Ga naar inhoud

wie laat de konijntjes niet inenten?


Simoon_X

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik vind het als nieuweling eigenlijk wel interessant te zien hoeveel mensen enten en hovee niet. Ook de motivatie voor mij is handig. Ik moet zelf nog een beslissing nemen (heb pas sinds 1,5 maand konijnen) maar ik denk dat ik ze gewoon laat enten. Oeps dat mocht ik niet zeggen, alleen NIET enters mogen reageren HIHI :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag eigenlijk ook niet reageren haha :whistle2:. Ik persoonlijk vind het heel belangrijk om wel te enten, het idee dat als ze het krijgen en een gruwelijke dood sterven vind ik reden genoeg om wel te enten. Verder vind ik eigenlijk gewoon dat dat een onderdeel is van de onderhouding van de gezondheid van je konijnen. Verder heb ik eigenlijk zo geen reden voor dat ik wel ent....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nooit geent, van het voorjaar voor het eerst.

zit nu weer te twijfelen.

enten is ook weer een risico en het is een gestress voor de konijnen (en voor mij)

het zijn er ook 12 en er zit een prijskaartje aan.

maar als het 100% dekking zou geven zou ik het er wel voor over hebben.

ik heb ze in iedergeval in het najaar niet meer geent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazz is niet ge-ent.

Toen we Jazz kregen was ze naar wat ik gelezen had te jong om te enten (min. 12 weken) en toen Jazz 12 weken was, waren de ent dagen voorbij en vond ik het wel veel geld dus wou ik er eerst goed over na denken.. Nu heb ik me toch aangemeld voor de ent-dagen, waar ik haar voor 13.50 kan laten enten.. dus ik ga het wel doen, mede omdat ik binnen kort begin aan een stage met dieren en het risico dat ik iets mee naar huis neem dan lijkt me een stuk groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dat je het al zoveel jaar niet gehad hebt vind ik persoonlijk geen argument. Het kan namelijk zomaar opeens een keer toeslaan, en dan sterven al je konijnen een gruwelijke dood.

Wat ik me nu afvraag, al die mensen die hun konijnen niet enten, zouden die hun kinderen ook niet laten inenten tegen difterie, kinkhoest, tetanus, polio (DKTP) en rode hond? De kans dat je een van die ziektes krijgt is namlijk kleiner dan de kans dat een konijn myx of VHD oploopt. En ook aan die vaccinaties bij kleine kinderen zijn de nodige risico's verbonden. En daarbij, de ziektes waar mensen tegen ingeent worden zijn niet eens allemaal dodelijk, terwijl de ziektes waar we konijnen tegen laten enten dat wel zijn. Waarom zou je je kinderen dan wel laten inenten, en je konijnen niet, wat is het verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen zijn dit jaar nog niet ingeent. Dit vanwege de prijs in een spreekuur bij mijn eigen dierenarts (27,50 per konijn, en ik heb 4 konijnen). Ze worden komende woensdag wel geent bij een andere dierenarts, waarbij ik 37,50 kwijt ben voor 4 konijnen. Naar deze dierenarts ga ik dus waarschijnlijk dan wel 2x per jaar om ze te laten enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn konijnen eerder niet ingeënt zijn, mijn ouders vonden dit onzin maar ik heb ze overgehaald. Vandaag zijn mijn konijnen dus wél ingeënt. Dat de oudste al bijna tien is en nooit zo een ziekte heeft gehad (één van de argumenten van mijn ouders) vind ik geen reden. Zoals Kiwi al zei, kan dit zomaar toeslaan en dan ben je in één klap al je konijnen kwijt. En dan moeten ze nog lijden ook. Helaas is het wel aardig duur bij de DA waar ik kom, maar dat is de DA die ik mijn konijnen wel toevertrouw. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent mijn konijnen niet.. Maar ik overweeg het wel te doen. Ik moet nog steeds op onderzoek uit gaan waar het goed en goedkoop is. Alleen bij de DA waar ik kom, hebben ze niet die speciale dagen, dus straks is dat best wel duur... Waarom ik ze niet inent, omdat, vooral mijn vader, het onzin vind. Maar ik niet. Maargoed, ik wil het wel gaan doen, ik denk dat ik volgend jaar er mee begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar mijn konijnen niet laten enten, maar vorig jaar wel. En ik zit eigenlijk nog steeds in dubio of ik mijn konijnen wel of niet moet laten inenten.

Mijn ervaring is namelijk dat Bo vorig jaar erg ziek is geweest na de enting. Waarschijnlijk ging het niet om de enting zelf, maar werd hij door een wat slechtere weerstand dus behoorlijk ziek en dat heeft dus ook nogal lang geduurd. Dit is dus ook de reden waarom ik het enorm eng vind om mijn konijnen in te laten enten. Aan een enting kleven ook risico's en verder kan je konijn ook verborgen gebreken hebben, die door zo'n enting, of eigenlijk de net even wat lagere weerstand daardoor, naar boven kunnen komen. Anderszijds wil je natuurlijk ook absoluut niet dat je konijn Myx. of VHS krijgt...

Tja, ik ben er nog steeds niet uit, maar de kosten zijn bij mij in ieder geval niet het twijfelpunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat bij heel veel mensen de reden (misschien wel onbewust) geld is..

Als ik mijn persoonlijke mening mag geven vind ik dit echt grote onzin. Als geld een reden is om konijnen niet te beschermen moet je niet aan konijnen beginnen. Dat zou betekenen als een konijn ziek wordt je dat ook niet kunt/wilt betalen. Als je een dier aanschaft moet je ervoor zorgen is mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik mijn persoonlijke mening mag geven vind ik dit echt grote onzin. Als geld een reden is om konijnen niet te beschermen moet je niet aan konijnen beginnen. Dat zou betekenen als een konijn ziek wordt je dat ook niet kunt/wilt betalen. Als je een dier aanschaft moet je ervoor zorgen is mijn mening.

Ben het met je eens dat het een belachelijke reden is, maar ben het zeker ook met Sascha eens, dat het voor veel mensen wel dé reden zal zijn. Míjn reden is het zeker niet, ik denk voor de meeste BB-ers niet, maar hoe vaak zien we hier niet dat mensen niet naar de dierenarts gaan? En in je omgeving? Of alleen als het écht heel hard nodig is. (Daarmee bedoel ik, een niet etend konijn is geen probleem, een ontstoken oogje loopt ook wel los, pas als er veel bloed oid bij betrokken is gaan we heen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ent niet.

Enten geeft ook geen garantie dat je konijnen het niet krijgen, het helpt alleen of kan zelfs een doodsoorzaak zijn.

Daarnaast is enten als fokker ook erg lastig, je zit met jonge dieren, zwangere dieren, zogende dieren, hier moet allemaal mee rekening gehouden worden.

Al vind ik dat niet het probleem ik vind het voorstaande punt een groter probleem.

Ja ik heb een noodplan liggen mocht het hier in de buurt komen en ik weet wat de risico's kunnen zijn door niet te enten net zo goed wat de risico's zijn door wel te enten.

En om in te haken op de opmerking van kiwi, ik ben niet tegen alle ziektes geent en heb bewust ook bepaalde oproepen tot entingen geweigerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .