Ga naar inhoud

zoveel EC?


tante10

Aanbevolen berichten

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik krijg altijd een heel naar gevoel van binnen, als ik denk aan EC...Mijn Oscar is er ook aan overleden, of althans, aan de gevolgen van de hele situatie...Voor zover ik weet was hij super gezond en op een foute ochtend lag zijn hoofdje ineens wat scheef. Vanaf dat moment is het keihard bergafwaarts gegaan en voor ik het wist kon hij alleen nog maar liggen en tollen om zijn as. En dat terwijl ik meteen heb ingegrepen door naar de dierenarts te gaan en albendazole ben gaan geven en nog wat dingen erbij. De behandeling sloeg gewoon niet aan en zodra de DA hoorde dat hij tolde om zijn eigen as, gaf hij het eigenlijk al op. Als ik nu terugdenk aan al die dagen en nachten van dwangvoeren en bidden dat hij weer beter zou worden, krijg ik het Spaans benauwd. Vooral als ik bedenk dat mijn andere 6 konijnen het ook zomaar kunnen krijgen, want waarschijnlijk dragen ze de parasiet allemaal met zich mee. Ik heb ze 6 maanden geleden preventief 2 weken behandeld met panacur en ik zit er zelf aan te denken om dat gewoon 1x per jaar te doen. Dat raadde mijn DA ook aan, alleen al om ze bijvoorbeeld te ontwormen. Zodra ik echter merk dat een nijn mogelijke symptomen van EC vertoont, behandel ik ze allemaal mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een beetje erg kort door de bocht. Je kunt natuurlijk wel proberen het te voorkomen, bijvoorbeeld door je konijnen zo gezond mogelijk te eten te geven.

Niet kort door de bocht, maar een simpel feit.

Een ieder die hier op bb zit heeft al voldoende meegekregen van hoe je dier te verzorgen en doet dat op zijn of haar beste kunnen en dan nog kan je konijn ziek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik met je eens, een konijn kan altijd ziek worden, hoe goed je er ook voor zorgt. Maar gezonde voeding kan al een hoop narigheid voorkomen. Nierproblemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door knaagstenen, teveel vitamine C, noem maar op. Als je dat weet kun je het voedingspatroon van je konijnen daarop aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn was ik al te laat, en heb ik niets meer voor haar kunnen doen. Heb Jet daarna voor 4 weken prefentief behandeld.

Voorkomen kun je het, zoals al is gezegd, niet. Wel kun je de weerstand verhogen door bijv. echinaforce te geven. Verder kun je altijd goed op je konijnen letten, en bij de eerste vermoedens actie ondernemen zodat je er optijd bij bent en er kans is op herstel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, urinebrand is ehm..

IMG_1640.jpg

IMG_1641.jpg

IMG_2521.jpg

Dat.. En bij Indy was het nog niet zo erg.

Doordat er constant urine over de pootjes lekt, raakt de huid geirriteerd. Zoals je bij Indy kunt zien is al zijn haar uitgevallen, de huid begon al open te gaan op sommige plekken. Dan zijn het net een soort schaafwondjes. Urine bijt echt enorm, ik heb laatst nog enorm op mijn kop gekregen omdat ik een plasje van de konijnen niet direct heb opgeruimt en dus onze houten vloer heb verpest. Kun je nagaan wat dat met de huid doet. Als je niks aan die wondjes doet is de kans dat ze gaan ontsteken ook nog hartstikke groot.

Op de site van Wilhelmina staan ook foto's en uitleg. Bij Indy was het nog niet heel erg, de eerste twee foto's zijn twee, drie dagen nadat ik ben begonnen met behandelen (Panacur, dagelijks pootjes/kontje wassen in biotex en daarna vaseline op de pootjes) genomen. Het is dus erger geweest bij hem, de huid begon al open te gaan. En nog zei mijn dierenarts dat er niets aan de hand was en dat het ZEKER geen E. cuniculi was. Op de laatste foto is te zien dat er weer haar groeit, ik denk dat dat drie week later was.

Hoe plast een normaal konijn? en hoe kan je weten dat je konijn zo urinebrand plast ofzo??

Wij hebben wel vaseline in huis kun je daarmee iets doen gewoon voor de gezondheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe plast een normaal konijn? en hoe kan je weten dat je konijn zo urinebrand plast ofzo??

Wij hebben wel vaseline in huis kun je daarmee iets doen gewoon voor de gezondheid?

Geen idee hoeveel een normaal konijn plast. En een konijn 'plast geen urinebrand'. Wat er precies gebeurt weet ik niet, dan zou je even op de site van Wilhelmina kliniek moeten kijken, maar bij Indy leek het alsof hij constant urine lekte, over zijn achterpootjes. De plekken die kaal zijn, zaten aldoor onder de urine. Met de urine zelf is niks aan de hand, maar urine is sowieso gewoon heel.. Bijtend? Als dat constant op de huid zit, gaat die daar aan kapot. Ik denk dat dat bij mensen niet veel anders is.

Met vaseline kun je niks doen voor de gezondheid.. Je ziet Indy's pootjes wel ja, de huid is kaal en geirriteerd, er lekt urine over heen (dat zie je dan weer niet) en door er vaseline op te smeren, heb je een laagje over de huid waardoor die urine minder bijt.. En natuurlijk kalmeerthet de huid ook, als jij een geirriteerd plekje hebt en je smeert er vaseline op helpt het ook. Maar daar heb je dus pas wat aan als je konijn urinebrand heeft..

Het enige dat je kunt doen is zorgen dat je konijnen de juiste voeding krijgen en dat je ze heel goed in de gaten houdt. Direct ingrijpen als ze opeens niet eten, drinken of zich anders gedragen. Controleer ze regelmatig van top tot teen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .