Ga naar inhoud

Tja ik ben niet de eerste, maar snap het niet meer


Magrietha

Aanbevolen berichten

Ik weet dat dit wel vaker wordt gevraagd, maar ik werd niet wijs uit alle oude topics.

Zijn zonnebloempitten nu wel of niet goed? En dat geld ook voor wortel, elke dag geven kan het nou wel of geen kwaad?

Oh ja, las hier voor het eerst over wilgentakken, ben de auto ingestapt stukje gereden en even wat takjes geleend:$

Ze vinden het te gek! Ik hen Fay alleen nog niet de blaadjes gegeven (ze is 10 weken nu) dacht dat dat wel even verstandiger was, maar hoor graag jullie mening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

om eerlijk te zijn krijgen ze hier een flink stuk winterwortel iedere dag (1/2 tot 1/4 wortel) ze vinden het heerlijk en blijven gewoon op gewicht.

1x per week krijgen ze een klein handje zonnebloempitten gemengd met wat gedroogde peterselie stengels, meestasl in het weekend want dan zijn we weleens wat langer weg en dan krijgen ze dat als we weg gaan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is er niet echt een 'wortelwet' haha, maar elke dag een flink stuk lijkt me toch wat veel..... ALS ik wortel heb, en dat heb ik niet zo vaak, alleen als we het zelf eten, krijgen ze om de dag ongeveer een plakje per konijn. Ze vissen het er altijd als eerste uit, maar ik heb niet het idee dat ze hun wortel missen als ze het niet krijgen.. Vaker geven lijkt me niet zo goed en dus ook niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook af en toe een stuk wortel, alleen als ik het in huis heb..

Zonnebloempitten zitten soms bij het gemengde voer..

En wilgentakken (vers) vinden ze inderdaad super! Die kleine van je 1 blaadje ofzo, zodat ze kan wennen.. Maa niet te veel, Piet heeft er ook diarree van gekregen in het begin, die kon niet meer stoppen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik iets dat je zelf even in de gaten moet houden. Waarom er geadviseerd word om "zuinig"aan te doen met dezeproducten is vanwege het vet (in de pitten) en de suikers die in de wortel zitten.

Beide zijn dikmakers... om dus te voorkomen dat je konijn te dik worden, last krijgen van diarree of hun darmen is het advies voorzichtig aan te doen met wortel en zonnebloempitten.

Je moet dus zoeken naar een juiste balans en hoeveelheid die voor jou konijn geschikt is. Voor de meeste konijnen is 1 schijfje wortel genoeg per dag... Verschil maakt dan wel weer of je spreekt over een FH of over een dwergje...

Zonnebloempitjes mogen ze iedere dag wel hebben. Ik zelf eef dit niet iedere dag maar houd het achter de hand als extraatje (wat betekend dat ze het alsnog drie tot vier keer in de week krijgen hahaha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom mogen de nijnen geen gestreepte zonnebloem pitten hebben???? in welke winkel kun je die pitten kopen???

Waar lees je dat, dat ze die niet mogen hebben.

Ik denk dat met de zwarte gewoon de normale pitten bedoeld word. De zwarte dus met van die kleine witte streepjes erop.

Je kunt ze kopen bij o.a de dierenwinkele of het tuincentrum en vind ze vaak tussen het vogelvoer in een schepbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier een bos wortelen gekocht

en hij krijgt eigenlijk elke dag 1 wortel en de loof natuurlijk

bij zijn salade maar lees nu dat dat te veel zou zijn

of moet ik op HEM letten qua dik worden

want dat gebeurt niet

liefs ilonka

Neen je moet er op letten op hoe hij er reageert

met de keutels zijn ze zacht en nat of lijkt op diareee

dan krijgt hij/zij er teveel van

wat hier al wordt gezegd wortels zijn dik makers omdat er teveel suikers in zitten voor een konijn en over al waar TE achter staat is nooit goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 nijnen krijgen dus ook iedere dag wortel. Ligt aan de grote van een winterwortel maar eentje van 20 cm lang zeker iedere dag.

Een vriendin van me heeft 4 konijnen; 2 middelmaten en 2 lotaringen. Zij koopt van die 20 kg zakken aan winterwortels en de middelmaten krijgen 1 wortel per dag en de lotaringen 2 wortels per dag.. en nog andijvie erbij.

Dit voert ze nu al 6 jaar en ze zijn super gezond, zien er goed uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnebloem pitten mag absoluut! Het zit ook in normale konijnenvoer, en dus het kan geen kwaad. Het is ook zelfs wel gezond. Elke dag wortel is helemaal niet erg, maa als je verschijnselen van plakpoep aan zijn kont krijgt, moet je minder geven. Ik heb nu konijnen met plakpoep. (ze eten bij mij ook niet genoeg hooi...) Maar je komt er niet makkelik vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnebloem pitten mag absoluut! Het zit ook in normale konijnenvoer, en dus het kan geen kwaad.

Dit is dus niet waar. (Zonnebloempitten mogen wel hoor, maar ik doel op de tweede zin.) In gemengd voer zit bijv. ook maïs en dat is helemaal niet goed voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja dat had ik mezelf ook al bedacht ;)

nog even een vraagje: Fay is nu 11 weken. Mij is verteld dat het misschien beter is te wachten met groenvoer tot ze 16 weken is.

Maar ze doet het zo ontzettend goed! Ze eet goed haar hooi, is nu over op SS krijgt 100 gram. Net iets meer dan zou moeten ( 6 kilo keer 15 gram SS is 90 gram) en krijgt dus 7 zonnebloempitjes in haar balletje:p

Maar dat krijgt ze rond 6 uur 's avonds en de volgende ochtend is het op.

Ik heb zelf zoiets dat ze behoefte heeft aan meer, maar wil die behoefte niet gaan vullen met nog meer biks. Kan het kwaad als ik nu al langzaam met groenvoer ga opbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .