Ga naar inhoud

Verlamming aan achterpootje


Sammy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Vanochtend zag ik dat mijn konijntje Chanel haar achterpoot niet meer kon bewegen.

Ik heb gelijk de DA gebeld, kon er vanochtend al naar toe.

Ze heeft een verlamming aan haar linker achterpoot met uitstraling naar haar rechterpoot . waarschijnlijk komt dit door een infectie/ virus.

haar wervelkolom is in orde en voor de rest is ze gezond.

ze heeft 2 spuitjes gekregen en ik heb medicijnen meegekregen, die ze 2 maal daags moet krijgen.

Ze zou hier beter aan kunnen worden.

Ik moet het deze week aankijken hoe het gaat. mocht het na een week niet beter gaan of tussentijds slechter gaan, dan moet ik de beslissing nemen om haar in te laten slapen:(, omdat het anders alleen maar lijden wordt.

Ik vindt het verschrikkelijk.:(

Ik vindt het heel moeilijk om haar nu zo te zien

ze is pas 4 jaar, altijd volop energie en gezond. ik wil haar niet laten lijden, maar ik wil haar ook nog een kans geven.

de wil heeft ze, en ze reageert goed, alleen haar lichaam wil niet.

Ik wil haar echt niet kwijt!

Heeft iemand hier ervaring mee? of tips?

Liefs,

Samantha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste waar ik (en waarschijnlijk veel anderen) aan denk is e-cuniculi, want dit kan voor verlamming aan de achterhand zorgen. Dit is geen virus of bacterie maar een parasiet in het hoofd van je konijn. Bijna elk konijn draagt deze parasiet met zich mee, maar het komt past tot uiting bij een verzwakte weerstand, waardoor dan ook. De behandeling bestaat uit panacur, die je gedurende 6 weken moet geven.

Mocht je dit allemaal al weten, dan negeer bovenstaand maar.

Ow, en het is zaak hierbij HEEL SNEL te handelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, Panacur kuurtje beginnen, bel je Da anders voor meer informatie.

Ik heb het ook gehad met mn konijn, en nog een tijdje Fysiotherapie gedaan.

Probeer verder te kijken en naar alternatieven te zoeken voordat je de beslissing neemt. Veel succes en sterkte met je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

caprofen is voor zover ik weet een pijnstiller, dus ik zie niet in waarom je dat moet geven. Het werkt niet eens ontstekingsremmend, zoals metacam dat wel doet. Maar ik kan me ook vergissen en enorme onzin uitkramen dus verbeter me als ik het fout heb.

Ik benadruk nogmaals dat het ontzettend belangrijk is om SNEL te handelen in een geval van EC. Zelfs al gelooft je DA er niks van, sta er dan toch op dat je panacur (ook bekend onder de naam fenbendazole) krijgt. Dit medicijn wordt niet opgenomen in het lichaam van je konijn zoals andere medicijnen dat wel doen, dus schadelijk is het niet. Bovendien werkt het ook nog eens tegen wormen. En als je nog meer konijnen hebt, raad ik aan ze preventief mee te behandelen want EC is besmettelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je in eerste instantie aanraden om een andere DA te bezoeken met je konijntje. Spijtig genoeg zijn heel veel DA'en niet voldoende op de hoogte van konijnen en daarom is het van groot belang om naar een konijnkundige DA te gaan.

Kijk anders eens op deze lijst of er een DA in je buurt op staat: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Dit is een lijst samengesteld met de DA'en waar leden goede ervaringen mee hebben met hun konijnen.

Neem alsjeblief niet zomaar een beslissing om je konijntje te laten inslapen zonder duidelijk diagnose en passende behandeling.

caprofen is voor zover ik weet een pijnstiller, dus ik zie niet in waarom je dat moet geven. Het werkt niet eens ontstekingsremmend, zoals metacam dat wel doet. Maar ik kan me ook vergissen en enorme onzin uitkramen dus verbeter me als ik het fout heb.

Carprofen en Metacam zijn beiden NSAIDs (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) en dus ook beiden ontstekingsremmend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je in eerste instantie aanraden om een andere DA te bezoeken met je konijntje. Spijtig genoeg zijn heel veel DA'en niet voldoende op de hoogte van konijnen en daarom is het van groot belang om naar een konijnkundige DA te gaan.

Kijk anders eens op deze lijst of er een DA in je buurt op staat: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Dit is een lijst samengesteld met de DA'en waar leden goede ervaringen mee hebben met hun konijnen.

Neem alsjeblief niet zomaar een beslissing om je konijntje te laten inslapen zonder duidelijk diagnose en passende behandeling.

Carprofen en Metacam zijn beiden NSAIDs (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) en dus ook beiden ontstekingsremmend.

Ok dankjewel, dan weet ik dat ook weer!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Gisteren heb ik de beslissing genomen om haar in te laten slapen.:(

Ze was erg snel achteruit gegaan. ze was nu verlamd aan allebei de pootjes. ze kon niet meer zelfstandig eten en drinken. ze had meer pijn gekregen. ze kon alleen nog in dr kooi liggen en voor de rest niets meer. ik kon dit niet meer aan zien en heb de DA gebeld. vanochtend is ze ingeslapen:(

Rust zacht lieve Chanel. Forever in my :heart::(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .