Ga naar inhoud

Dierenarts konijnkundig?


Lyra

Aanbevolen berichten

Ik weet dat er hier ergens een lijst met vragen staat om aan een DA te stellen, zodat je erachter kunt komen of het een konijnkundige DA is. Maar ik kan die lijst dus nergens vinden, ben al twee dagen aan het zoeken, zou iemand me even kunnen helpen?

Lyra

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Bent u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van geneeswijzen/middelen voor konijnen?

2. Steriliseert/castreert u konijnen? Hoeveel het afgelopen jaar? Hoeveel % van deze operaties was succesvol?

(90% succes is veel te laag! 1% Fatale afloop is aanvaardbaar)

3. Welke narcose gebruikt u bij sterilisatie en andere grote operaties bij konijnen?

(Isoflurane = gasnarcose = een veilige narcose).

4. Moet een konijn vasten voor een operatie?

(antwoord moet zijn nee, een konijn mag NOOIT vasten!) Vraag waarom niet (gevaar voor darmimmobiliteit).

5. Welke antibiotica zijn gevaarlijk voor konijnen?

(antwoord moet zijn: Amoxicilline, lincomycine, clindamycine en de meeste "...illine" middelen. Uitzondering is penicilline, dat wordt regelmatig met succes bij konijnen toegepast. Toediening dient dan uitsluitend per injectie te gebeuren, want oraal toegediend kan penicilline acute of chronische darmslijmvliesontsteking geven).

6. Wat is de beste manier om een verstopping te voorkomen?

(Antwoord moet zijn: geef weinig hardvoer, zorg ervoor dat je konijn 24 uur per dag hooi heeft, zodat de darmbeweging optimaal is. Zorg ervoor dat je konijn genoeg beweging krijgt, en borstel hem regelmatig).

7. Hoe onderscheidt u gas van een verstopping?

(antwoord moet zijn: o.a.voorgeschiedenis van levendigheid tot vlak voor ziek zijn, gas komt plotseling, verstopping meestal niet. De grootte van de keutels tot een dag van tevoren zijn belangrijk, bij verstopping zullen de keutels langzaam kleiner zijn geworden.) Verstopping wekt vaak gas op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik zo'n vragenlijstje lees snap ik dan weer niet waarom het 'sterilistatie' wordt genoemt, het is immers een castratie..

Je kunt je konijnen laten steriliseren of casteren. Naar wat ik allemaal heb gelezen, lijkt het me het beste als ze gecastereerd worden... maar daar zullen wel de meningen over verdeeld zijn:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castratie is inderdaad het beste, mét baarmoeder eruit. Maar naar mijn weten is een sterilistatie alleen het afbinden van eileiders en dat gebeurt eigenlijk nooit bij dieren, op z'n minst de eierstokken gaan eruit als ik me niet vergis.. Met een sterilisatie verdwijnen de hormonen verder ook niet geloof ik.

(http://www.dapbreukelen.nl/main/voorlichting/castratie.html

http://www.dierenkliniekduurstede.nl/nieuwsbrieven/castratiekat.htm

http://www.deoosthof.nl/index.php?id=1390

Hoewel eerste twee over honden en katten gaan, veranderd dat volgens mij niks aan het begrip 'sterilisatie'..))

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem het bij wat voor dier met wat voor geslacht dan ook altijd castratie, mensen gaan me dan direct verbeteren als het om een vrouwtje gaat.. En als ik dan uitleg dat ik wél gelijk heb, vinden ze me een wijsneus.. :whistle2: Maar als een man zich laat steriliseren, noemt niemand het een castratie.. :P En dat vinden ze ook heel normaal, dat spreekt voor zich. Logica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik zo'n vragenlijstje lees snap ik dan weer niet waarom het 'sterilistatie' wordt genoemt, het is immers een castratie..

Mja wat ik ook niet snap is de vraag naar narcose. Gas is een veilig middel, maar verdoving via de oorvene ook! Ja voordat ik aangevallen word, Wilhelminakliniek gebruikt die verdoving ook voor langere operaties ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja wat ik ook niet snap is de vraag naar narcose. Gas is een veilig middel, maar verdoving via de oorvene ook! Ja voordat ik aangevallen word, Wilhelminakliniek gebruikt die verdoving ook voor langere operaties ;).

Jou aanvallen??? Ik zou niet durven... Jij bijt namelijk;)

maar wat je zegt klopt! Je kunt dan wel altijd vragen naar de middelen die ze gebruiken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie verschillende dierenartsen bij mij in de buurt een mailtje gestuurd met wat vragen erin, eentje zei dat die vragen gewoon opgezocht konden worden (heeft ze dus niet beantwoord. Een andere DA zei dat het beantwoorden van deze vragen een tijdrovende zaak was en ik maar moest bellen of langs moest komen....

Dat eerste is ook wel zo, bedoel type het in, in google en de meest dingen vindt je dan wel. Is er ook een andere manier om erachter te komen dat de DA konijnkundig is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, konijnen met EC hebben, een konijn dat door zijn broertje is aangevallen in huis nemen en daar mee naar de dierenarts gaan, vervolgens dierenarts uithoren over EC? :P

De antwoorden bevielen me wel, maar ik durf nog lang niet te zeggen dat deze dierenarts konijnkundig is..

Ik denk dat je het verkeerd aanpakt door te mailen, want dan denken ze dat je enkel informatie wilt, die je dus inderdaad zo op internet vindt. Ik zou het telefonisch of nog beter, tijdens een consult (enten bijvoorbeeld) vragen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is ook een lijst met konijnkundige dierenartsen welke dierenartsen dat allemaal zijn, Maar bij mij in de buurt Maarssen/maarssenbroek waar in maarssen er 1 zit en in maarssenbroek 2 staan nergens en blijkbaar heeft niemand van ze gehoort of iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het verkeerd aanpakt door te mailen, want dan denken ze dat je enkel informatie wilt, die je dus inderdaad zo op internet vindt. Ik zou het telefonisch of nog beter, tijdens een consult (enten bijvoorbeeld) vragen..

Ja dat dacht ik ook al, maar ik ga liever niet met Kyro na een DA om te laten enten als ik niet zeker weet of die DA ook wel konijnkundig is. Ik wil het al vantevoren weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .