Ga naar inhoud

Wat doen jullie???


HuBa LoLa

Aanbevolen berichten

mijn vraag:

Ik weet hoeveel biks je per konijn mag geven, maar ik heb 4 konijnen, deze zitten samen, krjgen in 1 grote bak te eten.

Nu heb ik ergens gelezen dat je de bak na een uur weer uit het hok moet halen, ook al hebben ze de biks niet op.

Want volgens mij eet ook 1 van mijn konijnen dan gewoon de rest op, dus die krijgt dan weer veel te veel.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen, waar ik mee zit,

meningen en antwoorden zeer welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 2 konijnen en geef ze een afgewogen hoeveelheid die past bij hun gewicht, 50 gram Sience Selective per dag dus. Dit bakje gaat het hok in en ze eten het leeg, en voor de rest van de dag is er hooi tot hun beschikking en in de avond groente.

Biks is niet het meest belangrijke bij de voeding van het konijn, dat is hooi, dan groenten en dan de biks. Dus als jij het idee hebt dat een ander konijn het opschrokt, ze in het uur alle 4 voldoende kunnen eten, geen ondergewicht/overgewicht krijgen en gezond zijn handel je prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze s'morgens 40 gram biks (+ groente) en s'avonds 80 gram biks. Het is een beetje meer dan ze mogen omdat het mannetje net 4 maanden oud is en nog groeien moet.

Maar hoeveel wegen ze bijelkaar? dan doe je de biks gewoon afwegen ( 25 gram biks per kilo of 15 gram SS per kilo) en verdelen over 2 tijdenstippen; bijv s'morgens xx gram en s Ɣvonds xx gram. Dan krijgen ze niet te veel en hebben 2 tijden de tijd om ervan te eten.

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten binnen tien minuten hun bakje leeg, dus hier houdt de biks het niet eens een uur uit. :whistle2:

Hier precies hetzelfde ;)

Ze vliegen met z'n tweeƫn op die bak af en ze stoppen niet voor alles op is!

Waarom heb je het idee dat eentje alles opeet? Beginnen je konijnen dan wel tegelijk met eten? Gaat er dan eentje langer door? En geef je ze een vaste hoeveelheid of gewoon een bak vol? Krijgen ze ook groen en hebben ze onbeperkt toegang tot hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een bekend probleem. Mijn reuzen krijgen samen uit een bak Biks. Sies heeft er al een heel gedeelte van op voordat ties eens begint met eten. Het zijn geen op het eten aanvallers. Ze hebben bijna doorlopend wel wat te eten/knagen in hun ren liggen. Dus die bak biks is geen eetalalarm zeg maar.

De reuzen zien er allebei gezond uit dus ga er vanuit dat Tiees mss wat minder biks eet dan Sies maar wat meer groentes ofzo. Sies is ook vee lactiever dus ze heeft mss ook wat meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom zou je het na een uur weg halen??

bij mij vliegen ze ook op SS af maar ze eten niet alles op, pas in de middag knabbelen ze de laatste stukjes, savonds krijgen ze bij mij ook groenten en ze eten heel veel hooi altijd :)

ze eten met zn tweetjes uit een bakje...die heb ik eigenlijk nooit gewogen ofzo iets, gewoon op het oog, ik heb het nu verminderd zo dat ze genoeg hooi eten savonds en we doen het prima zo :)

misschien voor 4 konijen 2 bakjes zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien past mijn vraag ook in dit topic.

Ik heb gelezen dat konijnen als ze in de groei zijn onbeperkt eten moeten hebben voor de groei dus dat je ook voldoende droog voer moet geven. Maar vanaf welke leeftijd zijn ze uit de groei en moet je het droog voer dus beperken tot een x aantal gram per kg lichaamsgewicht?

Onze Guus is nu bijna 6 maanden en krijgt op dit moment onbeperkt Beapharm Care+, maar over het algemeen doet hij hier vrij rustig mee. Hij eet veel hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen onbeperkt voer te geven als je weet hoe zwaar je konijn ongeveer wordt als hij volwassen is. Je kunt dan namelijk zoveel voer geven als hij zou krijgen als hij uitgegroeid is, en dat blijft dan dus altijd hetzelfde. Als hij bijvoorbeeld twee kilo zal worden kun je hem nu alvast 50 gram biks per dag geven, en als hij dan uitgegroeid is krijgt hij dat nog steeds.

Heel veel hooi is natuurlijk altijd goed, dat moet hij onbeperkt geven. En je kunt 'm ook groenvoer gaan geven (wel voorzichtig opbouwen met stukjes ter grootte van een postzegel per dag!). Er zijn hier genoeg topics te vinden met veilige groenten- en kruidensoorten. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tjha kiwi.. met dat probleem wat spagetti heeft heb ik ook.

Dobby is laatst overleden en ik heb een mannetje van 4 maanden gehaald; flupke.

Flupke weegt nu 2,3 kilo maar is model nieuwzeelander. Volgens alles zou hij 5 kilo moeten halen.. maar jah dit weet ik niet zeker want het is geen volledige ras denk ik.

Dupke (de andere) is uitgegroeid en weegt 1,9 kilo. Ze krijgen nu 120 gram hope farms biks en onbeperkt hooi en ongeveer een 300 gram groente per dag. Geef ik hem nu te weinig?? Ik ga hem nu iedere 2 weken wegen om te kijken of ie bij komt etc ..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem denk ik nog iets meer geven. Eet je Dupke gewoon loestig mee met Plupke? Misschien kun je het voer in twee bakjes geven?

Mijn konijnen zijn rustige eters. Ze vaak de bak SS/biks in de ren zonder dat ze er meteen aan beginnen. Vooral bij de reuzen is dat vaak. Die zij ntwe druk bezig met spelen of te liggen te lekker.

Maar ook mijn andere nijn vallen nooit zo aan op het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem denk ik nog iets meer geven. Eet je Dupke gewoon loestig mee met Plupke? Misschien kun je het voer in twee bakjes geven?

Mijn konijnen zijn rustige eters. Ze vaak de bak SS/biks in de ren zonder dat ze er meteen aan beginnen. Vooral bij de reuzen is dat vaak. Die zij ntwe druk bezig met spelen of te liggen te lekker.

Maar ook mijn andere nijn vallen nooit zo aan op het eten.

Tjah ze staan wel altijd echt klaar om te eten haha.. maar ze eten 5 minuten en laten het dan liggen en gaan later verder.

Inpricipe zouden ze 105 gram biks per dag moeten krijgen ivm het gewicht maar flupke gaat nog wat groeien en krijgen nu 120 gram + 300 gram groente..

Zou het beter zijn om ze 160 gram biks te gaan geven + de groente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze beginnen allemaal tegelijk met eten hoor, ze eten samen uit 1 bak, en na een ongeveer een kwartier, gaan ze wat anders doen, alleen lara 1 van de konijnen eet nog door.

Ik haal het eten nu na een uur weg, er zit altijd nog wat eten in. Altijd als ik kom, zit dus lara nog bij het eten.

Het hebben van meerdere bakken, lijkt me een beetje overbodig, omdat de konijnen alle 4 bijelkaar zitten en dus gewoon uit alle bakken kunnen eten, dus dit lijkt me geen oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft geen onbeperkt voer te geven als je weet hoe zwaar je konijn ongeveer wordt als hij volwassen is. Je kunt dan namelijk zoveel voer geven als hij zou krijgen als hij uitgegroeid is, en dat blijft dan dus altijd hetzelfde. Als hij bijvoorbeeld twee kilo zal worden kun je hem nu alvast 50 gram biks per dag geven, en als hij dan uitgegroeid is krijgt hij dat nog steeds.

Heel veel hooi is natuurlijk altijd goed, dat moet hij onbeperkt geven. En je kunt 'm ook groenvoer gaan geven (wel voorzichtig opbouwen met stukjes ter grootte van een postzegel per dag!). Er zijn hier genoeg topics te vinden met veilige groenten- en kruidensoorten. :)

Het punt is alleen dat ik niet weet hoe zwaar hij ongeveer zal worden. Toen we hem kochten zeiden ze dat het een dwerg was, maar we zijn er inmiddels t dat het geen rasechte dwerg is (niet dat dat hem minder leuk maakt). Maar ik weer dus niet precies hoe zwaar hij zal worden. Hij is nu +- 1100 gram.

Hij krijgt trouwens al groenvoer. Zijn we al vanaf het begin mee begonnen. Eerst was hij gek op witlof, maar inmiddels eet hij alleen nog maar groene dingen (hoezo, kieskeurig haha)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij at een ook sneller en langer door dan de ander. Ze leren vanzelf dat als ze niet blijven eten dat een ander het dan opeet. Bij mij eet Fluffie soms ook minder, dan snoept Vlekkie bijna de hele bak leeg. De volgende dag heeft Fluffie dan veel meer honger dan Vlekkie en haalt ze hem wel weer in. Ik zou ze gewoon elke week wegen. Als ze mooi op gewicht blijven hebben ze zelf het evenwicht wel gevonden.

Ik zou de biks wel laten staan. Dan kunnen ze zelf uitvogelen op welk tempo ze willen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een verrassing voor je, mijn "dwergen" zijn inmiddels twee stevige bulldozers die ruim 3kg wegen. Klein detail, klopte niet helemaal. Dus...bereid je voor! haha.

Haha! Nou ja ik vind elk konijn leuk dus zelfs als hij 10 kg wordt blijft hij welkom, misschien moeten we alleen dan wel een groter hok kopen hihi. Straks wordt het zoiets haha! http://lusciousfibers.typepad.com/photos/uncategorized/big_bunny.jpg

Maar wanneer is een gemiddeld konijn ongeveer uitgegroeid? Of verschilt dat heel erg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .