Ga naar inhoud

Te hoge nierwaarden konijn


respect

Aanbevolen berichten

Gisteren ben ik met mijn konijntje bij de DA geweest en nu blijkt dat ze nierstenen heeft en een te hoge nierwaarde (veel te hoog! Ureum 40 en Krea 976) Ze ligt nu aan het infuus om gespoeld te worden, dit hebben we in het verleden ook met 1 van mijn katten gedaan en zij is hier weer bovenop gekomen.

Wie heeft hier met een konijntje ervaring mee?

Morgen wordt haar bloed weer getest om te kijken of haar nieren hier op reageren zodat we verder kunnen behandelen want de kans is vrij groot dat ze E. Cuniculi heeft.

Maar ik zou graag willen weten of er iemand positieve berichten heeft over de behandeling met hoge nierwaarden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Eerlijk gezegd denk ik zelf dat ze dit heeft, 3 jaar geleden was er namelijk een hersenbloeding of herseninfarct geconstateerd door de DA, omdat ze rondje liep en haar oogjes gingen heen en weer, hier is ze voor behandeld met prednison.

Ook had ze een scheef hoofd maar is allemaal weer goed gekomen, een half jaar later kreeg ze hetzelfde, weer idem behandeling en weer idem resultaat.

Een half jaar geleden kreeg ze een (hele korte) verlamming aan haar pootjes, DA constateerde dat ze een nierinfectie had, pas toen heb ik ook gelezen over EC en heb toen bij mijn DA erop aangedrongen dat ze hiervoor werd behandeld (DA was een vervanger van mijn eigen)

In ieder geval knapte ze ook hier weer van op.

6 weken geleden liep ze weer een beetje raar en trok met haar pootje.

DA dacht ze zich verzwikt had omdat ze heel veel rent en misschien verkeerd terecht was gekomen.

Ik heb toen wel op de EC gewezen maar hij dacht hier anders over.

Nu had ik weer hetzelfde verhaal met haar pootje en heb er nu opgestaan (gisteren) dat er een urine en bloed onderzoek gedaan zou worden en een foto.

Hier zijn dus die waarde uitgekomen en die stenen.

Eerst moeten haar niertjes het weer goed gaan doen voordat ze behandelt kan worden met antibiotica en panacur volgens mijn DA.

Panacur heeft geen effect op de nieren heb ik nagevraagd bij Universiteit Utrecht maar de antibiotica wel vandaar dat me deze behandeling pas voor morgen na de nieuwe bloeduitslag kan worden gestart.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie duimen, Deugniet heeft er heel veeeeeeeeel nodig (en ik ook ;-)

Ga nu mijn kat ophalen want die is vandaag geopereerd aan haar nierstenen.

Wel heel raar hoor, allebei hier last van.

Ga nu naar mijn meissie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet slecht bedoeld hoor...

Maar zou je gezien de behandeling en het feit dat jij meer naar onderzoeken vraagt dan dat je DA er voorsteld geen idee zijn om met je konijntje langs een DA te gaan die erg veel ervaring heeft met konijnen?

Gezien de nierstenen is het ook geen slecht idee dat je haar calciuminname probeert te beperken.

En hoe willen ze de nierstenen eigenlijk gaan 'behandelen'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd was ik al van DA veranderd en dacht dat deze DA verstand had van konijnen, nu zijn er 3 verschillende in de kliniek en heb gisteren met de eigenaar DA over deze hele geschiedenis gepraat en wat ik van hem verwacht. Want het is echt een goede DA.

Wat betreft de calciuminname daar ben ik van op de hoogte nu. Ik ben bang dat ik haar toch teveel gedroogd brood heb gegeven, dit vindt ze zo giga lekker maar na het lezen van jullie verhalen doe ik dit nu zeker niet meer.

Aan de nierstenen kan niets worden gedaan en moet dus ook kijken in hoeverre ze hier last van gaat houden.

Ik ga voor kwaliteit van leven en wanneer pijn niet meer te behandelen is zal ik een hele moeilijke beslissing moeten gaan nemen, dit heb ik in mijn achterhoofd maar wil hier nog even niet aan denken. Dit doet zo'n pijn in mijn hart, eerst wil ik mijn concentreren op wat wel kan en hoe ze reageert.

Ze is een gigantisch vrolijk konijntje en tot aan zondagavond liep ze nog steeds vrolijk achter me aan, dus ik weet niet in hoeverre die nierstenen haar leven verpesten.

Ik zal het aan moeten kijken wanneer ik meer weet en wanneer ze weer thuis is.

Mijn god, ik zit te janken terwijl ik dit schrijf.

En ik weet naar aanleiding van de verhalen die jij hebt geschreven dat je het niet slecht bedoeld dus je kan in principe alles tegen me zeggen (schrijven) zolang ik maar weet dat je het beste met mijn dieren voorhebt.

Dus dank je wel voor je reactie.

Ik ga nu even aandacht aan mijn andere dieren geven.

Billy mijn andere konijntje zit nu alleen en dat vindt ik ook zo vreselijk zielig.

Mindy mijn poes die gisteren is geopereerd heeft nu ook extra knuffels nodig dus werk aan de winkel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de nierstenen kan niets worden gedaan en moet dus ook kijken in hoeverre ze hier last van gaat houden.

Dus de DA heeft het niet gehad over het verwijderen van de niersteen? Of heeft hij gezegd dat dat geen mogelijkheid is?

Lees dit anders eens rustig door:

http://www.medirabbit.com/NL/Urogenital/Ziektes/Urolithiasis_nl.pdf

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor dit artikel want ben nu continue op zoek geweest hiernaar maar kon niet echt iets vinden.

DA heeft aangegeven dat dit geen mogelijkheid is omdat ze de narcose waarschijnlijk niet zo overleven omdat de nieren dit niet aan zouden kunnen(cirkel dus) maar ik ga vanmiddag Utrecht bellen hoe dit zit want volgens mij gaat ze zowieso dood als ik niets doe en dat kan geen optie zijn dus ik zet alles op alles.

Ik kan ze tussen 13.30-14.30 bellen.

Zou jij anders een DA weten die je vertrouwd met het verwijderen van nierstenen bij konijntjes? OF denk je dat ik bij de Universiteit in Utrecht het beste af ben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje.. Wat heftig..

Ik heb zelf een katje gehad met nierfalen, één nier deed het helemaal niet meer, de ander werkte nog op z'n reservecapaciteit. In zijn ''goede'' nier had hij ook nog eens een niersteen...

Maar die wilde ze inderdaad niet weg halen, omdat de nieren de narcose e.d. niet op zouden kunnen vangen, en ook niet die 'tik' mochten krijgen van de operatie aan die nier.

Het zijn wel onwijs hoge nierwaarden zeg... Ik schrik er van... Als het vergelijkbaar is met de nierwaarden van een kat (weet niet of de 'normale nierwaarden' gelijk zijn bij kat en konijn), zijn ze echt torenhoog..

Bij ons katje was het helaas chronisch, en hij is vorige week zondag na 9 maanden ziek zijn dan ook overleden. Maar als het acuut is, is er natuurlijk nog kans om haar beter te maken.

Heb je al contact opgenomen met dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht? Of had je het daar ook over in je laatste post? Zij zijn namelijk heel konijnkundig en kunnen je misschien wel verder helpen.. (meer mensen gaan daar heen voor een second opinion met dit soort dingen)

Sterkte hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .