Ga naar inhoud

Groenten


lianne

Aanbevolen berichten

Even een vraagje omtrent het eten van mijn konijntjes van nu 9 weken.

Momenteel krijgen ze biks en in de ochtond een stukje brood, maar wil ze ook gaan laten wennen aan groenten. Vanaf wanneer zou dit ongeveer kunnen; en wat is handig om te gebruiken voor de eerste keer?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan al vanaf het moment dat ze beginnen met eten! Veel jonge nijnen leren het dan gewoon mee! Goed op de keutels letten! Komen ze nog wel, zijn ze normaal van formaat en zijn ze niet nattig? Dan gaat het goed en kun je door blijven gaan, als het diaree is of je nijn krijgt problemen met de darmen even stoppen met groenvoer, en dan erg veel hooi geven!

voor de eerste keer raad ik aan: wortelloof, witlof of andijvie. Allemaal veilige groentes :) Niet beginnen met koolsoorten in ieder geval, en fruit dat maakt nogal dik dus moet je meer als lekkernij en extratje zien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan inderdaad nu al hoor. Hier zijn we begonnen met een stukje wortel en wat peterselie. Kleine stukje geven en de keuteltjes goed in de gaten houden. Blijven die goed dan kun je langzaam wat meer gaan geven. Elke keer als je iets nieuws probeert weer eerst een klein stukje. Oppassen met koolsoorten omdat deze gassen kunnen veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren begonnen met een klein stukje wortel, in eerste instantie moesten ze er niks van weten maar toen ik vannacht thuis kwam na een avondje stappen was het op.

Net even de keuteltjes gecontroleerd, zijn allemaal nog zoals voorheen, vanmiddag krijgen ze dus nog een klein stukje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was met mijn 3 nijnen hetzelfde, eerst wilden ze er niets van weten en legden die aan de kant, maar naar een tijdje ging ik kijken en toen waren ze op. En als ik ze nu wortels geef, dan eten ze die als eerste op, hhaahaha. :)

Ik wil ook graag andere groentes geven aan hun, maar durf nu niet meer zo goed, omdat in oktober dit jaar 1 van mijn nijntjes gas had in haar darmpjes van een druifje, dus ik ben nu bang dat dit ook bij andere groentes met de gebeurt en dat wil ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Orpheus heeft gister zijn eerste stuk wortel gehad. Hij viel er meteen op aan. Volgens mij is het echt een alles-eter... Gelukkig ging het goed! Ik vraag me wel af, hoeveel wortel mag ik hem nou eigenlijk geven? Hij krijgt ook al gedroogd brood, wat hij ook geweldig lekker vind..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja druiven enzo geef ik mijn nijnen dus echt niet meer Evee!!

Witlof lusten ze niet, dus dan moet ik maar eens andijvie gaan proberen, kijken of ze dat lusten. Ik ben gewoon iemand die me snel zorgen maakt om iemand en om iemands welzijn, zo ben ik nu eenmaal. Vooral bij dieren, en mijn nijnen zijn mijn alles, mijn kindjes, dus daar doe ik alles voor en ik wil ook dat zij gezond zijn en gelukkig natuurlijk. En omdat 1 van mijn nijntjes gasproblemen heeft gehad, ben ik nu nog voorzichtiger en bezorgder geworden!! Ik ben gewoon een overbezorgde nijnenmoeder!!:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef meestal een plak van 2cm als het om zo een dikke winterpeen gaat, en als het om van die dunne waspeentjes gaat dan krijgen ze meestal de helft/ een derde, afhankelijk van hoe groot het worteltje natuurlijk is :)

Ze krijgen hier overigens niet elke dag wortel hoor, want het is wel een wat dikmakende groente :)

En michaela ik begrijp het goed hoor, het zo bezorgd zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net met mijn nijn naar de dierenarts gemoeten ivm darmproblemen. Daar heb ik een hele boterham informatie gekregen over het eten dat ze wel en niet mogen krijgen. Ik heb ook een bundeltje met allerlei info over vanalles en nog wat over konijnen mee gekregen. Wat hij me wel ten zeerste zei is dat er veel misverstanden gaan ivm met het voeren van brood. Hij zei dat een konijn in geen geval brood mag eten, zowel zacht als gedroogd. Ik schrok er wel van, want volgens mij weten veel mensen dit niet. Ik wist het ook niet. En ik denk dat velen het ook niet gaan geloven.. Maar ook in de bundel stond het. Brood bevat net als fruit suikers, daarom. Ik zou dus ook oppassen met brood. Ik geef het iig niet meer. In de bundel stond dat je absoluut geen brood mag geven en moet oppassen met fruit. Oppassen = niet TE veel. :)

Maar ook met groentes echt goed oppassen in het begin. Ik wist eerst niet dat je moest opbouwen met groentes. Wij gaven onze konijnen vroeger een hele berg groenvoer. En we hebben met geen een van de twee ooit problemen gehad. Maar laatst had ik een jong konijn van 8 weken en een beetje. Hebben hem wortel gegeven (niet overdreven veel) maar kreeg wel diarree. Hij is gestorven aan de diarree. Maar ik weet niet of het echt van de groentes was. Nu heb ik een nieuw konijn. Toen ik hem kocht (twee weken geleden) was hij ook iets meer dan 8 weken oud. We hebben hem witloof gegeven. Ook deze kreeg diarree. Het is nog maar net over. Maar nu blijkt dat hij dat kreeg door een andere reden dan eten. Deze is er wel door gekomen hoor :)

Maar toch zou ik oppassen met het geven van groenvoer. En idd zeker beginnen met een mini stukje en dan stilletjes aan vergroten. Ook wat varriëren met verschillende groenten is niet slecht. :)

(Sorry voor de lange uitleg over mijn eigen konijnen :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi bb fans,

is er iemand van jullie die weet hoe ik mijn nieuwe konijn aan de biks kan krijgen. hij eet nl. alleen groenvoer en geen korreltje biks. terwijl mijn andere konijn het wel eet en groenvoer erbij als extra. ik heb al extra van dat gemengde voer gekocht, maar zelfs dat lust hij niet!

gr. trix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat konijnen gewoon heel gevoelig zijn voor voer-verschillen is mijn idee het volgende:

Neem als je een nieuw nijntje krijgt altijd voer mee wat het gewend is en voer het beestje precies zoals het gewend is. Dus met of zonder groenvoer en de hoeveelheden enzo gelijk houden.

Als het beestje goed gewend is en echt "thuis" is, kun je overgaan op het voer wat jij zelf zou willen geven (bijvoorbeeld over van gemengd voer, wat ze in dierenwinkels vaak geven, naar biks)

Als dat ook helemaal gelukt is, dan pas wat nieuws introduceren zoals groente.

ik begin zelf altijd met andijvie. als dat gewend is en ze eten dat zonder problemen, komt er wortel bij (met piepkleine stukjes beginnen uiteraard) en daarna witlof.

Zo kun je goed in de gaten houden wat ze wel en niet verdragen.

Als het misgaat, direct een stapje terug. Dus als ze gewend zijn aan andijvie en ze krijgen diarree als je wortel geeft, direct stoppen met wortel en als het ernstig is, ook minderen of stoppen met de andijvie.

Als er écht diarree is, ook stoppen met korrels en alleen hooi en water geven.

Zit er dan geen verbetereing in: direct naar de dierenarts.

Zo, heel verhaal, maar dat is hoe ik het doe.

Het nestje van Spat, is trouwens direct gewend aan groenvoer. Mamma at dat ook en de kleintjes leerden dat vanzelf meeeten met kleine hapjes tegelijk. Was heel schattig om te zien en ik heb er helemaal geen problemen mee gehad.

Toen er 4 (2 aan 2) naar een ander huis gingen heb ik een heel "verhuispakket" samengesteld met hardvoer voor ruim 2 weken en een heel groenteschema erbij. Ook deze nijntjes hebben helemaal geen problemen gehad tijdens en na de verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi allemaal,

het lijkt of het konijn na ongeveer 1 week bij ons te zijn aardig gewend is, anders zou hij helemaal niks willen eten denk ik.

hij maakt een ontspannen indruk en het koppelen met het vrouwtje gaat naar mijn idee goed.

maar hij wil nog steeds niets anders eten dan andijvie, witlof en wortels.

kan ik dit nu het beste maar helemaal weglaten of toch steeds kleine beetjes geven...

het vorige baasje van het konijn had geen voer meegenomen omdat hij in een ren liep en alleen groenvoer en gras te eten kreeg.

konijnengroetjes trix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .