Ga naar inhoud

Verward over medicatie.


Jsmn

Aanbevolen berichten

Ik ben eigenlijk nogal verward over de medicaties die gegeven worden bij Gas. Nu had ik dus eerst Equate in huis, dit lost gasbellen op. Maar ik heb ook primperan in huis, dit zorgt voor een betere darmwerking? Dus dan zou ik deze allebei moeten geven wanneer mijn konijn gas heeft? Want ik lees ook weer vanalles over Ciseral drops? Mijn dierenarts vertelde mij dat Equate eigenlijk vrij weinig doet bij de meeste konijnen, omdat het meer voor kinderen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ciseral stimuleert de maaglediging en wordt dus net als primperan gegeven om het spijsverteringskanaal te stimuleren. Equate en degelijke medicijnen beinvloeden de verdeling van het gas, maar afhankelijk van waar het gas in het maagdarmkanaal zit kan dat ook negatief werken, daarom is zelf toedienen van dergelijk medicijnen niet zo verstandig. Dit is een wat nieuwer inzicht wat nog niet overal bekend is, vandaar dat je op bepaalde sites nog steeds het advies leest om dit te gebruiken en dat dit geheel veilig zou zijn, wat dus niet zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar durf ik geen enkele uitspraak over te doen, daarvoor weet ik er te weinig van af, bijvoorbeeld of er ook situaties zijn waar het negatief kan werken.

En aangezien beide keren mijn inschatting van de oorzaak van het niet eten van Muts niet bleken te kloppen zou ik zelf dat soort dingen nooit geven zonder een oordeel van een dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat Primperan zeer negatieve effecten (ik meen mij te herinneren dat het dodelijk kan zijn) kan hebben als het konijn een verstopping heeft. Nu zegt de één dat je een verstopping en gas makkelijk uit elkaar houdt, maar ik zou het er niet op wagen.

Over equate, duidelijker dan hier uitgelegt staat kun je het niet krijgen denk ik..: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/16973-aeropax-waarom-niet.html Even kortgezegt lost Equate de gasbellen niet op maar maakt er één grote van, dacht ik.

Gewoon naar de dierenarts gaan en in elk geval altijd eerst zorgen dat je contact krijgt met een dierenarts. Ik bedoel, als je toch een dierenarts gaat bellen, waarom zou je het er dan op wagen? Ik heb het zelf ook in huis (Equate niet, dat lijkt me rommel) maar zomaar gebruiken.. Echt niet.

Kun je echt geen dierenarts bereiken zou ik ook nooit wat geven, alleen als je héél zeker van je zaak bent en ik zou mijzelf in elk geval nooit kundig genoeg achten om dat te kunnen beoordelen. Bovendien kom je met masseren ook al een heel end.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt goed te werken (masseren), maar ik ben bang dat omdat het zo'n teer diertje is dat ik hem ook onnodig meer pijn kan doen.. en wat ik in mijn topic van vanavond heb gezegd qua medicijnen, dat is wat ik heb gekregen, heb geen idee of het beter is dan een ander merk of slechter.. ben allang blij dat hij weer rondrent :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

primperan is voor de voorste darmen en ciseral voor de achterste darmen word beiden gebruikt.....

Primperan is als ik het goed heb niet in Belgie verkrijgbaar.

En gas kun je beter voorkomen dan genezen door op te letten wat je je konijn voerd.

Hij krijgt enkel biks, hooi, een halve wortel, witlof en peterselie, en enkele keren in de week bloemkoolgroen.. ik weet dat bloemkool gas veroorzaakt zoals andere kolen, daarom krijgt hij het ook niet iedere dag onbeperkt zoals de lof en hooi :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .