Ga naar inhoud

melk?


Urkel

Aanbevolen berichten

zo ff een heel verhaal om te lezen. maar vind het knap van je. een zelf ook nauwelijks vlees maar meer omdat ik het niet lekker vind/niet weg krijg. zou er dus ook geen problemen mee hebben. maar goed. wat er al niet voort kan komen uit de vraag of een nijn melk mag.

nee dus:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geef je je konijn 's morgens eigenlijk melk met beschuit?

Als konijnenvoer lijken me korrels (zoals SS) en groenvoer toch nog altijd het beste.

Mocht er wel een reden zijn om je konijn melk te geven dan zou je soyamelk kunnen geven, hier zit geen lactose in, maar nogmaals ik kan me niet voorstellen dat melk goed voor een konijn is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom geef je je konijn 's morgens eigenlijk melk met beschuit?

Als konijnenvoer lijken me korrels (zoals SS) en groenvoer toch nog altijd het beste.

Mocht er wel een reden zijn om je konijn melk te geven dan zou je soyamelk kunnen geven, hier zit geen lactose in, maar nogmaals ik kan me niet voorstellen dat melk goed voor een konijn is.

nou ja, een konijn is voor volgens mij een gezelschapsdiertje. en als ik smorgens beneden kom en urkel lief staat achter het traphekje in de keuken te trappelen van ongeduld om een aai over zijn bolletje (okee, niet iedere morgen) te krijgen vind ik het zo 'sneu' om dan lekker in de woonkomer mijn ontbijtje te nuttigen.

Dus ging ik lekker in de keuken zitten met kommetje en al (op de grond) en meneer, nieuwsgierig als ze zijn, kwam ff kijken wat ik zat te doen, ik ben de beroerdste niet en dacht, ach, misschien vind ie melk wel lekker, dus what the hell, laat maar likken van die lepel :) hij vind het heerlijk! vandaar dat urkel melk eet/drinkt! als ik een schaaltje met een bodempje neerzet likt het kommetje nog schoner als de vaatwasser hem krijgt volgens mij!

maar goed, lactose is dus de boosdoener, gaat ik even verder zoeken hier waarom lactose niet zo goed is voor de knakker, en even wat minderen, dan mijn onbijt maar even bijstellen naar een appel met banaan of zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar goed, lactose is dus de boosdoener, gaat ik even verder zoeken hier waarom lactose niet zo goed is voor de knakker, en even wat minderen, dan mijn onbijt maar even bijstellen naar een appel met banaan of zo!

dat hoef je niet op te zoeken, dat ga ik je namelijk vertellen :D

voor het afbreken van lactose heb je lactase (=enzym) nodig. Nu maken zoogdieren wel lactase aan als ze nog gezoogd worden door mams, maar zodra ze overstappen op vast voedsel, loopt de lactase productie vrij snel terug. Een konijn dat al een tijdje geen moedermelk meer drinkt, kan lactose dus niet meer afbreken. Dit kan daardoor diarree en volgens mij ook gas veroorzaken, en dat is voor je nijn niet goed. En nu kun je wel zeggen dat hij geen diarree heeft en dat het daarom niet slecht voor hem is, maar schade kun je niet altijd aan de buitenkant zien. Lactose verstoort, als het niet afgebroken wordt, de flora en fauna van de darmen, waardoor je konijn in het algemeen vatbaarder wordt voor ziektes en kwaaltjes. En dat wil je niet.

Dat mensen melk kunnen drinken is omdat ze na het zogen gewoon melk blijven drinken. In landen waar weinig melk gedronken wordt zoals in Japan en China, zie je ook dat een heel groot percentage mensen lactose-intolerant is, gewoonweg omdat ze geen lactase meer aanmaken.

In westerse landen zie je dat ook wel hoor, die intolerantie, maar komt het minder voor omdat wij gewend zijn veel melk te drinken.

Overigens is er een verband aangetoond tussen het drinken van melk en bepaalde vormen van darmkanker, dus je kunt je afvragen of melk alleen slecht is voor konijnen. Feit blijft dat het niet natuurlijk is voor zoogdieren (en ja mensen zijn ook zoogdieren) om na het zogen nog lactose te nuttigen.

Calcium en dergelijk haal je ook uit vlees en groenten, daar is melk niet voor nodig.

Enne over veganisme: de lekkerste chocoladetaart die ik ooit gegeten heb (en geloof me, voordat ik wist dat ik geen gluten mocht, heb ik enorm veel chocoladetaarten gegeten hoor!!) was 100% vegan, bij de Bolhoed in Amsterdam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(vooral ook om die chocoladetaart van De Bolhoed, yeah!). :yes: :yes: :yes:

ohhh ken je die? Die is ZOOO goddelijk lekker....en ik kreeg een enorm groot stuk als "toetje" na de lunch, dus dat kreeg ik niet op. Mocht ik het mee naar huis nemen....dus dubbel genoten....ahhh ik droom er nog van:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het voor een mens die lactose intollerant is al een drama is om melk te nuttige. Buikkramp, diaree een heel veel gas. Kun je je voorstellen hoe je je konijntje zich moet voelen.

Bij ons ontbijten de konijntjes ook mee, maar dan wel hun eigen ontbijtje. Dus groente en een heel klein stukje fruit, Gezellig met zijn alle op de bank!

Enne wat de andere dames ook al zeggen, voor een konijntje is het nog leuker om samen met een ander konijntje erbij te ontbijten (en voor jezelf ook, staat er niet Ć©Ć©n konijn maar twee konijnen op je te wachten bij het traphek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen voelen dan niet zelf aan dat ze dat niet moeten drinken??

en dat andere konijn zit er aan te komen, alleen dat kan denk ik pas volgend jaar. Dit jaar gaan we helaas niet meer redden, Urkel is nog niet gecastreerd (vonden we niet nodig, bovendien vind ik (als man zijnde) het een beetje zielig.

Maar wat we nu nog zieliger vinden eigenlijk is dat we (mijn vrouw en ik) eigenlijk te druk zijn om fatsoenlijk aandacht te geven aan onze vriend en dus toch besloten hebben om hem te laten helpen. om daarna eens te kijken bij een asiel of dat we niet een vriendinnetje voor hem kunnen gaan vinden. maar die afspraak bij de dierenarts moeten we nog maken, en daarna zal hij best wel even rust willen hebben lijkt me.

we gaan halverwege december naar nieuwzeeland voor 6,5 weken en dan komt er een vriend van mij in ons huis. die we eigenlijk niet met eventuele problemen willen opzadelen als het vriendje worden niet lukt!!! dus dat kan pas volgend jaar! jammer genoeg! ze zijn zo lief :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een ram na twee weken na de castratie koppelen, dus als je nu vrij snel een afspraak maakt kan je nog einde van deze maand koppelen en heb je nog 1,5 maand voor jullie op vakantie gaan. De kans dat er na zo'n periode nog problemen ontstaan is niet zo groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .