Ga naar inhoud

Castratie volledig fout!!


kusmarjo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb na de zwangerschap van mijn voedster, h et rammetje laten castreren, gister om half 9 afgezet bij de dierenarts, en hij is succesvol gecastreerd.

Om half 5 hebben we hem opgehaald, en hij was nog een beetje onder narcose, ook veel pi j nstillers gehad en het ging goed met m.

Ik heb hem thuis in zijn hok gezet, (alleen) en na het avondeten om half 7 ging ik nog even bij hem kijken.

Er was toen ook nog een vriendin bij me die ging ook mee kijken.

Ik pakte hem met mijnlinkerhand onder zijn borst, bij de okeltjes zeg maar, en mijn rechterhand onder zijn achterlijfje bij de rug zodat ik niks zou aanraken bij de balletjes.

Ik keek even voor de zekerheid hoe het eruit zag, maar ik schrok me wild, zijn hechting was er waarschijnlijk uit, geknaagd ofzo, en er lagen allemaal darmpjes uit.

Het klopte en hij had veel bloed verloren, zijn lipjes waren paars en hij was heel slap.

Gelijk naar de dierenarts gebracht in de buurt en het is op dit moment goed het m.

Maar mijn vraag, HOe kan dit??

Hebben meer mensen dit meegemaakt?

Ik vind dit Not done, ik weet niet wiens fout het is maar ik denk niet dat het hoort..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Onderschat de kracht, kunnen en vernielingskunsten van een konijn niet he ;). Bij ons op de opvang is er een kat geweest die steeds haar hechtingen eruit trok na de sterilisatie, maar kapjes om zijn nek tegen eraan te zitten is onmogelijk bij een konijn :(

Wees blij dat je er nog op tijd bij was! Houd ons op de hoogte :(

edit: Heb de desbetreffende opererende DA inmiddels al benaderd en dit alles verteld? Onsmakelijk misschien, maar zijn er foto's van (bewijs, als hij/zij moeilijk doet;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb gen fotos ofzo gemaakt, ik heb wel getuigen van het misdrijf:P

De praktijk waar pica gister is heen gebracht, die hoorde bij de DA waar hij is gecastreerd die dag.

We gaan er wel achteraan natuurlijk.

Ik ben in iedergeval nog heel blij dat pica nog leeft, gister lag hij er zo levenloos bij, bij de praktijk in mijn armen, allespaars, helemaal slap en koud. zo sneu

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar kapjes om zijn nek tegen eraan te zitten is onmogelijk bij een konijn

niet onmogelijk hoor, word regelmatig gedaan:

Foto-NTKDZQVJ.jpg

Sjoerd kreeg dit kapje ook omdat hij bleef knagen aan zn hechtingen. Ik zou er zeker 1 halen voor je konijn aangezien hij anders straks waarschijnlijk gewoon weer verder gaat kangen aan zn nieuwe hechtingen.

Veel beterschap! Jeetje je zal geschokken zijn zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wil je een eerlijk antwoord......dan is het jouw fout geweest......Had je je beter ingelezen wat een castratie in houd....En je konijn binnen in je zicht had gehouden.( binnen in huis)

Had het niet zo ver hoeven komen.

Het gebeurt ongeveer 5 van de 100 castraties.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd was dat ook mijn eerste gedachte...je kan de schuld hiervan niet bij je dierenarts leggen, je hebt zelf een verantwoordelijkheid naar je dier toe om te zorgen dat zulke dingen niet kunnen gebeuren.

Waarbij je een dier wat net geopereerd is nog warm moet houden omdat ze zelf hun temperatuur nog niet kunnen regelen.

Sorry ik vind het je eigen schuld dat dit is gebeurt, een beetje logisch nadenken had dit kunnen voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik vind niet dat je de dierenarts hiervoor verantwoordelijk kan houden. Hij/zij heeft de operatie immers goed gedaan. Na de operatie is het jouw taak om voor je konijn te zorgen en hem in de gaten te houden.

Je wil weten wiens fout het is.... In mijn ogen is het jouw fout. Toen mijn konijn gecastereerd is heb ik hem de eerste dagen constant in het zicht gehad. Op die manier zie je meteen als er iets mis is.

Gelukkig voor je konijn lijkt dit allemaal goed af te lopen. Maar het is zeer zeker niet de schuld van de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom iemand "de schuld" hiervan geven? Het is gebeurd, klaar. Heel vervelend dat het gebeurd is. Je moet nu gaan zorgen dat het dier geholpen wordt, daar gaat het om.

Nou omdat ik het idee heb dat topicstarter de schuld bij de dierenarts legt en dat vind ik onterecht.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en daar geeft rian een antwoord op...vergeet de schuld en zorg gewoon voor de konijn!!

Als dat zo bedoeld was dan sorry, daar ben ik het wel mee eens. Heb slecht geslapen vanacht dus vat dingen misschien een beetje verkeerd op.:$ Mijn welgemeende excuses Rian.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je hebt wel gelijk, want dat doet ze ook; onterecht de schul bij de ander leggen...

In die zin vind ik dat ze de schuld juist NIET moet vergeten...dat zou namelijk betekenen dat ze ook haar eigen schuld/aandeel hierin niet onder de loep hoeft te nemen:

Het is behoorlijk nalatig dat je een ram na een operatie bij de dierenarts vandaan, vervolgens 2 uur lang aan zijn lot overlaat....

Wat dat betreft is de titel verkeerd gekozen..

Niet de castratie liep volledig fout, maar de nazorg.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat zo bedoeld was dan sorry, daar ben ik het wel mee eens. Heb slecht geslapen vanacht dus vat dingen misschien een beetje verkeerd op.:$ Mijn welgemeende excuses Rian.

Emily, Rian heeft het over de toppic starter dat ze zich niet moet bezig houden met de schuld vraag......maar bezig moet zijn met het konijntje.

Die zorg nodig heeft.

Dus voel je hier niet over aangesproken dit is niet naar jouw gericht.

Ondanks je slechte nacht :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het ook, dat het niet de schuld is van de DA. Een konijn plukt nu eenmaal aan hechtingen, of tenminste.....sommige konijnen doen dat. Daarom moet je je konijn in de gaten houden, zeker als hij nog wat versuft is en/of pijnstilling heeft. Want dan voelt het konijn ook niet zo goed dat hij misschien in zichzelf aan het knagen is.

Hoe is het nu met je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens wel een heel mooi voorbeeld toppic hoe het niet moet dus......Nog even de juiste tips op een rij :mdr:

*Konijn mag nooit nuchter geopereerd worden.

*Konijn op een handoek naar de dierenarts brengen( ivm strooisel wat aan de wond kan plakken) IN ZIJN VERVOERS MAND.

* Geef wat groen mee wat hij gelijk na de operatie kan eten.

*Bij een gas narcose zijn ze heel snel weer wakker en of plaatselijke verdoving.

* Vraag of hij pijnstilling heeft gehad, zonodig er om vragen ,het mee te nemen.

*Bij thuis komst in een binnen kooi zetten en hem een kruikje geven indien nodig.( voorbeeld snuggel safe)

* zet hem op een handoek zonder bodem bedekking.

* kijk zeker elk half uur bij hem ......Liefst houd hem zo in de buurt dat je hem hoord.

* Hij moet avonds na de operatie weer eten( doet hij dit niet) Heeft hij pijnstilling nodig waardoor ze gaan eten.

En hou zijn wond in de gaten !! verschoon de handoek 1 of 2 keer daags voor 3 dagen.( ZE MOGEN NIET OP ZAAGSEL EN STRO)Heel belangerijk kan de wond vangaan onsteken met alle gevolgen van dien.

* Zit hij aan zijn bal zak gelijk contact opnemen met de dierenarts!!!Dit mag je als spoed zien!!! Dan kan hij zijn hechtigen er uit halen met dodelijke gevolgen. Dit is vaak binnen enkele uren na de operatie.

Dit word opgelost door een kap om de nek.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef idd altijd een zakje mee met lekkers: beetje witlof, andijvie, peterselie, basilicum, kruidenhooi en wat van zijn eigen biks. Ook neem ik het knuffeltje mee wat thuis in het hok ligt zodat er iets bekends van thuis is in die vreemde omgeving en al die vreemde geuren. (Nou moet ik zeggen dat Martin ook nooit problemen heeft met eten na zijn narcose, zodra hij ook maar een beetje wakker is begint hij te knagen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderschat de kracht, kunnen en vernielingskunsten van een konijn niet he ;). Bij ons op de opvang is er een kat geweest die steeds haar hechtingen eruit trok na de sterilisatie, maar kapjes om zijn nek tegen eraan te zitten is onmogelijk bij een konijn quote]

toen mijn voedster werd gesteriliseerd moest ik (uiteraard) de wond goed in de gaten houden, de dierenarts zei tegen mij dat als ze er aan ging zitten ik dan bij de dierenarts een soort rompertje kon halen zodat ze er niet meer bij kon. Dit is gelukkig niet nodig geweest, maar er is dus wel degelijk iets aan te doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het altijd beter is wanneer ze de wond plakken ipv hechten, dan kunnen er geen draadjes kapot gebeten worden. Subcutis wordt gehecht, maar de huid geplakt. Mijn DA gebruikt de plak techniek altijd geloof ik, maar voor zover ik weet zijn er ook DA's die absoluut tegen de plaktechniek zijn. Waarom weet ik niet, ben ik wel benieuwd naar.

Maar hoe is het nu met het rammetje, is hij weer de oude?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .