Ga naar inhoud

Calcium/kalk-vrij dieet


Snoef

Aanbevolen berichten

Ik moet Raffi op een calcium/kalk-vrij dieet zetten omdat hij last heeft van blaaszand en een beginnend blaassteentje. Ik mag hem dus geen SS meer geven en hij mag alleen hooi, groente en water. In plaats van 's ochtends brokjes en 's avonds groente, geef ik hem en zijn vriendinnetje nu twee keer groente en onbeperkt hooi.

Nou is er sowieso al wat discussie over welke groente veel calcium bevat. Witlof en peterselie schijnen er rijk aan te zijn en dit waren net twee groentes die ik veel gaf. Nu blijft er nog andijvie, wortellof en selderij over. Ik vind dat een beetje karig. Daarom vroeg ik me af of iemand op de hoogte is van een groentesoort die weinig calcium/kalk bevat, zodat ik dit ook kan gaan geven.

Of is er nog iets anders wat ik 'm ook kan geven? Ik heb gisteren een stukje appel gegeven en vandaag een stukje wortel, wat ik normaal gesproken weinig doe vanwege de suikers. Bevatten de gedroogte appel/wortelstukjes die ik online bij zooplus bevat veel calcium? (Ik heb de verpakkingen al weggegooid)

En verder: Is het voldoende? 2x groente en onbeperkt hooi. Ik zie beiden wel hooi eten maar jeetje, het lijkt mij toch wel erg weinig tegenover een volle bak SS die er binnen een ochtend doorheen ging. Het is ook zo hartverscheurend om ze te zien wachten op hun brokjes :(

En ook een belangrijke vraag: Is het ook logisch dat hun keutels nu wat kleiner gaan worden?

Sorry voor alle vragen maar ik weet niet goed wat ik ermee aanmoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel zijn de keutels van beide nog prima. Ze eten de groente prima en ook lijkt er goed van het hooi gegeten te worden. Ik probeer een beetje te varieren met hooisoorten. Zodra de keuteltjes consequent te klein worden, neem ik sowieso contact met de dierenarts, want dag mag natuurlijk niet gebeuren. Raffi mocht sowieso niet teveel afvallen van de arts.

Ik zal eens in dat topic van gemengd voer gaan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las net dit artikel http://www.medirabbit.com/NL/Urogenital/Ziektes/Urolithiasis_nl.pdf

en daar staat in dat een calciumarm dieet eigenlijk niet goed is en meestal niet de hoofdoorzaak van blaasstenen. Verder weet ik er niet zoveel van af....maar misschien eens met je DA overleggen.

Met calciumarme groente kan ik je helaas ook niet op weg helpen... Succes met Raffi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Sonia!

Wat een tegenstrijdigheid, om te beweren dat calcium dan weer niet de hoofdoorzaak van blaasstenen zou zijn. Mijn dierenarts zei juist van wel :s Hij gaf ook toe dat dikke konijnen er sneller last van hebben dan niet-dikke, maar Raffi is verder niet te dik. Verder had hij het niet echt over andere oorzaken, behalve dat een blaasontsteking kan leiden tot blaaszand en stenen. Ik moet toegeven dat ik het allemaal ook onduidelijk vind. Vooralsnog blijf ik hem gewoon AB geven en ga ik nog even verder met het zoeken naar calcium-arme groentes. Als de kuur erop zit, laat ik wel een tweede foto maken om te kijken hoe het ervoor staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine C? Ik dacht dat konijnen dit zelf aanmaakten en dat alleen cavia's dit extra nodig hadden? Of verwar ik het nu met vitamine B :s

Volgens mij klopt dat inderdaad.. Is ook een reden om cavia's en konijnen niet samen te houden, teveel vitamine C is slecht voor ze..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet beter dat blaas gruis, stenen gevormd....die dus aan groeien.

En zo groter kunnen worden .

Je bedoelt dat teveel blaaszand, samen een steen gaat vormen?

Ik had gehoopt dat Raffi zelf die beginnende steen zou gaan uitplassen, zoals mensen dat ook wel eens doen met nierstenen. Maar ik weet niet of dat ijdele hoop is. Ik hoop ook dat het blaaszand verdwijnt door hem op een calcium-arm dieet te zetten. Dus geen brokjes, alleen hooi en calcium-arme groente. Verder geef ik 'm dus extra spuitjes water om 'de boel' schoon te maken in zijn blaas, op advies van beide dierenartsen. Maar daar staat tegenover dat het misschien helemaal geen 'extra water' is, omdat hij mogelijk zelf minder drinkt door de spuitjes. Beide dierenartsen impliceerden dat het blaaszand en de beginnende steen, zelfstandig konden verdwijnen. Er is niet eens over een spoeling of operatie gesproken. Als de AB kuur afgelopen is (over een dag of 7) zou het in orde moeten zijn. Er was zelfs geen tweede foto nodig. Maar dan weet ik dus nooit of alles schoon is in zijn blaas. Dus kortom, ik snap er zelf geen hol meer van ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .