Ga naar inhoud

Allergisch voor hooi!


Mattezz

Aanbevolen berichten

Gister voor de eerste keer met Truus en Gijs (konijn van Wupsie) naar de DA geweest voor de inenting. Toen vertelde ik aan de DA dat ze veel nieste enzo en hij dacht aan een hooi allergie. Nu moet ik de komende twee weken hooi laten weken in water en dan uitslaan en dan geven. Maar mocht zij wel allergie hebben, is het wel wat werk op dat elke keer te doen. Ik doe het met liefde hoor daar niet van, maar er schijnt ook voer te zijn met hooi erin voor konijnen die het dus niet willen eten. Is er iemand die weet welk voer dat is en waar het te koop is en er ervaring mee hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je eens ander hooi proberen? Je hebt zakken hooi die echt volgepropt zitten met vies stof (dit merk je heel goed wanneer je het uit de zak trekt), je hebt ook hooi waar je hier niet tot nauwelijks last van hebt.. Daarbij heb ik onder mijn konijnenhok een grote bak liggen waarin het hooi zit (uit de zak dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hooiallergie komt niet zozeer door het stof in het hooi maar door de (onzichtbare) schimmelsporen die aanwezig zijn in het hooi. Bij paarden komt dit ook wel voor. Daar wordt dan dikwijls kuilgras gegeven ipv hooi, maar ik denk niet dat dat voor konijnen geschikt is. In ieder geval moet je je hooi voldende lang weken, van even in het water soppen zijn die schimmlporen niet verdwenen.

Je hebt (alweer voor paarden) ook luzerne hooi, dit wordt ook gegeven aan paarden met hooi allergie maar is nogal duur, maar voor een konijn is dit natuurlijk helemaal niet zo duur, die eten immers veel minder dan paarden. Moet je maar eens op googlen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook Luzerne (en allerlei andere kruidenmixen) omdat zij elke soort hooi weigeren, maar eigenlijk is dat best een duur grapje. O.a. SS bevat wel een hoop vezels, en las hier laatst ook wat over een brok die idd hooi zou vervangen, maar ik denk dat gewoon hooi toch echt beter is. Dan maar wat extra werk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

in dit topic had ik het over die brok: http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/26824-voor-de-lastige-hooi-eters.html

ik denk dat ik gras zou gaan geven als ik jou was, maar dan moet je wel een goede grasvoorziening kunnen regelen. ik heb zelf zoden gelegd voor mn nijnen, maar daar moet je natuurlijk wel de ruimte voor hebben. j hebt ook bakjes met knaagdiergras, kun je zelfs in de vensterbank kweken, maar dan moet je wel heel veel van die bakjes nemen wil je ze elke dag genog kunnen geven. en anders inderdaad toch maar veel werk verrichten om het hooi schoon te maken. of inderdaad andere merken proberen, want dat kan ook wel schelen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .