s een afspraak bij de oogarts....

Vanmorgen zijn de ogen beide gecontroleerd;bij het eerste oogje is de beschadiging bijna weg alleen de pupil blijft te groot.

het 2e oogje ziet er al wat beter uit en was er duidelijk een grote beschadiging te zien.

Het oog ziet er vandaag ook anders uit als gisteren...

Volgens de DA kan hij thuis zo goed de weg dat hij ook nergens snel tegenaan zal botsen dus daar even een parcours uitgezet in de wachtkamer en.......meneer liep overal netjes omheen niet hard rennend maar geen botsingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben alweer even terug......

De beschadiging blijft een raadsel,allebei de ogen dezelfde plek.Onder het derde ooglid is niets gevonden wat dit veroorzaakt zou kunnen hebben.

Duidelijk is dat meneer staar heeft in beide ogen.In het beide ogen heeft waarschijnlijk ook een bacterieele ontsteking of bacterie gezeten .In de ogen en achterin de ogen ziet het er gewoon goed uit.Doorbloedig naar de beschadiging toe is ook goed;oogdruk was ook goed.

Bij het linker oog (de eerste zeg maar ..)is de pupil vervormd en is het oog iets boller;deze pupil reageert totaal niet.

Bij het rechter oog (de tweede dus)is geen vervorming van de pupil en reageert hij wel maar veel te traag.

Het enige wat ik me afvraag nu is staar het gevolg van een ontsteking of is de onsteking het gevolg van staar?

Is hij niet wat jong voor staar?(Ollie is van 06/06)

Er is verder niet veel aan te doen dan voorlopig te zalven;linker oogje hoeft niet meer en rechter oogje nog 2 weken en dan 3xdaags ipv 6xdaags want dat vond ze veel te veel.....

Op de een of andere manier (weet wel waarom...al dat gefrutsel aan je ogen enz.)is Ollie nu ook een beetje uit zijn doen...heeft alleen wat groente gegeten en verder nog niks maar dat zal straks wel komen....

Ik weet verder ook niet wat ik nog meer voor hem kan doen;ik zou nog kontakt op kunnen nemen met Wilhelminapark,maar weet niet of dat nog iets kan veranderen.

Is het dan nog wel verstandig Ollie weer te vervoeren naar Utrecht (1,5uur rijden)?

Hoe dan ook al wordt hij blind het is en blijft mijn bikkeltje,mijn dappere ventje....

Volgens mij kan een slechtziend of blind konijn ook goed leven zolang hij maar geen pijn heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staar kan altijd gebeuren echte leeftijd is daar niet altijd van invloed.

Maar ik vrees dat staart op zich geen bactriele infectie kan veroorzaken....wel je kaak probleem dat het dus van binnen uit is gekomen.Maar of een bactriele infectie staar kan veroorzaken.....? lijkt me sterk....eerlijk gezegt.

Met staar kan ie prima oud worden geen probleem konijnen gebruiken geur snor haren en geluid om zich te verplaatsen.

Zo min mogelijk zelf gaan verplaatsen in de toekomst maakt het wel makkelijker voor hem.

De staar die ik zelf heb ervaren was altijd zonder enige vorm van onsteking.

De pupil werd dan gewoon wit/ creme van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .