Ga naar inhoud

groente/kruiden drogen


Lyra

Aanbevolen berichten

Ik wil graag verschillende groentes of kruiden drogen om te testen of Kyro ze dan wel eet. Want peterselie gedroog vindt hij echt mega lekker maar vers toch echt wel wat minder en de paardenbloem die at hij eerst wel maar nu opeens niet meer.

Maar hoe droog je groentes/kruiden het beste en blijven er dan nog wel vitamines, ect over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is er eigenlijk met dat calcium, ik lees juist overal dat ze paardenbloemen onbeperkt mogen eten..

Gewone paardenbloemen ja, maar gedroogde niet. Ik weet ook niet precies waarom, er was laatst nog een topic over, maar gezien te veel calcium voor behoorlijke problemen kan zorgen (daarom ook geen knaagstenen geven) zorg ik dat ze echt niet te veel krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het drogen en bewaren van verse kruiden

DROGEN:

-------

Om verse kruiden te drogen wanneer ze ruim voorradig zijn,kunt U een van de volgende 3 methoden toepassen.

Hoe sneller de kruiden drogen,des te geuriger ze blijven.

GEWONE OVEN:

------------

Takjes gewassen en drooggedepte kruiden op een aluminiumfolie beklede bakplaat leggen.

De oven op de laagste stand zetten en de kruiden er droog en bros in laten worden.

De kruiden niet langer drogen dan 12 uur.

De blaadjes afhalen, in schone,droge potten doen en luchtdicht afsluiten.

MAGNETRON:

-------------

Verse blaadjes afhalen en over vellen keukenpapier strooien.

De droogtijd zal per soort verschillen,maar ca. 4 min. in een magnetron van 650 watt in de hoogste stand(100%) moet voldoende zijn.

DROGEN AAN DE LUCHT:

-------------------

Bosjes kruiden opbinden met garen en op een warme,droge,goed geventileerde plaats hangen.

Max. 2 weken drogen.

Bij vochtig weer kunt U deze methode niet toepassen.

KRUIDEN BEWAREN:

-----------------

Met aluminiumfolie of cellofaan omwikkelde verse kruiden kunt U bijna een week in de koelkast bewaren.

Als U ze langer wilt bewaren,hakt U ze fijn,doet U ze in een bakje voor ijsblokjes,giet U er wat water op en vriest u ze in.

Wanner U ze nodig hebt,haalt U een paar ijsblokjes uit het bakje en laat U die in het hete kookvocht vallen-binnen enkele minuten zullen ze smelten.

Van diepgevroren kruiden minder gebruiken dan verse,want het invriezen geeft een ietwat bittere smaak.

Takjes verse kruiden kunt U verpakt in aluminiumfolie of cellofaan enkele weken in de vriezer bewaren.

Een andere methode is het maken van kruidenboter.

Fijngehakte kruiden door zachte boter prakken en op een bord hard laten worden in de koelkast.

In blokjes snijden en in een plastic zak in de vriezer doen.

Voor gebruik uit de vriezer halen.

Kruidenboter smaakt heerlijk bij gegrild vlees.

cen_rig.gifbot_lef.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .