Ga naar inhoud

Hoelang panacur?


Jsmn

Aanbevolen berichten

Ik geef nu sinds 29-07 fluffy dagelijks Panacur vanwege zijn EC. Nu is het inmiddels 06-09 en heb ik vandaag de laatste dosering uit het flesje kunnen halen. Nu vraag ik mij af: Moet ik al stoppen? Of weer nieuwe halen bij de DA? Ik geef het nu dus ongeveer 1 maand en 3 weken, en ik dacht dat ik het 3 maand moest geven? en andere zeiden 6 weken. Vandaar mijn vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 spuitjes, moet het circa 4 weken geven.

Maar mijn Nijn vertoont op dit moment geen EC sypmtomen, maar omdat mijn andere konijn het na het inslapen bleek te hebben(nogal lang en verdrietig verhaal, ffies geen zin om het te typen) En d'r vriendinnetje in die tijd een scheef koppie heeft vertoont wat toen is behandeld met een antibioticakuur van 10 dagen(na de 1e dag knapte ze al op) Maar omdat het zeer waarschijnlijk is dat die bacterie terug komt( en dan dus erger) word ze nu prefentief behandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe gaat het met Fluffie dan? Vertoont hij nog symptomen??

Ja het gaat super! hij weegt momenteel 1855 gram, en het begon met 1620 ongeveer. Hij drinkt aanzienlijk minder, heeft geen scheef koppie meer, heeft al zijn balans weer terug in zijn achterpoten, alleen de rare waas voor zijn ogen zit er nog. Misschien heeft hij dit trouwens al zijn hele leven.. heb er eerlijk gezegd nog niet eerder naar gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zal het morgen overleggen. Is het trouwens verstandig om 1 of 2x per jaar mijn konijnen alle vier twee weken panacur te geven? Als ontworming zeg maar? En is er een specifieke maand wanneer ik dat het beste kan doen? En is 1 keer per jaar dan voldoende, of kan ik beter 2 keer per jaar doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit ik ook nog over te twijfelen. Ik denk dat ik dan gewoon weer in maart (Indy was dit jaar in maart ziek) ga geven, lijkt me het makkelijkste, volgens mij is er toch geen periode waarin EC eerder opduikt ofzo.. Behalve dan als de konijnen verzwakt zijn maar dat heeft niks te maken met welke dag het is natuurlijk.. :P Wel belangrijk, ze zijn ook gevoeliger voor entreacties als ik mij niet vergis. Ik geloof dat soms geadviseert wordt rond de enting ook twee weken Panacur te geven en niet beide entingen tegelijk te doen.. Maar weet het niet precies eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zodanig dat ze EC kunnen krijgen hoor;) Als je ze voldoende hooi geeft kunnen ze zich lekker warm houden, en een konijn dat altijd buiten zit, krijgt een dikke wintervacht. Gewoon goed verzorgen blijven, en ze mogelijkheden geven om zichzelf warm te houden en schuil te houden als het waait regent of sneeuwt;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief behandelen is altijd wel korter.. Dus dat kun je niet vergelijken.

Overigens is E. cuniculi geen bacterie maar een parasiet.. :yes:

Hihi, sorry;) Bij mij beschreef ze het dan weer als bacterie, dan weer als beestje/parasiet idd;)

Maar inderdaad, prefentief behandelen is korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zodanig dat ze EC kunnen krijgen hoor;) Als je ze voldoende hooi geeft kunnen ze zich lekker warm houden, en een konijn dat altijd buiten zit, krijgt een dikke wintervacht. Gewoon goed verzorgen blijven, en ze mogelijkheden geven om zichzelf warm te houden en schuil te houden als het waait regent of sneeuwt;)

Wat bedoel je met "niet zodanig dat ze EC kunnen krijgen "?

Ec kan bij elke verlaging van de weerstand weer terugkomen.....

Blaasontsteking kan al genoeg zijn...

En een konijn geef je stro om warm te zitten .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zodanig dat ze EC kunnen krijgen hoor;) Als je ze voldoende hooi ( stro zul je bedoelen)geeft kunnen ze zich lekker warm houden, en een konijn dat altijd buiten zit, krijgt een dikke wintervacht. Gewoon goed verzorgen blijven, en ze mogelijkheden geven om zichzelf warm te houden en schuil te houden als het waait regent of sneeuwt;)

Stro is voor warmte en hooi is om te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft dat preventief behandelen...Ik vraag me dat ook altijd af...Dierenartsen verschillen sterk per mening daarover. De één vindt het onzin om bijvoorbeeld twee keer per jaar preventief 2 weken te behandelen (bijvoorbeeld na inentingen) en de ander raadt het wel aan. Ik moet zeggen dat ik het dit keer ook niet gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn eigen DA vindt het onzin dat Indy überhaupt EC heeft, maar als ik zo her en der wat meningen lees is niemand het echt met elkaar eens. Ik denk ook niet dat ik het doe, althans niet rond de entingen. Misschien wel eens in het jaar, ik ontwormde sowieso altijd al eens in het jaar. Maar in hoeverre kunnen ze resistent worden voor Panacur? Ik kan me voorstellen dat als je (bijna) altijd Panacur geeft, dat die parasieten zich daar wel bij aanpassen.. Gezien je ze met Panacur nooit helemaal uitroeit.. (Toch? Daarom kan het toch ook terugkomen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag gebeld. De DA zegt dat hun een maand doen minimaal, maar ze hoorde donderdag van een andere konijnkundige DA dat hun het wel 3 maanden doen. Ze vind dat ik zelf de situatie het beste kan inschatten, hoe het met hem gaat etc. Ik heb besloten om te stoppen, maar wel moet ik goed zijn gedrag in de gaten houden en zijn gewicht. Zodra ik weer merk dat hij onnodig afvalt of weer veel gaat drinken ga ik wel weer beginnen met de panacur. Maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn eigen DA vindt het onzin dat Indy überhaupt EC heeft, maar als ik zo her en der wat meningen lees is niemand het echt met elkaar eens. Ik denk ook niet dat ik het doe, althans niet rond de entingen. Misschien wel eens in het jaar, ik ontwormde sowieso altijd al eens in het jaar. Maar in hoeverre kunnen ze resistent worden voor Panacur? Ik kan me voorstellen dat als je (bijna) altijd Panacur geeft, dat die parasieten zich daar wel bij aanpassen.. Gezien je ze met Panacur nooit helemaal uitroeit.. (Toch? Daarom kan het toch ook terugkomen?)
Inderdaad, daar ben ik dus ook bang voor...Je kunt wel panacur blijven geven om te voorkomen dat de EC zich uit, maar ergens klinkt het heel logisch dat de parasiet daar op gegeven moment immuun voor wordt.

Als ik merk dat één van mijn nijnen een mogelijk symptoom van EC vertoont, dan geef ik ook minstens 6 weken panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft dat preventief behandelen...Ik vraag me dat ook altijd af...Dierenartsen verschillen sterk per mening daarover. De één vindt het onzin om bijvoorbeeld twee keer per jaar preventief 2 weken te behandelen (bijvoorbeeld na inentingen) en de ander raadt het wel aan. Ik moet zeggen dat ik het dit keer ook niet gedaan heb.

Jet heeft het vermoedelijk eerder gehad, een scheef koppie en evenwichtsstoornissen. We zijn toen met een 10 daagse antibiotica kuur naar huis gestuurd.

Kort daarna werd mijn 2e konijn ziek, ze kreeg een verlamde achterhand, dronk veel, plaste veel, viel zonder duidelijke reden af. Kortom, allerlei tekenen van EC. Helaas kwamen we hier te laatachter, en was mijn konijn al te ziek toen ze liet merken dat er iets niet goed zat in haar lijf.

Omdat het besmettelijk is, en Jet dus ook die symptomen heeft vertoond, maar toen niet goed is behandeld. Word ze nu alsnog behandeld. Vandaar.

En idd, bedoelde Stro;) Haal die 2 altijd door elkaar, terwijl ik eigenlijk best weet wat wat is;)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .