Ga naar inhoud

Nijn eet nu helemaal geen hooi meer...


Mopsie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

heeft iemand nog tips voor mij? Hier even de voorgeschiedenis...

Nijn is een slechte hooieter. In het verleden al veel hooisoorten geprobeerd; gewoon hooi, kamille, rozenbottel etc etc. Maar niks werd gegeten...

Eindelijk een hooisoort gevonden: Timothy Hay van Nature's Promise.

Voordat ik op vakantie ging wilde ik nog een zak halen echter was het uit het assortiment.

Veel rondgebeld in de omgeving, maar niemand had hetzelfde.

Toen bij Zooplus een alternatief besteld als tijdelijke oplossing ivm vakantie; weidehooi van JR Farm. Helaas heeft ie hier niks van gegeten in de vakantie.

Na de vakantie weer opzoek gegaan naar Timothy Hay in NL. Het merk Beaphar heeft dit sinds kort in het assortiment! Dus meteen besteld.

Binnengekregen, maar ondanks dat het praktisch hetzelfde hooi is (echter ietsje grover en harder), eet 'ie het niet!

Wat kan ik nu nog doen? Als 'ie zelfs 'de kaviaar onder de hooisoorten' niet eet, wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toedeloe, bij konijnen zijn er helaas ook kieskeurige konijnen met sterke voorkeur voor bepaalde hooisoorten. Ik ben zelf ook ruim 2 jaar echt aan het klooien geweest tot ik eens goed hooi gevonden had (met dank aan een tip van Caroline!) en het is frustrerend als het goede hooimerk ineens zomaar uit het assortiment is.

Mopsie, misschien ook eens Caroline en Zwarte Panter hiermee lastig vallen, zij hebben allebei ook volgens mij al een breed scala aan hooi geprobeerd en erg veel ervaring met lastige hooieters!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het linkje van de site van ZuPreeme gemailt. Op hun site gezien dat ze vooral de vogelproducten van ZuPreeme importeren en verkopen, maar wie niet waagt...

Lianne, als je mij een handje zou kunnen sturen per post, dat zou super zijn!

Eerst eens proberen voordat ik de zoveelste zak aanschaf...

Ik stuur je een pb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou mijn konijnen niet onmiddellijk lastige hooieters noemen...eerder erg verwend :$

Maar echt veel soorten vinden ze idd ook niet zo lekker.

Hier zijn ze wel dol op Thimothy hay van Oxbow. Echt super hooi. Van beaphar (en het merk dat je eerst gaf) heb ik nog nooit gezien, dus daar kan in niets over zeggen.

Wat zeker een aanrader zou kunnen zijn voor jou, is hooi bestellen bij 'the hay experts'. Ten eerste is het hooi van daar niet te vergelijken met hooi wat je hier in dierenwinkels kan kopen, de kwaliteit is echt vele malen beter. Maar daar hebben ze ook een 'Sample pack' dan krijg je 6 zakjes met allemaal een verschillende hooisoort. Dan kan je rustig kijken op welke je konijn dol is en welke hij goed eet en daarna kan je daar een grotere zak van bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwend, ook prima :P Dan heb ik de lastige hooieter want meneer eet echt niks als hij het niet te pruimen vind haha.

Maar er gaat in ieder geval een envelop richting Mopsie met het bunnyhooi van zooplus (word inmiddels ook al verkocht bij the hay experts), die kan ze dan testen voordat ze gelijk een hele zak moet kopen en het toch niet gegeten word. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dit niet als lullige opmerking, maar het valt me op dat er heel veel konijnen zijn hier die geen hooi eten wat ik zelf toch elke keer weer apart vind.. Niet denken dat ik niks voor mijn beestjes over heb, maar als ze klein zijn dan moeten ze eerst maar wennen aan normaal hooi en dat goed eten voordat ze meteen al het luxe spul krijgen hoor ;) Koop het af en toe als extraatje, maar gewoon hooi gaat er dus net zo graag in! Altijd zo geweest en bij de konijnen van vrienden is dat net zo, die doen het dus op dezelfde manier.. Misschien ligt het dus ook vaak aan de opvoeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker nooit een lastige hooieter gehad Senni?

Nijn heeft van jongs af aan gewoon hooi gekregen, maar het meerendeel van het hooi wat in de nederlandse dierenwinkels ligt is gewoon slecht en hij weigert dat te eten. Dat kun je vergelijken tussen het dagelijks eten van oud, slecht brood of lekker vers brood van de bakker. Ik weet wel waar ik de voorkeur voor zou hebben...

Hij word echt niet ontzettend verwend, het hooi wat ik nu koop kost 15 euro en gaat een maand mee en dat is voor mij meer acceptabel dan maandelijks naar de DA om weer de haken op zijn kiezen te laten verwijderen a 80 euro!

Mopsie, ik ben gisteren er niet aan toegekomen om postzegels te kopen (was thuis in slaap gevallen, hehe... ) dus morgen zal ik het op mijn werk gelijk doen+posten, dan heb je het dinsdag in huis!

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het niet zo bedoeld was Lianne, maar ik vind je toon een beetje onaardig overkomen. Mijn opmerking was niet bedoeld als oordeel, maar ik vroeg het me af of het aan de opvoeding kon liggen omdat ik het idee heb dat heel veel konijnen hier van begins af aan wel dat speciale hooi krijgen en tja, dan zou ik ook iet voor het normale hooi gaan. Konijnen zijn nou eenmaal niet achterlijk.. Sorry als ik daarmee iemand op zn teentjes getrapt heb. Ik vind het gewoon raar. Ik ken namelijk veel konijnen en ze eten allemaal gewoon hooi. Bij mij ook nooit een probleem geweest. En bij veel mensen hier dus blijkbaar wel, want dit is niet het eerste topic dat ik erover zie. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben nóóit speciaal hooi gehad (tot een jaar geleden). Het hooi van de boer konden ze krijgen, anders niet (en zo verkeerd ziet dat hooi er niet uit, beter dan wat je vaak in de gemiddelde DW aantreft). Ik denk dat júíst dat het probleem is geweest, mijn ouders hebben het nooit belangrijk gevonden. Ik heb nu een jaar lang van alles geprobeert, iedere soort hooi die gewoon in de winkel verkrijgbaar is is hier geweest, met alle kruidensmaakjes erbij heb ik denk ik wel twintig soorten gehad. Niks.. Ze zijn ook niet kieskeurig, ze zien het gewoon niet als eten. Ik vond eerder jouw eerste bericht wat 'aanvallend' overkomen, dan dat van Lianne. Een beetje zo van, eigen schuld dikke bult.. Sommige konijnen weigeren gewoon het te eten. En dat is héél frustrerend.. :whistle2:

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mag je je dat afvragen! :yes: Ik denk ook dat je ergens wel gelijk hebt, als je je konijn kruidenhooi gaat geven (terwijl hij dus wel gewoon normaal hooi goed eet) en hij wil dat normale hooi opeens niet meer, ja.... Maar sommige konijnen willen écht niet.. Of dus maar één soort..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pffff lianne en iets opsturen... Haha. Gisteren dus naar huis gegaan, boodschappen etc... En bij thuiskomst bedacht ik me dat de envelop nog op mn werk lag! Vandaag wou de tut in t winkeltje me geen postzegels verkopen als ik geen kaarten kocht. Op naar station, ako. Postzegels gekocht erop geplakt, loop naar buiten rijd t busje van de tnt net weg. ZUCHT! Maar hij is dus nu onderweg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha! Ik vermoede al zoiets. Al moet ik zeggen dat ik de postbode ervan verdacht het groene goedje voor iets anders aan te hebben gezien (you never know?!).

Ik wacht geduldig af en laat weten hoe het afloopt.

Mijn konijn was er eentje uit de categorie 'wil echt niet'.

Lange tijd gewoon hooi geprobeerd, ververste het om de dag, maar na 4 weekjes nog niks verder. Dan toch maar een hooi met smaakje proberen, ze moeten tenslotte toch hooi eten. Maar ook daar zelfde verhaal. Vele soorten later, eindelijke een goeie gevonden. En ik moet m'n konijn meegeven... in structuur en geur (smaak ben ik natuurlijk niet op de hoogte haha!) is er echt verschil tussen de verschillende soorten. Als ik een konijn was, zou ik het wel weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lianne; heb het hooi gisteren ontvangen. Ruikt lekker!

Heb het erneer gelegd. Nijn ruikt eraan en neemt voorzichtig een hapje... en hupst weer verder.

Het wordt gegeten maar nog niet van harte. Even kijken of 'ie blijft happen of dat 'ie het snel zat is.

Aanhouder wint hoop ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij toont in ieder geval intresse, dus dat is fijn. Ook prettig dat het nog fijn ruikt, ik heb het maar zo goed mogelijk verzonden in mn ziplockzakje van schiphol en een oude bubbelenvelop, wou niet dat het onderweg kapot zou gaan ofzo.

Ik ben benieuwd hoe hij er verder op gaat reageren en of hij het echt wilt gaan eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .