Ga naar inhoud

Voeding voor 2 konijnen


Lia

Aanbevolen berichten

Ik had eerder een topic geopend dat Wolfje dik is geworden.

Wie zou mij kunnen vertellen hoeveel brokken je mag geven aan 2 konijnen die samen zitten en natuurlijk rekening houden met Wolfje want die moet afvallen.

Ik ga binnenkort met alle 3 de dieren naar de da voor de enting en ik zal het van haar ook wel horen dat hij te dik is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan hoe groot/zwaar jouw konijnen zijn. Twee echte dwergjes hebben natuurlijk veel minder nodig dan twee grote konijnen. Dus je moet weten hoe zwaar ze zijn en dan de regel van 25 gram voer per kilo lichaamsgewicht gebruiken. Dan weet je het per konijn en dan tel dat dat bij elkaar op een weet je wat ze samen mogen. Als Wolfje inderdaad te dik is, dan moet je wel een beetje minder voer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een verschil.

Wolfje is een mini dwerg en Bailey weet ik eigenlijk niet. Zal een dwerg zijn maar iemand vertelde mij dat ze miss een Hollander word :s ik weet het niet.

Ik ga binnenkort naar de da en vraag ik het even na en of ze het gewicht even kunnen controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze even wegen als je dat kunt. wolfje past waarschijnlijk wel op de keukenweegschaal, maar mocht dat niet lukken, dan kun je ook zelf op de weegschaal gaan staan en een keer zonder konijn en een keer met konijn wegen. dat van elkaar aftrekken en je weet hoe zwaar je konijn is.

dan kun je aan de hand daarvan berekenen hoeveel voer ze nodig hebben, en dan kun je iets minder geven dan dat, en zorgen dat ze bijvoorbeeld meer groenvoer krijgen en dus minder biks. en zorg dat er altijd hooi is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi?????????? ahahahaahahhhaahh ik moet het meer dan 5x per dag opnieuw geven !!!!!!! Dat vreten ze zooooooooooo snel op het is niet te geloven. Ben er alleen maar blij mee want Wolfje at erg weinig hooi toen hij alleen was en sinds dat hij leefde met Lena en nu met Bailey vreet hij veel meer. Ik kan daar zoo van genieten.

Maar witlof??? als ik verse haal haal ik expres dikke witlofs. Mogen ze dan de hele witlof hebben dan?????? ik had nooit geweten dat ze het geheel mogen eten.

Ik durfde het ook niet want ik weet niet beter dat ze het goed doen op paar bladeren maar altijd gedacht als ik ze een hele witlof gaf dat ze aan de diaree gingen.

Dus ze mogen FLINKE andijvie en witlof eten???? Ik haal ook paardenbloem bladeren uit de tuin. Af en toe wilgentakken. Wortel krijgen ze wel soms maar niet vaak omdat ze daar wel dik van kunnen worden diaree wat was het nou?

Dus standaar eten ze dus andijvie en witlof.

aangepast door Lia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze eenmaal gewend zijn om groenten te eten kunnen ze best wel een flinke hoeveelheid op zonder diarree te krijgen hoor. Ik geef mijn konijnen gemiddeldzo'n 600 gram groenvoer per dag, en ze hebben nog nooit diarree gehad. Inderdaad; witlof,andijvie en paardenbloembladeren zijn goede groenten om mee te beginnen. Ze mogen daar alles van hebben; ook wat wij normaal als afval beschouwen. En kijk nog eens wat verder op dit forum, daar staan wel meer tips voor groenten en fruit die ze probleemloos kunnen eten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik heb straks ook zo'n soort probleem. frank eet normaal zeg maar. alleen saartje is een veelvraat!! zij heeft binnen 3 uur haar hele bakje SS leeg en hooi weet ze ook wel raad mee.

nu komen ze straks samen in 1 hok met ren, maar ik ben zo bang dat saar al de SS van frank dan ook zal opeten waardoor hij te weinig binnen krijgt....

hoe kan ik dit oplossen?

ze hebben nu ieder een eigen bakje en flesje, dat wil ik straks ook zo houden, maar of saartje dan als haar bakje leeg is niet gaat pikken van haar maatje??

Link naar reactie
Delen op andere sites

zij heeft binnen 3 uur haar hele bakje SS leeg

Dan pas? :oh: Of je geeft haar teveel, of je konijn eet erg langzaam. Hier eten mijn konijnen (zowel Ko en Nijn als Teun en Toet, bij wie ik de SS nog aan het opbouwen ben) hun bakje biks binnen een kwartiertje helemaal leeg, en ik heb wel vaker dat soort verhalen gelezen hier. Ik zou echt denken dat ze iets zouden mankeren als ze er drie uur over zouden doen. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

frank doet er nog langer over hoor! ik geef elke ochtend een bakje SS en bij frank zit er 's avonds nog een paar biksjes in zijn bak. Vandaar dat ik vind dat Saartje het snel op eet....

dacht dat het normaal was als ze een dag over hun juiste hoeveelheid SS doen?

Frank is nu ruim 9 maanden en een gezond manneke. (pas nog naar DA geweest voor castratie en check up) hij (zij ook) beschikt over elke dag vers hooi en een bak SS, water en met regelmaat iets extra zoals witlof of druivenrank.

Het gaat mij erom dat Saartje sraks misschien verder gaat met het bakje SS van frank als ze die van haar leeg heeft! Dan ben ik bang dat Frank tekort gaat komen...

iemand daar tips voor???

En als ze het zo snel op heeft, moet ik dan steeds weer nieuwe geven? lijkt me niet slim ivm overgewicht en omdat ze toch altijd hooi kan eten (ook zo op trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet zeker niet meer geven, gewoon de juiste hoeveelheid aanhouden. Als ze honger hebben eten ze maar hooi. ;)

Hier eet de een ook sneller dan de ander. Ko schrokt de brokjes echt naar binnen, en Nijn pakt ze netjes een voor een uit het bakje. Maar goed, Ko is ook dubbel zo groot als Nijn (en mag dus ook meer SS), dus het zal ongeveer wel goed verdeeld worden zo.

Teun en Toet eten wat relaxter, die gaan tussendoor ook gerust nog een hapje hooi eten. Maar die zijn helemaal hooiverslaafd, dus dat verbaasde me niks (en dan nog dat bkaje binnen een kwartier leeg, het zijn echt vreetzakken hier!) :lol:

Ik denk niet dat je kunt voorkomen dat de een uit het bakje van de ander eet. Mijn konijnen eten per stel uit 1 bakje, omdat ze het anders toch van elkaar opeten. Misschien dat Frank ook sneller gaat eten als hij merkt dat zijn eten ingepikt wordt? En anders moet je ze apart houden als je ze eten geeft, maar ja, als ze er de hele dag over doen is dat ook niet echt een werkbare oplossing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet een paar groente die ze ook mogen eten. Maar als ik peterselie wil of dille etx dan betaal je wel flink, kan ik net zo goed uit de natuur halen

Kruiden kan je vaak veel goedkoper krijgen op de markt of bij een Turkse supermarkt/winkel. Die kleine bosjes van de supermarkt zijn inderdaad erg duur.

Pet heeft hier erg snel geleerd dat Muts niet stopt met eten voor de biks of groente op is. Hun eetgedrag is verschillend, maar ook hier komt dat goed gezien het verschil in grootte. Eten is een sociale bezigheid voor konijnen, dus ik zou eerst maar eens kijken hoe het gaat als de konijnen samen zitten voordat je je zorgen maakt over dingen die mogelijk helemaal geen probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele dag over hun biks doen..... Wow! Alhoewel, Fred laat het ook nog wel eens een tijdje liggen.. Verschilt gewoon echt per konijn.

Mijn moeder denkt altijd dat ik ze niet gevoert heb omdat hun bakjes leeg zijn en ze zo hongerig doen..... Hebben ze een uurtje daarvoor nog eten gehad. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier VRETEN ze ook binnen een kwartier op.

Ik heb een houte kasjes waar de blik met brokken staan, als je het deurtje opend dan piept het. hun weten gelijk dat ze eten krijgen.

De ene keer rennen ze gelijk naar boven in hun hok en andere keer blijven ze beneden staan en word ze wild. hahaha

Waar de 1 loopt loopt de andere ook, met andere woorden :"krijg jij eten?? ike ook ikke ook !!!!!! Of ze loepn om mijn voeten heen en ik struikel soms wel 4x door hun haahh.

Maar ik ga zaterdag even rond snuffelen voor de groente. ook bv bij de buitenlandse winkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer je 2 konijnen samen eten geeft zal de dominanste meestal het meeste eten, wanneer juist het dominante konijn moet afvallen dan zit er eigenlijk niks anders op dan apart voeren. en idd veel groenvoer geven, veel konijnen kunnen daar goed tegen, maar helaas kunnen niet alle konijnen een pond groenvoer verwerken...

Qua biks, je kunt eigenlijk niet te weinig geven, hier krijgen ze maar heel weinig biks, hooi en groenvoer is hoofd maaltijd. wat je ook kunt doen is zorgen dat ze fourageren. dus strooi de biks door het hele verblijf, dan moeten ze (net als in de natuur) hun eten bij elkaar zoeken. dan hebben ze a) iets te doen en B) moeten ze hard werken voor hun eten!

Geeft ook meer takken (beuk, berk, wilg, appel enzo..)

Als je vaak het hooi moet bijvullen kun je mss grotere ruiven ophangen een gemiddeld balletje hooi is leuk voor een uurtje of 2/3 maar dan moet het toch eigenlijk wel op zijn en weer bijgevuld! hooi hooi hooi...

Link naar reactie
Delen op andere sites

frank heeft zo'n hooi balletje, meestal na een dag of 3 leeg. in zijn hok leg ik ook elke dag nog vers hooi.

de wilgentak vind hij niet echt geweldig! hij heeft er steeds 1 in de ren gehad en eet de barst eraf en speelt ermee maar echt eten doet hij niet. misschien een keer de appeltakken proberen dan maar

groenvoer krijt hij niet al te veel. 3 keer per week een klein beetje. hij heeft snel diaree als ik groente voer, dus vandaar eigenlijk altijd een bakje SS en vers hooi elke dag. af en toe een stukje appel en witlof kan hij wel goed hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook strikt op vaste tijden voeren om Wolfje te laten afvallen. Dus niet meer de hele dag een bak vol in de buurt, maar een keer per dag een hoeveelheid die afgemeten is aan hun gewicht.

Hooi mag altijd onbeperkt.

Naast het voeren op vaste tijden kun je ze ook apart voeren. Zo weet je zeker dat ieder zijn deel krijgt :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar apart voeren kan ook weer onrust geven, tenminste dat was hier het geval. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat de verdeling te scheef was geworden en wilde ik dat oplossen door ze apart te voeren. Maar dat gaf zoveel onrust, ook buiten de voertijd dat ik daar mee gestopt ben. Toen de rust weer terug was ging het gelukkig ook weer goed met het voer.

aangepast door Lirazel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen elke dag rond 22uur biks. Nooit een bak vol voor de hele dag.

Dat heb ik nooit gedaan.

Maar in de hok gooien lijkt mij inderdaad ook een top idee.

Ik heb ook bv een speelbal waar je snoepjes in doet.

Daar doe ik soms biks in en spelen ze de hele huis door ermee.

Wolfje duwd en bailey loopt er achter om de brokken te vangen hahah.

Ik ga miss kijken voor een ander hok en de buitenhok gaat naar boven mits het lukt met de trap natuurlijk.Dan kan ik leuke dingen frutselen zodat ze meer moeite doen voor hun eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .