Ga naar inhoud

paardenbloemen


wupsie

Aanbevolen berichten

hoi

Ik hoor julie hier wel eens zeggen dat je gedroogde paardenbloen met mate moet geven ivm een hoog calcium gehalte. Ook hoor ik hier dat verse paardenbloem onbeperkt gegeven mag worden. Maar wat ik mij al meerdere malen heb afgevraagd: zit die calcium dan ook al niet in verse bladeren? Het komt toch niet ineens uit de lucht vallen? Of wordt het op een speciale manier gedroogd waarbij dat toegevoegd wordt?

Hebben julie hier een duidelijke verklaring voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar er gebeurt wel iets mee.. Nou ja, ik kan het zo verder niet vinden, dacht het wel eens gelezen te hebben, maar waar weet ik dan niet.

Heb zelf ook een bakje gedroogde paardenbloem staan, maar die krijgen ze niet zo veel. Verse paardenbloem daarintegen bijna elke dag wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar ik moet hier naar borgerswold (soort van natuurgebiedje/bosJE hier) voor paardenbloemen. en ben te lui om daar elke dag hen te gaan:P wij hebben niet echt een natuurlijke tuin waar ze in groeien en swinters zijn ze er helemaal niet en hij vind het zo lekker :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

okeej dat is misschien wel een idee. ik zou met Frank (mijn vriend) dit weekend ff gaan "sjoppe" in borgerswold.plastic tas mee en plukken maar. heb zelf al zitten denken aan een bak water waar ik het dan in leg zodat het lekker vers blijft. heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je anders niet een balkon ofzo waar je een bloembak met paardenbloemen (hahaha, leg dat maar eens uit aan de visite :lol:) neer kunt zetten? Elke keer voorzichtig plukken.. Wij hebben het in onze voortuin staan (zie je niet, daarom mag het ook blijven staan) dat groeit zo snel dat ik één keer in de week voor drie dagen wat kan plukken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat je van gedroogd inderdaad sneller veel geeft dan van vers blad.

de concentratie wordt wel groter natuurlijk (als je het per vierkante cm bekijkt) omdat het vocht eruit is. maar in een heel blad lijkt me de hoeveelheid toch gelijk?

maar ben dus niet de enige die zich dit afvraagd :) toch gee ndomme vraag :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ook niet in hoe gedroogd blad zoveel meer calcium zou kunnen bevatten dan vers blad. Ik denk ook dat zoals wupsie zegt de concentratie verhoudingsgewijs groter wordt met drogen.

Paardenbloem bevat in vergelijking met andere bladgroenten sowieso vrij veel calcium. Rauwe, verse paardenbloem bevat per 100 gram +- 180mg calcium. Het lijkt mij dat als je die 100 gram droogt het calciumgehalte gelijk blijft. Het totaalgewicht neemt wel af waardoor ze er meer van kunnen eten en ze dus sneller teveel calcium binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het met linda eens: gedroogde bladeren bevatten in verhouding een hogere concentratie omdat ze minder water bevatten en omdat ze kleiner zijn. als je normaal gesproken 5 verse blaadjes geeft, dan is dat al bijna een handje vol. geef je eenzelfde handjevol gedroogde blaadjes, dan zijn dat veel meer blaadjes dan 5. bovendien ontbreekt het water, waardoor het ook minder makkelijk door bijvoorbeeld de nieren te verwerken is. je konijn zal waarschijnlijk ook niet extra gaan drinken, dus dan krijg je op de lange termijn wel problemen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .