Ga naar inhoud

Eén hangend oor, symptoom EC?


Wim en Esther

Aanbevolen berichten

Het is me opgevallen dat één van mijn voedsters sinds vorige week opeens één oor regelmatig laat hangen en dat haar andere oor gewoon rechtop staat. Voorheen (ze is al ruim één jaar oud) hebben beide oortjes altijd rechtop gestaan. Het zusje van deze voedster had dit verschijnsel ook. Haar hangoor is later verdwenen, maar na een half jaar ongeveer kreeg ze een scheef kopje tengevolge van E. Cuniculi. Hieraan is ze uiteindelijk ook overleden. Zou het hangende oortje een symptoom kunnen zijn van E. Cuniculi en moet ik haar en haar maatje preventief gaan behandelen met Panacur of bestaat hier geen verband tussen? Overigens had de vader van mijn voedster hangoren, maar geen van de jongen uit hetzelfde nest heeft hangoren gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit gelezen/gezien/gehoord dat een hangend oortje een symptoom van EC (of wat dan ook eigenlijk) is, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel want wat weet k er nu van..

Maar mijn eigen konijn (alleen heeft die ook EC, misshcien slecht voorbeeld?) heeft altijd staande oortjes gehad maar de laatste tijd, laatste jaar denk ik, neigen ze toch af en toe naar hangen.. Hij is ook deels hangoor. Op zich is het niet heel gek dat een oor gaat hangen als de vader een hangoor is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Een hangend oortje door de warmte... Hmm, hier had ik nooit aan gedacht en ik ben nog niet helemaal overtuigd. Vandaag overdag was het hier 15 graden buiten, niet echt heel warm, maar toch hing één oortje weer wat naar beneden... Maar goed, tot nu toe is er niemand die dit als een mogelijk symptoom van EC herkent en ook op allerlei (medische) konijnensites kan ik hier niets over vinden. Ik zal me dus maar moeten neerleggen bij de wetenschap dat ik nu een halfhangoorkonijntje heb:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen symptoom.....

Wel van warmte bloed word dunner dus de oren gaan meer hangen :mdr:

Nee hoor. Door warmte gaan de bloedvaten uitzetten, vasodilatatie, en door kou gaan de vaten samentrekken, vasoconstrictie. Het bloed zelf wordt echt niet dikker of dunner door temperatuurschommelingen.

Doordat de vaatjes samen gaan trekken, wordt er minder bloed getransporteerd, dus minder warmte naar de betreffende spier, orgaan of zenuw vervoerd.

Bij warmte andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .