Ga naar inhoud

Te dun?


Emytje

Aanbevolen berichten

Ik maak me een beetje zorgen. Ik las hier op het forum dat hooi erg belangrijk is voor een konijn en dat ze wat betreft biks 25 g per kg lichaamsgewicht nodig hebben. Het probleem is alleen als ik mijn konijn zoveel biks geef, ze geen hap hooi of kruiden meer eet. Ik heb ook het idee dat ze onder die dikke laag vacht best dun is, maar door de vacht is het natuurlijk slecht te zien. Ze weegt nu ongeveer 1,6 kg. Ik zorg er altijd voor dat haar hooiruif vol is en dat haar voerbakje met gedroogde kruiden en lucerne altijd gevuld is. Daarnaast probeer ik de biks zoveel mogelijk over de dag te verdelen en geef ik ongeveer 2 á 3 keer op een dag wat groenvoer (paardebloembladeren uit de tuin, peterselie, selderij, andijvie, komkommer, munt en wat groente wat we zelf die avond eten). Doe ik het zo fout?

Aslan zit op dit moment nog alleen. De reden hiervan is omdat ik haar uit een dierenwinkel had en mij is verteld dat het een ram was. Ik wilde toen wachten totdat ze oud genoeg was voor castratie en een vriendinnetje zoeken. In die tijd is ze erg gegroeid, heel erg gegroeid. Zoveel gegroeid dat ik de kooi waar ze nu in zit (120 cm x 60), gewoon te klein vind en al helemaal als er nog een tweede bij komt. Mevrouw mag als ik boven ben (ik ben werkzoekende en ben een zeker een uur of 5/6 op een dag boven) los in de kamer rennen, maar daar maakt ze zeer weinig gebruik van. Ik begin deze week dus ook aan de bouw van een geschikte kooi (drie verdiepingen van minstens 125 x 60 x 60) en als die klaar is ga ik bij het asiel een vriendje halen. Twee weken terug heeft ze haar eerste entingen gehad en toen vertelde de dierenarts dus dat Aslan een voedster is. Beetje lang verhaal, maar wat ik ermee probeer te zeggen, kan het zijn dat ze weinig eet omdat ze eenzaam is? Ik probeer haar zoveel mogelijk aandacht te geven als ik kan en ik ben met haar begonnen met clickertraining.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het kan zijn dat ze niet mer nodig heeft, maar het kan ook dat ze verstopt zit. kijk eens naar de keuteltjes hoe die er uit zien. ook kan je da voelen of er een verstopping zit.

en dat ze er neit echt gebruik van maakt dat ze smiddags los mag: een konijn rust smiddags. probeer eens of ze smorgens of savonds actiever is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

S'ochtens en s'avonds maakt ze er inderdaad wel iets meer gebruik van, maar dan wel om 6 uur s'ochtens of 10 uur s'avonds. ;) Haha, maar met je tip kan ik wel wat.

Haar keutels zijn trouwens gewoon rond, stevig maar niet mega hard.

Misschien toch even langs de dierenarts voor een controle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

frank woog toen hij 5 maanden was ook 1,5 kilo....volgens mijn DA heel normaal voor een rasloos konijntje.

inmiddels weegt hij 1,8 kg en doet het goed!

Saar is bij mijn vriendin vandaan gekomen, weegt een stuk zwaarder en heeft volgens mij overgewicht. Ze is ook wel iets groter als frank maar weegt denk ik zo maar 2,5 kg!! daar maak ik me dan eerder zorgen om, dus hier bij mij krijgt ze gewoon SS (ipv gemengd voer uit de supermarkt)en hooi. af en toe wat lekkers extra maar verder moet ze het ermee doen.....ik denk dat ik goed bezig ben, maar zeker weten doe ik het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, inderdaad.. Dat is het lastige van die rasloze beestjes :P

Maar hooi en kruiden zijn veel beter en veel belangrijker dan biks, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Geef je ook groente? Daar zou je misschien mee kunnen beginnen, als je dat nog niet doet. Daarnaast is 25 gram een richtlijn: Uiteindelijk is elk konijn anders en kan het zijn dat 25 gram voor de één veel te weinig is, en voor de ander veel te veel.

Daarnaast is ons idee van wat een 'normaal' konijn is misschien niet helemaal juist: Ruim 80% van de konijnen die bij de dierenarts komen zijn te dik. (Althans, dat heb ik meerdere malen gelezen, of dat een feit is weet ik niet.. WEet wel dat ik om mij heen, ook hier, veel konijnen zie die ik te dik vind, dus dat het wat dat betreft heel best kan kloppen..) Als de meeste konijnen die je ziet te dik zijn, terwijl niemand dat echt door heeft, wordt dik al gauw normaal.. En normaal wordt mager..

Heeft de DA niks gezegt over haar gewicht? Als ze écht te mager was zou een (goede) DA dat wel opgemerkt hebben..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een tijdje met de dierenartsassistente aan de telefoon gehangen en volgens haar hoefde ik me nergens zorgen om te maken. Ze zei iets dat zowat voor 100% met Dollie overeen kwam. ;) Ik ben dus gerust gesteld.

@ Dollie: Je hebt helemaal gelijk. Als ze te dun was, had mijn dierenarts er vast wel wat van gezegd en dat heeft ze niet gedaan.

Ik geef haar inderdaad groente. Wat er op dit moment in mijn groentenla ligt: komkommer, andijvie, witlof, peterselie, selderij, paksoi (lust ze niet) en spitskool, maar dat laatste heb ik nog niet gegeven omdat ik eerst wilde weten of ze dat mag. Mogen konijnen spitskool? Daarnaast geef ik vaak nog wat restjes van de groente die we zelf eten s'avonds na het snijden ervan. Paprika lust ze ook, tomaat weer niet en gister heeft ze een blaadje van de spruitjes op. Mogen ze dat ook? Ik ben er allemaal nog wel voorzichtig mee, dus de porties zijn nog niet zo heel groot.

In de beestenkamer heb ik nu ook een muntplantje staan waar ik haar af en toe een blaadje van geef. Voor de rest krijgt ze kruidenhooi met paardenbloem, lucerne, gedroogde kamille en gedroogde goudsbloem. Oh en in de tuin staan genoeg paardenbloemen, dus die krijgt ze ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt super wat je haar allemaal geeft! :yes:

Alleen de spitskool zou ik niet geven, volgens mij is dat één van de kolen waar ze echt minder goed tegen kunnen. (Bloemkool, boerenkool en spruitjes, ook koolsoorten, kun je wel met mate geven, althans, het verschilt natuurlijk per konijn, het ene konijn is veel gevoeliger voor gas en voor sommige groenten, maar hier krijgen ze zonder problemen een redelijke hoeveelheid bloemkoolblad (alleen het blad!), boerenkool en een klein beetje spruitjes.) Voor alle koolsoorten geldt dat ze gasgevoelig zijn, je konijn kan daar dus gas in de darmen van krijgen. Ik geloof dat hetzelfde geldt voor sla.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .