Ga naar inhoud

Voeding dwergkonijn.


Mexflex

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een dwergkonijn van 1 jaar oud. Hij is 1200 gram.

Vorige week heb ik hem uit de opvang gehaald waar hij 2 maanden gezeten heeft. In het begin was hij heel erg bang, maar dat gaat steeds beter.

Ik heb hier op het forum gekeken en er zijn heel veel mensen die het vragen.

Mijn konijn eet weinig tot geen hooi.

in de opvang kreeg hij gemengd konijnenvoer. Dit heb ik hem thuis ook gegeven, maar ben overstapt op biks, Dit vind hij wel lekker.

Ik geef hem af en toe een stukje appel, banaan of wortel wat hij dan gelijk opeet.

Hoeveel mag ik mijn konijn te eten geven?.

Ook drinken zie ik hem weinig doen, ik heb een drinkbakje en een drinkfles staan.

Hij is erg levendig en loopt elke dag lekker in de ren in de tuin, waar hij ook wel wat gras eet. (De ren staat op het gras)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn mag 50 tot 100 gram aan groenten per kilo aan lichaamsgewicht. Wel opbouwen natuurlijk. Biks mag je ongeveer 20 tot 25 gram per volwassen kilo lichaamsbewicht geven, afhankelijk van hoeveel groenten je konijn eet(als je SS geeft 10 tot 15). Je kunt trouwens beter andijvie, witlof, spinazie etc geven in plaats van appel en banaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aanvulling: Banaan en appel mag wel, maar alleen als snoepje, omdat ze erg veel suiker bevatten en dus dikmakertjes zijn. De groenten die Jasmijn noemt (behalve de spinazie! Ik geloof dat die gasgevoelig is.. Zoek het zo na) mogen elke dag. In principe kun je volgens mij wel meer geven dan 100 gram per kilo, maar dan moet je wel minderen met biks. Groente is beter dan biks.

Andere groenten die je kunt geven zijn paardenbloembladeren, zevenblad, wortelloof, bloemkool (niet te veel, kunnen ze gas van krijgen), broccoli (ook niet te veel).. Kruiden als basilicum, tijm, munt en peterselie mogen ook. Met koolsoorten moet je dus oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar las ik deze week nog iets over!

It was interesting to note that at the first conference on rabbit health, experts in rabbit teeth, respiratory problems and behaviour all had a single common message: rabbits are designed to eat grass.

(Bron: 'Why Does My Rabbit...? van Anne McBride.)

Niks mis met veel gras dus! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .