Ga naar inhoud

E cuniculli of ?????? Help!


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Hier onder een filmpje van een konijntje die sinds zondag een iets scheef kopje vertoonde.

Ik heb hem uit voorzorg op panacur gezet en batryl.

Om een ooronsteking en of e cuni culli uit te sluiten.

We zijn nu 5 dagen verder.( hij is 9 weken oud)

Ik zou voor mijn collega fokster een filmpje maken van het konijntje.

Daar ik graag een tweede ervaren gedachte wil neutraal.

2 zien meer dan een.

Tot mijn grote schrik zie je halverwege het filmpje dat hij een soort toevallen krijgt.........Wie kan hier bij helpen en nog iets toe voegen?

Hij eet goed is blij en vrolijk, heeft zeker geen pijn.

Raakt duidelijk zijn balans kwijt en heeft geen evenwichts gevoel.

Cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Op zich houd hij zijn pootjes goed , maar zijn evenwichts orgaan is duidelijk aangetast! Hij krijgt zowie zo de kans hij eet goed heeft geen pijn.

Na deze toevallen rende hij weer gewoon over de bank.....net als in het begin.

Hopelijk is het een ooronsteking en gaat het door ab over....

Maar alle sugesties zijn welkom hier .

Ik zit letterlijk met me handen in het haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat heftig om te zien. Met EC heb ik geen ervaring, met oorontsteking wel. Ik durf niet te zeggen of het oorontsteking kan zijn. Nijn krabde destijds veel en viel veel om en bleef dan liggen zonder te reageren. Dat zag er toch heel anders uit dan de aanval halverwege het filmpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt een epileptische aanval. Nu weet ik niet of dit bij mensen en konijnen het zelfde werkt. Zou een afwijking in de hersenen ( misschien tumor ) een mogelijke oorzaak kunnen zijn?een spasme? ( ik heb totaal geen medisch inzicht, maar probeer hard op met je mee te denken )

Wat zul je je machteloos voelen. Arm schaapje, zo jong als ie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC lijkt me op deze leeftijd bijna onmogelijk... Dollie heeft al een topic gelinkt, waarin ik daar wat extra info over gaf.

Na 5 dagen zou de Baytril eigenlijk al moeten aanslaan als het een ooronsteking is...

Ik denk eigenlijk een beetje aan de mogelijkheid van toxoplasmosis...

Héél zelden in konijnen en al zeker met symptomen... Maar als het voorkomt dan wel vaker bij jonge konijntjes...

Misschien kan je dit eens met een DA overleggen en het nut van een bloedtest daarvoor bespreken.

Ik heb nog wel info over toxoplasmose bij konijnen, maar dan moet ik de tijd vinden om dat over te typen.

Als je echt wil, geef je maar even een gil, dan zal ik dat straks nog even doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel in het engels... als het nodig is om het vertaald te hebben naar het nederlands...laat het dan maar weten.

Dit is even nog maar uit één bron... de rest van de boeken zou ik nog moeten nakijken (maar daar heb ik nu met Eufrasie even de tijd niet voor).

Daarnaast zeg ik absoluut niet dat het dit is... maar enkele symptomen komen wel overeen... net als het feit dat het over een jong konijn gaat...

Dus het lijkt me wel een goed idee om dit met een DA te overleggen.

Toxoplasmosis

This may occur in households with cats. It is more likely to be a problem in a chronically ill rabbit, and is included for that reason. The parasite Toxoplasma gondii is a protozoan. Rabbits could potentially contract this parasite should they consume hay, feed, or bedding contaminated with infected cat feces or should they step into cat feces and then clean their feet. Cat feces must be at least two days old to be infective.

Infection in rabbits is usually subclinical; that is, symptoms will not be seen. Younger rabbits or rabbits with compromised immune systems from other diseases may become clinical, or exhibit symptoms. These symptoms may include:

- Anorexia

- Incoordination

- Fever

- Lethargy

- Muscle tremors

- Seizures

- Posterior paresis (weakness) or paraplegia

- Quadriplegia

Treatment

If toxoplasmosis is suspected, a blood test will be done to determine if the rabbit had been exposed to the organism. According to most sources, this parasitic infection appears to respond best to potentiated sulfonamides such as trimethoprim-sulfa, pyrimethamine, and doxycycline.

Bron: ‘When your rabbit needs special care’ by: Lucile C. Moore and Kathy Smith

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stomme is dat deze ziekte dus in nederland ontkend word bij konijnen of de mogelijk heid.

Ik heb de ziekte zelf wel gehad een aantal jaar geleden en ben er zelf imuum voor.

Hier word het ook wel de katten krab ziekte genoemd.

Het is inderdaad mogelijk dat een kat hier in het hooi heeft gelegen.

Dus ik hou de mogelijk heden open.

Ik heb wilhelmina park ondertussen ook gemailt voor de opties die er zijn.

Jullie horen morgen middag weer van mij cindy

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de dieren arts had het filmpje al bekenen van te voren.

Toen ze de kleine dreumes zag kon ze enkel zien dat ie een iets scheef kopje heeft.

Verder is ie blij en een vrolijke spring in het veld.

Ze zei je hebt de juiste behandeling gestart zeker nog een week door voeren.

Daar naast heeft hij een injectie gehad met Dexadreson....

Zal even op moeten zoeken wat dat percies voor uitwerking heeft.

Bloed onderzoek ecuni was geen optie duurt heel lang voor uitslag en de test word weinig meer gedaan.( 150 euro)

Preventief behandelen heeft altijd voorkeur van de konijn kundige artsen.

Mijn arts denkt zelf wel aan e cuni culi.

En dat de toevallen eigelijk simpel weg een reactie van de hersenen zijn.

We gaan duimen wat er nu de komende week gaat gebeuren.

Cindy

Van Utrecht had ik nog geen reactie binnen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .