Ga naar inhoud

Castratie volledig fout!!


kusmarjo

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij een mens die in levengevaar verkeerd door bijv. een gebarsten aneurysma of hartstilstand door bijv shock, neem je het op dat moment ook niet zo nauw met steriliteit. Dan is het hop, open maken en hand erin om de bloeding te stelpen of hartmassage.

Prioriteiten stellen is van levensbelang, secondenwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou door dat de ram zijn wond en hechtingen had open gebeten.....(hij voelde geen pijn door de verdoving) lagen zijn darmen er uit.....half 7 avonds.....waarop je altijd gelijk met spoed naar de da moet!!!! Dus niet de volgende dag.

De dierenarts heeft juist gehandeld de eigenaar is in de nazorg in de gebreke gebleven.Door het konijn niet binnen te zetten en in de gaten te houden op een warme plek. Hier is ze zich nu van bewust.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens wel een heel mooi voorbeeld toppic hoe het niet moet dus......Nog even de juiste tips op een rij :mdr:

*Konijn mag nooit nuchter geopereerd worden.

*Konijn op een handoek naar de dierenarts brengen( ivm strooisel wat aan de wond kan plakken) IN ZIJN VERVOERS MAND.

* Geef wat groen mee wat hij gelijk na de operatie kan eten.

*Bij een gas narcose zijn ze heel snel weer wakker en of plaatselijke verdoving.

* Vraag of hij pijnstilling heeft gehad, zonodig er om vragen ,het mee te nemen.

*Bij thuis komst in een binnen kooi zetten en hem een kruikje geven indien nodig.( voorbeeld snuggel safe)

* zet hem op een handoek zonder bodem bedekking.

* kijk zeker elk half uur bij hem ......Liefst houd hem zo in de buurt dat je hem hoord.

* Hij moet avonds na de operatie weer eten( doet hij dit niet) Heeft hij pijnstilling nodig waardoor ze gaan eten.

En hou zijn wond in de gaten !! verschoon de handoek 1 of 2 keer daags voor 3 dagen.( ZE MOGEN NIET OP ZAAGSEL EN STRO)Heel belangerijk kan de wond vangaan onsteken met alle gevolgen van dien.

* Zit hij aan zijn bal zak gelijk contact opnemen met de dierenarts!!!Dit mag je als spoed zien!!! Dan kan hij zijn hechtigen er uit halen met dodelijke gevolgen. Dit is vaak binnen enkele uren na de operatie.

Dit word opgelost door een kap om de nek.

hoe lang moet je dan elk half uur kijken? (in dagen)

Is niet te doen als je een normaal leven hebt (lees werken/school)

Of je moet het op een vrijdag laten doen, kun je natuurlijk wel het hele weekend een oogje in het zeil houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou door dat de ram zijn wond en hechtingen had open gebeten.....(hij voelde geen pijn door de verdoving) lagen zijn darmen er uit.....half 7 avonds.....waarop je altijd gelijk met spoed naar de da moet!!!! Dus niet de volgende dag.

De dierenarts heeft juist gehandeld de eigenaar is in de nazorg in de gebreke gebleven.Door het konijn niet binnen te zetten en in de gaten te houden op een warme plek. Hier is ze zich nu van bewust.

Wil je even quoten, waar je dit hebt gelezen?

Het feit dat er de volgende dag mee naar de DA gegaan is en het niet binnen zitten, bedoel ik.

Het wordt een beetje onduidelijk allemaal zo.

Dank je wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is wel direkt gegaan 's avonds...Wilde je dat zeggen, Ieki ?

Het konijnenhok staat buiten..dat was al eerder duidelijk..

Als iets onduidelijk is, zit er maar één ding op: Zelf even teruglezen...allerlei stukken tekst steeds quoten maakt het alleen maar onoverzichtelijk voor mensen die het verhaal wel volgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan vind ik toch dat jullie niet allemaal zo moeten reageren alsof de topicstarter de enige is die fout zit.

Ik vind dat de dierenarts net zo goed fout is, want die is degene die de eigenaar van een dier hoort te informeren over de nazorg van een operatie. Dat is blijkbaar niet gebeurd hier.

Ik heb dat verhaal over nazorg al tig keer verteld in de praktijk, iedere keer weer.... Ik vind niet dat de topicstarter nu zoveel commentaar moet krijgen.

De topictitel klopt misschien niet helemaal, maar ik vind niet dat de topicstarter zoveel commentaar moet krijgen. Geef liever de dierenarts commentaar dat ie de volgende keer uit moet leggen waar de eigenaar op moet letten. Natuurlijk kan de eigenaar ook zelf vragen waar ie nog op moet letten, maar omdat ik bij een dierenarts stage heb gelopen, weet ik uit ervaring dat een eigenaar daar niet altijd mee bezig is en als je dat dan verteld krijg je weleens te horen: ow goed dat je het zegt, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe lang moet je dan elk half uur kijken? (in dagen)

Is niet te doen als je een normaal leven hebt (lees werken/school)

Of je moet het op een vrijdag laten doen, kun je natuurlijk wel het hele weekend een oogje in het zeil houden

De eerste dag is het belangerijkste na de operatie....

Ik doe het liever niet in het weekend....reden door de weeks kun je altijd bij jouw dierenarts terecht.

Vaak in het weekend duurder en niet je eigen arts.

Elk half uur eff kijken is voldoende niet de hele tijd haha :mdr:

Tussen door kun je gewoon je eigen dingen doen.

Meschien de school vakantie een optie?

( Ze was de zelfde avond naar da gegaan dit had ik fout)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat de dierenarts net zo goed fout is, want die is degene die de eigenaar van een dier hoort te informeren over de nazorg van een operatie. Dat is blijkbaar niet gebeurd hier.

Als dat niet gebeurd is (want dat weten we niet, dat is slechts een aanname die je nu doet), dan is dat inderdaad nogal slordig van die dierenarts. En toch had topicstarter ook zelf kunnen vragen of er nog bijzonderheden waren waar ze rekening mee had moeten houden na de operatie. Ook hier op het forum en de rest van de site staat volop informatie over de nazorg na een castratie; toen mijn voedster gecastreerd werd had ik me weken van tevoren (voordat ik besloten had dat ik haar zou laten castreren zelfs!) al ingelezen over de voor- en nadelen en over wat ik na de operatie allemaal in huis moest hebben en hoe ik haar zou moeten verzorgen. Als eigenaar heb je ook zelf de plicht om informatie te vragen als de arts vergeet die te geven. En zeker in dit internettijdperk is het niet echt moeilijk om aan informatie over dit soort dingen te komen. En daarbij is het nogal naief om te denken dat een dier wat net geopereerd is weer gewoon in zijn buitenhok met stro kan en dat er verder geen nazorg nodig zou zijn. Lijkt mij tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat niet gebeurd is (want dat weten we niet, dat is slechts een aanname die je nu doet), dan is dat inderdaad nogal slordig van die dierenarts. En toch had topicstarter ook zelf kunnen vragen of er nog bijzonderheden waren waar ze rekening mee had moeten houden na de operatie. Ook hier op het forum en de rest van de site staat volop informatie over de nazorg na een castratie; toen mijn voedster gecastreerd werd had ik me weken van tevoren (voordat ik besloten had dat ik haar zou laten castreren zelfs!) al ingelezen over de voor- en nadelen en over wat ik na de operatie allemaal in huis moest hebben en hoe ik haar zou moeten verzorgen. Als eigenaar heb je ook zelf de plicht om informatie te vragen als de arts vergeet die te geven. En zeker in dit internettijdperk is het niet echt moeilijk om aan informatie over dit soort dingen te komen. En daarbij is het nogal naief om te denken dat een dier wat net geopereerd is weer gewoon in zijn buitenhok met stro kan en dat er verder geen nazorg nodig zou zijn. Lijkt mij tenminste.

Ja zo zijn wij, maar niet iedereen denkt daarover na. Als je mijn stukje helemaal goed had gelezen staat ook dat niet alle mensen daarover nadenken en als jij dat dan zegt als paraveterinaire zijnde, je de reactie krijgt: ow goed dat je het zegt, helemaal niet over nagedacht. Veel mensen bellen ook vantevoren al over hoe en wat voor en na de operatie, maar anderen denken: ow we laten hem castreren en daarna gewoon terug in het hok. Die denken daar gewoon niet over na. En dat zijn er meer dan je denkt... Daarom is het ook de taak van de paraveterinaire of de dierenarts om dat allemaal te zeggen, bij iedere klant weer.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja mischien denk ik erg simpel, maar als een dier net geopereerd is weet je toch dat je die niet zo aan zn lot kan overlaten?

Jee...onze kater is gisteren onder narcose geweest om tandsteen te laten verwijderen, bij thuiskomst ben ik vrijwel constant bij hem geweest tot hij weer goed bij was.

Dat is toch gewoon een zorg die normaal gesproken automatisme is als je om je dier geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .