Ga naar inhoud

E cuniculli of ?????? Help!


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

FIDIN Repertorium - Dexadreson

Productnaam

dexadresonLeverancier

Intervet/Schering-Plough Animal Health PostbusPostbus 50Postcode5830 AB BoxmeerLandNLTelefoon0485 - 587654Fax0485 - 587653Farmaceutische vorm

Waterige oplossing voor injectie.Samenstelling

Kortwerkend corticosteroïd hormoon. Bevat per flacon: dexamethason 2 mg/ml (als dexamethason-natriumfosfaat).Eigenschappen

Dexadreson is een synthetisch corticosteroïd met een sterke ontstekingsremmende, anti-shock en glucogenetische werking. Het heeft in tegenstelling tot de natuurlijke corticosteroïden vrijwel geen invloed op de water– en zouthuishouding. Dexadreson is een snelwerkend preparaat met een werkzaamheid van ongeveer 48 uur.Doeldier

Hond, kat.Indicaties

Dexadreson kan worden toegepast in alle gevallen waarbij een kortwerkend parenteraal corticosteroïd geïndiceerd is. Indicaties zijn o.a. orthopedische aandoeningen zoals (peri)artritis, bursitis en (tendo)vaginitis etc., anafylactische shock, allergische huidaandoeningen, allergische aandoeningen van het ademhalingsapparaat, acanthosis nigricans, ooraandoeningen en ooginfecties in combinatie met antimicrobiële therapie.Contra-indicaties

Voor Dexadreson gelden dezelfde contra-indicaties als voor alle corticosteroïden: diabetes mellitus, virusinfecties, schimmelinfecties, cornea ulcera, brandwonden, toediening in hoge doseringen aan drachtige dieren, osteoporose en hart– en nierafwijkingen. De invloed van Dexadreson op de water– en zouthuishouding is beduidend minder dan van natuurlijke corticosteroïden.Bijwerkingen

Corticosteroïden kunnen aanleiding geven tot abortus in het laatste derde deel van de dracht, afnemende weerstand tegen alle ziekteverwekkers resulterend in septicaemie en septische cystitis, maskering van infecties, immunosuppressie, bijniersuppresie bij langer durende behandeling, bijnierinsufficiëntie bij belasting van het dier zoals bij stress en bij acuut stoppen van de therapie, katabolisme met als gevolg: spieratrofie, myopathie en vertraging van wondgenezing, osteoporose, remming van de lengtegroei van de beenderen, huidatrofie, diabetes mellitus, polyurie, polydipsie, polyfagie, euforie, ulceraties in het gastro-intestinale systeem, pancreatitis, hyperlipaemie, toename van de lipolysis, vettige infiltratie van de lever door steroïd hepatopathie, remming van het hypothalamus-hypofyse-bijnierschors systeem, afname van de thyroïdsynthese, toename van de parathyroïdsynthese en morbus Cushing.Dosering/Toediening

Intraveneuze, intramusculaire of subcutane injectie. Hond: 0,12-1 ml; kat: 0,12 - 0,25 ml.Wachttijdadvies

NVT.Waarschuwingen

Een langdurige therapie mag niet abrupt gestaakt worden maar dient door toedienen van afnemende doses beëindigd te worden. Ondersteunende therapie bij ernstige acute infecties in combinatie met specifieke gerichte bactericide antimicrobiële behandeling: de lengte van de corticosteroïdenbehandeling dient bij deze indicatie in de regel beperkt te worden tot enkele dagen. De anti-inflammatoire behandeling remt de afweer en bevordert de verspreiding van infectieuze organismen door het lichaam wat kan leiden tot een fulminante infectie. Tegelijkertijd onderdrukken corticosteroïden de koorts (signaalfunctie) als deze infectie systemisch wordt. Initiële toediening van corticosteroïden kan gunstig zijn ter onderdrukking van de acute symptomen van het ziekteproces.Houdbaarheidstermijn

Donker bewaren bij kamertemperatuur 15-25°C. Het verdient aanbeveling aangeprikte flacons direct te gebruiken.Verpakking

Flacon à 50 ml.Registratienummer/Kanalisatiestatus

REG NL 2661 UDD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb zelf ook een jong konijn (6 maand) en toen ze 3 maand was heeft ze ook E. cuniculi gekregen. Jonge konijntjes kunnen het dus ook krijgen! Mijn DA zegt dat het overgrote deel van de konijnen deze parasiet met zich mee draagt en dat het ook van moeder op jongen wordt doorgegeven (hoe weet ik niet meer precies, maar ik denk via de melk??) Gelukkig komt E. cuniculi bij de meeste konijnen niet tot uiting.

Ik moet wel zeggen dat Moon iets andere symptomen vertoonde dan jou zielige ventje. (Ik vond je filmpje verschrikkelijk om te zien) Zij viel de hele tijd om. Daarnaast stond haar koppie ook wat scheef en trok ze soms ook haar kop zo naar achteren als de jouwe. Dat laatste doet ze nu nog steeds, dus ik ben bang dat ik haar haar hele leven (ik hoop dat het lang is) panacur zal blijven geven. Ze heeft trouwens ook dexadreson injecties gekregen (een week lang) en daarnaast een antibiotica kuurtje (voor het geval er nog ergens een bacterie zou zitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bhah, naar nieuws Cindy!

Ik kan het filmpje niet bekijken, dus kan niet zeggen of ik overeenkomsten zie.

Lotje trok in het begin haar koppie juist niet scheef, het leek net een proces dat begon bij haar staart en achterpoten en steeds verder richting haar koppie ging.

Ik heb van onze DA begrepen dat jonge nijntje het ook kunnen krijgen en dat juist dan het proces sneller gaat.

Lotje kan de jongen dus hebben besmet.

Hun uitval verschijnselen waren het zelfde als die van Lotje.

Verder heeft Lotje 1 keer een soort van epileptische aanval gehad. Heel naar om te zien. Net of op dat moment kortsluiting in haar koppie ontstond. Gelukkig trok dit weer bij.

Nog iets wat me opviel, was de blauwe waas die ze later allemaal over de ogen kregen.

Fluffie van Jasmijn op dit forum heeft dit ook volgens mij.

Ik wens je sterkte met je kleine Uk, maar bij het horen van EC (als dat het is!?) vrees ik het ergste.

Daarom hoop ik op positieve verhalen voor je!!

aangepast door boghy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat het er naar uitziet vind ik dat het konijn er zelf nog vrij levendig onder is. Zolang een konijn zelf nog wil (nog eet, zich wast e.d.) zou ik niet zomaar opgeven ookal vind je het er zelf zielig uit zien, een dier ervaart dat denk ik toch anders. Heel veel sterkte met die kleine frummel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een jong konijn (6 maand) en toen ze 3 maand was heeft ze ook E. cuniculi gekregen. Jonge konijntjes kunnen het dus ook krijgen! Mijn DA zegt dat het overgrote deel van de konijnen deze parasiet met zich mee draagt en dat het ook van moeder op jongen wordt doorgegeven (hoe weet ik niet meer precies, maar ik denk via de melk??) Gelukkig komt E. cuniculi bij de meeste konijnen niet tot uiting.

Ik moet wel zeggen dat Moon iets andere symptomen vertoonde dan jou zielige ventje. (Ik vond je filmpje verschrikkelijk om te zien) Zij viel de hele tijd om. Daarnaast stond haar koppie ook wat scheef en trok ze soms ook haar kop zo naar achteren als de jouwe. Dat laatste doet ze nu nog steeds, dus ik ben bang dat ik haar haar hele leven (ik hoop dat het lang is) panacur zal blijven geven. Ze heeft trouwens ook dexadreson injecties gekregen (een week lang) en daarnaast een antibiotica kuurtje (voor het geval er nog ergens een bacterie zou zitten).

Wat bedoel je precies met het kopje scheef trekken? Bedoel je dat je konijn gewoon permanent haar hoofd scheef heeft staan? Want ik dácht dat dit ook gewoon een blijvend gevolg van EC kan zijn maar dan hoef je dus geen panacur te blijven geven. Dus net als wanneer een konijn een scheef hoofdje blijft houden door een oorontsteking. Maar correct me if I'm wrong
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met het kopje scheef trekken? Bedoel je dat je konijn gewoon permanent haar hoofd scheef heeft staan? Want ik dácht dat dit ook gewoon een blijvend gevolg van EC kan zijn maar dan hoef je dus geen panacur te blijven geven. Dus net als wanneer een konijn een scheef hoofdje blijft houden door een oorontsteking. Maar correct me if I'm wrong

Nee, hoor;) Dat klopt. Als een behandeling te laat word gestart kan als blijvende schade een scheef koppie gehouden worden.

Dit ziet er misschien vervelend uit, maar het konijn kan er prima mee (leren) leven!

Mijn eigen konijn heeft ook symptomen vertoont, 's morgens was ze wat stiller dan normaal, smiddags léék haar koppie scheef te staan, maar dat wisten we niet zeker, je moest echt heel goed kijken. 's avonds ging het opeens zo hard dat we om half 11 de DA hebben gebelt, toen is ze op een antibiotica kuurtje gezet, omdat het ook andere oorzaken kon hebben. Nu het andere konijn na het inslapen ook bleek te hebben, heb ik besloten Jet prefentief te behandelen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat moest de DA van Joy ook steeds zeggen toen ik over E. cuniculi begon. Hij geloofde er niet zo in, en hij zei steeds maar 'Ja, maar als hij nu opknapt, weten we nooit wat het geweest is.. Kan door beide medicijnen komen!' big deal, zolang mijn konijn maar beter wordt..

Maar gelukkig gaat het met dit nijntje goed! Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn DA heeft mij aangeraden om Sprokkel (die nergens last van heeft) 3 maanden mee te behandelen en daarna te stoppen. Moon, die echt E. cuniculi heeft en d'r kop scheef hield en niet meer kon lopen zonder om te vallen, moet ik volgens de DA d'r hele leven blijven behandelen. We zitten er wel aan te denken, om over een tijdje de dosis te verlagen. Dat gaan we de volgende keer overleggen, want om haar nou iedere dag medicijnen te blijven geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voor 90% zeker dat dit geen epilepsie is en als de DA dit gezien heeft, dan zou die dat ook moeten zijn. Bij een epilepsie-aanval, spannen alle spieren zich op. Dat vraagt een massa energie en als een dier een epilepsie-aanval heeft gehad, ligt het daarna een hele poos bij te komen. Het gaat dan daarna echt niet vrolijk rondspringen,gewoon omdat het te moe is. Vraag trouwens maar eens na bij mensen die epilepsie hebben.

Kobe lag na een aanval altijd enkele uren te bekomen, liet trouwens ook altijd alles lopen dan. Hij hijgde ook na zo'n aanval, neus stond heel wijd. Lag nadien met voorpootjes gestrekt en kwam niet van zijn plaats af.

Ik denk dus dat dit één of andere neurologische aandoening is, kan EC zijn,maar kan ook gewoon een aangeboren neurologische afwijking zijn of het dier heeft bv een kleine hersenbloeding of attaque gehad waardoor schade is ontstaan. Medicatie om een eventuele zwelling van de hersenen te doen afnemen is al gegeven hé? Mogelijk is die verantwoordelijk voor de "verbetering" van de toestand.

Een middenoorontsteking kan volgens mij ook deze symptomen geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epilepsie heb ik zelf dus wat je zegt klopt helaas helemaal.....Na een aanval heb ik zeker een halve dag nodig om bij te komen.

Dus daar kan ik me zeker in vinden.

Ik zal hem nu op een witte handoek zetten.

IPV een stoel kussen wat al meer onstabiel is.

Maar op het oog.....lijkt zijn kopje niet meer af te wijken .

Tot straks met het nieuwe filmpje en eventueel foto.

Cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epilepsie heb je natuurlijk wel in verschillende vormen he.

Kevin heeft ook epilepsie (nu al een tijd erg rustig) en die heeft nog nooit in zijn broek geplast tijdens een aanval terwijl hij bijv. wel blauw werd, om viel en stuipen had.

Ook heeft hij wel kleine aanvallen gehad die een ander misschien niet een zou opmerken (absense).

Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat dit konijntje wel epilepsie heeft maar ik denk niet dat je dat zomaar kunt uitsluiten.

Aanvallen zijn bij ieder mens (en dier ook denk ik?) verschillend.

Het overstrekken wat het konijntje deed met zijn hoofd en dwangmatig likken deed mij toch wel een beetje aan epilepsie denken.

Hoe dan ook hopelijk kom je er nog achter wat het is.

Sterkte en beterschap voor het kleintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .