Ga naar inhoud

Konijn lust geen wilgentakken?


FemkeS

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb afgelopen week ook eens wilgentakken (zo'n bosje van ongeveer 20 cm lange stokjes) voor mijn konijnen gekocht, omdat ik iedereen daar zo enthousiast over hoor zijn. Nu heeft de één geen voortanden, dus ik wist dat hij er niets mee zou doen. Maar Moon moet er ook niets van weten. Ze knabbelt er helemaal niet aan. Ze verplaatst hooguit een stokje als ze vindt dat het in de weg ligt.

Zijn er meer konijnen die geen wilgentakken lusten, of heb ik gewoon een heel raar konijn? Ze knaagt namelijk wel houten speeltjes doormidden (geen idee waar die van gemaakt zijn), maar die wilgentakken laat ze links liggen.

Groetjes, Femke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn van mijn buurvrouw die lust het ook niet, bijt er af en toe in maar na een week of twee is er niks mee gebeurt. Er zullen dus wel verschillen zijn, weet ook dat het vrouwtje van mij het lekkerder vind dan het mannetje die vind het soms alleen maar leuk om mee te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond de takjes eerlijk gezegd best lekker ruiken, haha. Ik zal ze wel doneren aan een vriendin met cavia's misschien dat die ze wel lekker vinden.

Over verse knippen...tsja...ik ben dan wel bioloog, maar heb weinig kaas gegeten van planten en bomen. Ik zal hier eens het park in gaan, kijken of daar een treurwilg staat, want dat is de enige die ik met zekerheid kan herkennen. Mag je eigenlijk wel takken van "openbare" bomen knippen? Ik voel me daar namelijk best ongemakkelijk bij, alsof ik iets illegaals doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik daarmee oppassen er stond laats in de krant iemand die gras voor haar dieren in het park had meegenomen en daarvoor een boete kreeg. Je zou beter kunnen vragen in de regio bij natuurbeheer bij ons in de regio verkopen ze namelijk rond deze tijd altijd verse takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan is het dus toch gewoon een kwestie van smaak. :D De tak ligt er nu een halve week en ik zie haar er af en toe wel aan knagen. Ik zal toch eens illegaal ergens een stukkie afhalen en kijken of ze dat lekkerder vindt. En de rest van de takken...ik hoop dat de cavia's ze wel lekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update:

De cavia's lieten de takken ook links liggen. Moon knabbelt er heel af en toe aan, maar smijt ze voornamelijk rond.

Zaterdag was ik bij een vriendin en wat bleek...ze had een krulwilg in de tuin staan (was me nog nooit eerder opgevallen). Ik kreeg een stuk mee en legde het bij de konijnen in de kamer. Nou, ik wist niet wat ik zag! Ze vielen er op aan alsof ze uitgehongerd waren! Voor Sprokkel heb ik de blaadjes los gemaakt en kleine takjes in stukjes gebroken zodat hij het ook kon eten en Moon heeft de rest van de tak opgeknaagd. Ik had best een groot stuk met zijtakken meegekregen en het was binnen 15 min op!

Conclusie, ze lusten wel wilg, als het maar lekker vers is! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kyro lust de wilgentakken van de winkel ook niet. Hij krijgt van mij verse dunne takken met een groene schors en nog bladeren eraan. In het begin at hij alleen de blaadjes nu eet hij de dunne takjes helemaal op en van de dikkere eet hij de schors af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BRC

Sprokkel kon die blaadjes idd met gemak eten, en ook jonge smalle takjes in kleine stukjes gaat prima. Hij probeerde ook nog een stukje van een dikkere tak die Moon had laten liggen, maar na een paar minuten kwam lag die opeens weer op de vloer; helemaal nat gesabbeld. De dikkere takken zijn dus te taai voor zijn kiezen denk ik.

Weet iemand in welke tijd van het jaar je een wilg het beste kunt stekken? Ik mocht namelijk wel een groot stuk tak hebben om zelf een wilg te gaan kweken, maar ik weet niet in welk seizoen dat het beste gaat. Ik kan me indenken dat het nu lastig wordt met de nachtvorst die al in de lucht hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dan zal ik volgend jaar een poging tot het boompje kweken doen.

Over dat ze alleen de bast eten....vertel dat maar aan Moon! Ze begon wel met de bast, maar uiteindelijk is de hele tak in haar buikje verdwenen! Het was ook niet een hele dikke tak (het dikste had een halve cm doorsnee ofzo), dus misschien komt het daardoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kleine van mij begint nu echt overal aan te knagen dus ik dacht...wilgentakken!! Vers geplukt, mooie blaadjes, niet te dik..... Nou mevrouw vreet aan alles behalve aan die takken terwijl die kat er geen genoeg van kan krijgen..aaarrggghh.. :grrrrrr: En inmiddels liggen de takken wel door mn hele huis... Vanaf morgen gaat ze in de heropvoeding,k ga gewoon stug nieuwe halen en ze mag dan alleen daar aan knagen,...knagen aan die wilg zal ze, t verwende nest..:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .