Ga naar inhoud

Verstopping/gas bij konijn


wasmas

Aanbevolen berichten

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hij is nu hooi aan het eten! misschien had 'ie even een beetje last van het kleine stukje appel.

Sorry, maar ik ben gewoon zó bang dat dit beestje z'n geest geeft, waardoor ik uit alle bangheid te snel een bericht post over dat ie niet meer eet etc.

Ik wil er gewoon alles aan doen om hem te laten overleven, hij is in de zomer van 2008 geboren, en dus vééls te jong om al te sterven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Masseer je nog regelmatig? Hier merkte ik dat mijn konijn eigenlijk direct na de massage ging eten, of binnen tien minuten ging keutelen. Maar heb je hem nu appel gegeven? Dat is geen goed idee, reden is al eens eerder genoemt geloof ik.. Of ik ben in de war met een ander topic.. Appel bevat heel veel suiker.

Hoelang gaat het al slechter met hem? Kun je misschien van A tot Z vertellen wat er gebeurt is, dus vanaf het moment dat je merkte dat hij zich niet goed voelde, wat heb je gedaan, wat heeft hij gedaan, gegeten, gekeutelt.. Tot nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof absoluut in jouw goeie intenties hoor en volgensmij doen de meeste mensen dat hier ook wel.

Gelukkig dat je konijn weer aan het eten is. Blijf hem ook die massages geven, dat werkt echt goed! En als je het echt niet vertrouwt, zou ik toch contact opnemen met de dierenarts.

Ik kan me ook erg goed voorstellen dat je nu bang bent, maar probeer toch een beetje rustig te blijven, al snap ik echt dat dat moeilijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem een stukje appel gegeven voordat het me werd afgeraden, vanaf toen doe ik het niet meer.

Donderdag zag ik dat het beestje de helft van z'n eten had opgegeten, vrijdag had hij niks opgegeten, waardoor ik hem meer hooi gaf, dit eet hij wel. Gisteren zag ik dat ie weer niks had gegeten, waardoor ik m'n vader heb overgehaald naar de dierenarts te gaan. Dierenarts zei dat hij last van gas heeft (ik denk meer aan een verstopping, omdat ik die symptomen herken), je hoorde het erg hard borrelen als hij op z'n buikje wreef. Hij gaf me Critical care (dwangvoer), metocloral drops en een spuitje mee. Dwangvoer moet ik 4-5 keer op een dag toedienen, metocloral drops 3 keer op een dag. Ook zou het beestje gewoon hooi, bix en water voorgeschoteld moeten krijgen, maar nu lees ik op meerdere sites dat bix geen goed idee is.

Nu zit 'ie net alsof er niks aan de hand is hooi aan het eten, en hij vraagt om de 5 minuten aandacht!

Ik probeer hem zonder hem uit z'n hokje te halen te masseren, omdat stress de darmen totaal niet stimuleert. Dat doe ik door met m'n vingertoppen over de zijkant van z'n buikje te masseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hij is dus nooit gestopt met hooi eten? (Hoezo gaf je hem meer hooi, je weet toch dat konijnen altijd onbeperkt hooi moeten hebben?) Dan zou ik toch misschien eerder uitgaan van wat je DA zegt.. Gas.. (Is je DA konijnkundig trouwens?)

Als konijnen een tijdje niks gegeten hebben, kan het een paar dagen duren voor er weer keutels komen, bij een verstopping. Maar als hij aldoor wel wat is blijven eten, zou hij alweer moeten keutelen denk ik. Weet ik niet zeker hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh okay. :yes: Tsja ik zou het ook allemaal niet weten.. Opzich is het goed dat hij aldoor is blijven eten.. Maar nu moet er ook gekeutelt worden natuurlijk. Ik denk dat er weinig anders opzit dan gewoon doorgaan met wat je nu doet. De metocloral drops, dat is pijnstilling toch? Hoe vaak moet je die geven? Lijkt het ook te helpen?

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Op deze lijst staan DA-en waar BB leden positieve ervaringen mee hebben gehad, misschien dat er eentje bij jou in de buurt zit of dat die van jou er zelfs wel op staat? Helaas hebben veel dierenartsen heel weinig verstand van konijnen.. Als je nog weer contact opneemt met een dierenarts zou je misschien kunnen overwegen dat te doen met een DA die op deze lijst staat ipv je eigen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn vader is het juist een middel om de darmen te stimuleren. Ik moet dat medicijn 3 keer per dag toedienen, en het lijkt wel alsof hij een beetje actiever van het middel wordt. Terwijl op het doosje van het medicijn staat: Bijwerkingen: Sufheid, Diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn vader is het juist een middel om de darmen te stimuleren. Ik moet dat medicijn 3 keer per dag toedienen, en het lijkt wel alsof hij een beetje actiever van het middel wordt. Terwijl op het doosje van het medicijn staat: Bijwerkingen: Sufheid, Diarree.

Ohw kan wel hoor ik heb er geen verstand van, al die medicijnen! :$ Een middel om de darmen te stimuleren is nu net zo logisch als pijnstilling.

Lijkt me lastig om te zien of keutels vers zijn.. Het eerste wat ik doe als mijn konijn ziek lijkt te zijn is 'm naar binnen halen zodat ik 'm het beste kan verzorgen én duidelijk kan zien wat er in en uit gaat.. Of anders het hok en toiletje goed schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet normaal hoe dit beestje in de verharing zit. Ik nam de tijd er alleen niet voor om dit overtollige haar te verwijderen. Maar vanaf nu zit ik 4 maal daags al z´n overtollige haar te verwijderen, z´n waterbakje ververs ik 5 keer per dag om er voor te zorgen dat hij zo weinig mogelijk haar binnen krijgt.

Omdat hij zo in de verharing zit denk ik ook eerder aan een verstopping dan aan gas. Maar de dierenarts zei dus dat het gas was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.... In eerste instantie zou ik zeggen, waarom niet, zolang hij maar eet.. Bij diarree moet je op 'hooi-dieet' maar dat heeft hij niet.. Maar bij nader inzien.. Mijn konijn heeft een tijdje terug ook een verstopping gehad, op een gegeven moment zei Loes toen dat biks beter even niet kon, maar omdat mijn konijn geen hooi eet, toch maar wel.. Ik zoek het even na!

Gevonden! Klik! Maar mijn konijn had echt een verstopping, ook haar in de keutels, DA dacht ook niet aan gas hier.. (Kun je ook allemaal wel na lezen maar het zijn zoveel pagina's :P)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .