Ga naar inhoud

Wat kan dit zijn?


ASh_

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Een aantal weken geleden heeft één van mijn konijnen een aantal gezondheidsproblemen gehad. Ze had een erg natte neus en haar oor zat vol met wondjes. Beide konijnen waren net 8 weken en ben ook gelijk naar de Dierenarts gegaan en heb ze dan ook direct laten enten en onderzoeken.

De dierenarts dacht dat het ene konijn een schimmelinfectie zou hebben en hiervoor heb ik een zalfje gekregen. Na ongeveer 2 weken trokken de wondjes weg en ging het steeds beter met haar. Nu zitten er ook weer haren op haar oor.

Maar nu kom ik dus vanmorgen bij het hok aan en nu is mijn andere konijn aan het kwakkelen met haar gezondheid.

Haar hele ooglid is rood en gezwollen. Er komt vuil uit haar oogje en ook ziiten er korsten onder haar oogje.

Ook had ze korsten op haar neusje. Ik heb hierover de dierenarts gebeld en ze hadden mij aangeraden de medicijnen erop te doen die ik nog van mijn andere konijn had. Dit heb ik dus gedaan en ik kom vanmiddag van mijn werk vandaan. En nu is heel haar neus helemaal kaal. En is best wel rood. Het is ook heel erg gevoelig voor haar als ik eraan zit.

Ik ga nu maandag naar de dierenarts maar maak me zo'n zorgen om haar.

Wat denken jullie dat het kan zijn?

Verder is ze goed levendig en eet en drinkt ze goed.

Wie kan mij helpen en wat kan ik doen om de pijn te verzachten voor ik naar de dierenarts ga?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga aub snel naar een konijnkundige dierenarts...

Ze hadden helemaal niet ingeënt mogen worden als ze al niet helemaal gezond waren, en ik moet bij de dingen die jij omschrijft, meteen aan myx denken...

Dus misschien is ze ziek geworden van de enting, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen...

Ik zou zeker snel naar een konijnkundige (!) dierenarts gaan...

Heeft ze toevallig ook korstjes/bulten rondom haar anus en geslachtsdeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze was al niet lekker.. Ze had een natte neus. Dan is haar weerstand dus al niet goed en mag ze never nooit geënt worden...

De enting werkt niet direct, en de kans is juist aanwezig dat ze myx krijgt als ze geënt is terwijl haar weerstand slecht was, dát is ook juist de reden waarom dat niet mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat denk ik niet duidelijk in mijn verhaaltje.

Maar ze zijn ongeveer 2 maanden geleden geent.

Ik heb de dierarts ook al om advies gevraagt en ze vertelde dat het geen myx kan zijn.

Tog twijfel ik.

Ow zit echt met mijn handen in het haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het volgend hun niet de tijd van het jaar is.

Ze 2 maanden geleden is geent en de kans dan 1% kans is dat ze het krijgt. (wat dus erg weinig is)

Hun denk nu dus (wat knap is dat ze dat via de tel zien) dat de schimmelinfect overis geslagen naar mijn andere konijn. (maar vind het wel erg eng dat het allemaal de symtomen en de plaatsen heeft van myx)

Wel merk ik dat als ik de zalf van de schimmelinfectie er op heb gedaan dat de huid wel rustiger word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt over korstjes...

Waren het onmiddellijk korstjes of waren het eerst bultjes?

En...zoek alsjeblieft een andere DA.

Ten eerste, zomaar door de telefoon zeggen dat je maar gewoon de medicijnen die je in huis hebt moet gebruiken, terwijl de symptomen anders zijn én ze het konijn niet gezien hebben...daar krijg ik de kriebels van.

Ten tweede, klopt de info die ze over de enting geven ook niet en is het juist WEL de tijd voor myx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook wij hebben het niet gezien dus het hoeft inderdaad helemaal geen myx te zijn, het kan heel goed zelfs dat bijv. de schimmel is overgedragen van de 1 op andere konijn. Ja, myx risico is aanwezig, maar er zijn nog veel andere dingen die mogelijk zijn. Als de TS het echt direct wil weten, moet ze gewoon direct naar de dierenarts. Wij kunnen ook niks zien op afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind dat je met zulk soort dingen sowieso even langs een DA moet hoor, want je weet het inderdaad gewoon niet, en een DA die op afstand zegt dat het wel een schimmelinfectie zal zijn vind ik erg dubieus.

als je zelf iets hebt en je dokter zegt over de telefoon wat het kan zijn, dan neem je daar denk ik ook geen genoegen mee, of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ook wij hebben het niet gezien dus het hoeft inderdaad helemaal geen myx te zijn, het kan heel goed zelfs dat bijv. de schimmel is overgedragen van de 1 op andere konijn. Ja, myx risico is aanwezig, maar er zijn nog veel andere dingen die mogelijk zijn. Als de TS het echt direct wil weten, moet ze gewoon direct naar de dierenarts. Wij kunnen ook niks zien op afstand.

Precies, daarom raad ik haar ook zo snel mogelijk aan om naar een konijnkundige DA te gaan. Ãls het wel myx is, is het natuurlijk niet verstandig om daar lang mee te wachten.

Wij kunnen inderdaad ook geen diagnose stellen, wij zijn geen dierenartsen en hebben het konijn ook niet gezien.

Ik lees nu dat het minder wordt.. Laten we dan in ieder geval hopen dat het geen myx is (wat ik ook niet meer denk als het nu ineens minder wordt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook meteen aan myx, en kom op zeg, niet de tijd van het jaar?! Het is er echt volop en de de dierenartsen hier lopen helemaal vol met konijntjes die ingeslapen moeten worden door die ziekte! De mijne zijn nog geen maand geleden allemaal (behalve eentje) dood gegaan. Ik zou gewoon naar de dierenarts gaan, en dan wel een andere.. Maar nu het minder word hoop ik dat het geen myx is.. Maar alsnog zou ik het even controleren..

Wat nu even belangrijk is (vind ik dan), is dat je even naar het geslachtsdeel gaat kijken. Is die een beetje opgezwollen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, daarom raad ik haar ook zo snel mogelijk aan om naar een konijnkundige DA te gaan. Ãls het wel myx is, is het natuurlijk niet verstandig om daar lang mee te wachten.

Wij kunnen inderdaad ook geen diagnose stellen, wij zijn geen dierenartsen en hebben het konijn ook niet gezien.

Ik lees nu dat het minder wordt.. Laten we dan in ieder geval hopen dat het geen myx is (wat ik ook niet meer denk als het nu ineens minder wordt).

Uiteraard is het belangrijk er mee naar de DA te gaan, maar het kan nog van alles zijn. Ik zou morgen dan zelf ook direct naar de DA gaan. Maar ik zou niet alleen aan de myx denken. Het is best mogelijk dat het die schimmelinfectie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het best voor de hand liggend dat het myx is vind ik, het ene nijntje krijgt symptomen, het andere nijntje niet maar heeft mogelijk wel al een iets slechtere weerstand. Worden beiden ingeent, en een tijdje later krijgt het andere nijntje symptomen! Het vaccin dat ingespoten is geworden, heeft mogelijk de kans gekregen om door lagere weerstand actief te worden. ALS het dus myx zou zijn. Maar nogmaals, het lijkt me wel voor de hand liggend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook aan myx.

hoe is het met je konijntje?

je moet echt heel snel naar een konijnkundige da.

ik ben ook een konijn met myx verloren doordat de da zei dat het een longontstekking was ja ook longontstekking.

maar door foto's hier te plaatsen weet ik van de bbers dat het myx was.

je moet echt snel gaan want het is geen fijne afloop voor je konijn en ook niet voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .