Ga naar inhoud

Ik wil Draakje laten castreren/steriliseren


Nimfee

Aanbevolen berichten

Hoi

In een ander topic heb ik wat vragen gesteld en wat vertelt, maar ik weet nu bijna zeker dat ik Draakje ga laten castreren/steriliseren.

Echter nog wat vragen en evt tips van anderen, dat zou heel fijn zijn!

Ik zit met het volgende probleem.

Draakje woont buiten in de ren. Als ze dus onder het mes gaat, moet ze dan naar binnen om aan te sterken? Zo ja, hoe moet ik haar weer laten wennen met het naar buiten gaan daarna?

Hoe lang zou Draakje moeten herstellen van de operatie? Ik wil namelijk na de operatie naar de opvang voor een vriendje. Hoe lang moet ik daar mee wachten?

En verandert het gedrag van Draakje? Het is nogal een knorrig konijn en ontzettend eigenwijs :mdr: Maar dat knorrig gedrag wordt toch niet erger na de operatie, hooguit minder?

Wat moet een dierenarts weten over sterilisatie/castratie? Ik wil in iede rgeval de hele baarmoeder weg, voor het geval ze ooit baarmoeder ontstekingen krijgt of baarmoederkanker. Maar wat voor narcose is het beste en wat moet een dierenarts verder kunnen weten? Dit wil ik namelijk rgaag weten, omdat ik ben overgestapt naar een andere dierenarts. Hier in de buurt zit wel een konijnkundige dierenarts, die staat hier ook op de lijst van Bunny Bunch dacht ik, maar ik vind deze dierenartsenpraktijk niet zo prettig. Maar is het dan nog verstandiger om bij hun te laten doen, dan bij mijn dierenarts?

Groetjes Daniëlle!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in eerste instantie gewoon voor je eigen (die je prettig vindt dus) DA gaan, dat die anderen op de konijnkundige lijst staan en de jouwe niet wil niet zeggen dat die van jou niet konijnkundig is. Ik zou hem, aan de hand van de antwoorden die ik niet heb maar die anderen vast op je vragen gaan geven, wat vragen stellen over castraties, heb je er een verkeerd gevoel bij kun je alsnog naar de konijnkundige gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso heel belangrijk dat je dierenarts weet dat een konijn niet nuchter mag zijn, een goede narcose gebruikt en regelmatig castraties/sterilisaties doet.

Gasnarcose is sowieso veilig voor konijnen, narcose met injectie is ook goed (meestal wordt dan domitor met ketamine gebruikt), en dan spuiten ze ze ook meestal wakker.

Ik zou eerst gewoon eens de DA bellen en heel wat vragen stellen, over de castratie zelf, of ze het vaak doen, wat voor een narcose ze gebruiken, wat de nazorg is, wat ze aan medicatie mee naar huis krijgt, bijv. wat een goede temperatuur is voor konijnen (moet tussen 38.5 en 39.5 zijn) enz. Als je de antwoorden dan even hier plaatst, kunnen wij je ook wat verder helpen.

Je konijntje moet inderdaad naar binnen na castratie, dit omdat ze de temperatuur niet zo kunnen regelen als ze net zo'n zware operatie hebben gehad. Ik heb 4 voedsters laten castreren, bij de eerste dame wist ik er nog niet zoveel van, en haar heb ik denk ik ruim een week binnen gehad omdat ze niet zelfstandig wilde eten. Achteraf bleek dat ze heel verdrietig was omdat ze haar vriendje miste, want zodra ze weer bij hem was begon ze te eten als een bouwvakker.

De andere 3 dames heb ik hooguit 3 dagen binnen gehad, daarna heb ik ze gewoon weer buiten gezet (als de wond er ook mooi uit zag uiteraard), omdat ze boel binnen aan het afbreken waren. Ik heb wel mijn hokken beschut staan en een afdekzeil ervoor tegen wind en regen.

Dat puberale gedrag wordt inderdaad minder, zeker niet erger. Meestal worden ze juist liever en rustiger na castratie.

Ik zou zeker een week of 2 wachten voordat je naar een opvang gaat, aangezien ze wel helemaal moet herstellen en weer aan moet sterken voor een koppeling, wat veel stress met zich mee brengt. Ze moet sowieso weer helemaal goed eten, drinken en keutelen en helemaal beter zijn. Ook moet de wond uiteraard mooi genezen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht! Vrijdag ga ik bellen naar allebei de dierenartsen en dan zal ik de antwoorden hier neer zetten. Over dat konijnen niet nuchter mogen zijn, ik heb wel eens gevraagd aan mijn dierenarts of ze ook cavias castreren (voor het geval 1 van mijn beren overlijdt, dan wil ik de ander laten castreren en bij de dames zetten). Ze zeiden dat ze dat inderdaad doen, maar dat ze wel gelijk moeten eten omdat de darmen moeten blijven werken (ze zei zoiets iig). Dus dat weten ze in ieder geval wel :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo nimfee,

ik vind het heel verstandig dat je haar laat castreren, zou zeker ook de baarmoeder weg laten halen.

ik heb vanmorgen mijn konijn in moeten laten slapen omdat er baarmoederkanker was geconstateerd in een heel ver gevorderd stadium.

zat inmiddels in haar hele lijf.

dus beter voorkomen, dat bespaart je een hoop ellende.

succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee denk het niet... Ik heb al ruzie gehad met mijn vader omdat ik 4 cavia's binnen wilde doen, maar hij wilde niet meer dan twee cavia's binnen hebben. Dus denk niet dat twee konijnen dan wel mogen :')

Maar ik denk dat ik anders gewoon de ren afdek met zeil, zoals Danielle al zei. En dan lekker veel hooi/stro zodat de kou dan wel meevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net gebeld.

Mijn dierenarts gebruikt injectie narcose en ze doen ook dus voedsters castreren. Het kost 130 euro (ik had 180 euro verwacht, dacht: laat ik van het ergste uitgaan). Ze hebben het al vaak gedaan en de nazorg is goed opletten of alles goed gaat met het konijn, over de wond enzo en gedrag. Niet heel uitgebreid maar ik wist ook niet zo goed wat ik moest vragen.

Nu moet ik ook mijn cavia laten castreren, toen zeiden ze al direct dat het anders werkt dan bij honden en katten. Castreren kost daar ook niet zo heel veel, 47.50 euro. Nouja ik heb gezegt dat ik volgende week bel voor een afspraak (omdat ik mijn tijden nog niet weet van mijn school rooster).

Straks ga ik nog de andere dierenarts bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de andere gebeld, naar de dierenarts waar ik liever niet naartoe ga. Maar ze kwamen over het castreren van voedsters wel professioneler over, dus wellicht laat ik Draakje daar steriliseren en mijn cavia gewoon bij mijn eigen dierenarts.

Over de ingreep:

Ze gebruiken gasnarcose en ze hebben het al vaak gedaan. De na zorg is: na een week terug komen voor hechtingen, ze krijgen voordat ze weg gaan injectie voor pijnstilling, ik moet ipv stro/hooi het konijntje op een handdoek zetten omdat anders de wond kan gaan ontsteken. Het kost wel wat meer, het kost € 137,35. Dus 17 euro meer, scheelt niet heel erg veel opzich.

Voor de castratie van cavia's hebben ze geen gasnarcose maar priknarcose omdat het uitwendig is. Dat is wel een stuk duurder: € 72,45 maar daar zit alles in inbegrepen, zoals: pijnstilling, medicatie en AB.

Ik krijg nu wel een beter gevoel bij deze DA daar over, ze vertelde heel veel en zei dat konijnen ook direct moeten eten vanwege de darmen. Ze was vrij duidelijk en legde alles goed uit.

Wellicht is mijn DA wel gezellig en leuk, maar ze klonken niet echt heel professioneel. Vooral toen ik zei van dat ik graag wel de baarmoeder er uit wilde vanwege kans op ontstekingen, en die antwoordde met 'Ooo...'.

Dus... Denk dat ik wel weet waar ik naartoe ga...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet alleen niet waar ik nu het beste dan mijn cavia kan laten castreren :') Want ik ben dan 40 euro meer kwijt als ik naar de andere DA ga (ben ook maar een studentje... Mijn ouders gaan dit nooit betalen, die betalen alleen de DA kosten als ze ziek zijn en dat zijn ze nu niet). Ik dacht misschien kan ik mijn cavia wel laten castreren bij mijn eigen dierenarts. Maar dan denk ik: wat is die 40 euro.... het is geen 200 euro verschil. Dan maar niet winkelen :lol:

Nee ik ga gewoon naar de andere dierenarts, vooral bij de cavia zit alles inbegrepen en misschien is dat niet zo bij mijn dierenarts en is het kaal 47 euro zonder AB enzo. Dan kom je wel op hetzelfde uit uiteindelijk.

Nou dan ga ik morgen bellen voor twee afspraken...! En extra hok regelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .