Ga naar inhoud

Dosering SS?


Jsmn

Aanbevolen berichten

Volgens mij zijn hier echt al heel veel topics over maar mijn vraag kan best ingewikkeld gaan worden.

Ik gaf mijn konijnen altijd goedkope konijnenkorrels van een dierenwinkel maar heb sinds gisteren Supreme science selective gekocht voor mijn zieke konijn om aan te sterken en ook meteen ter vervanging van de konijnenkorrels hiervoor. Ik denk dat ik dit voer maar blijf geven, want volgens mij is het een stuk gezonder.

Ik snap dus echt niets van die dosering. Op de verpakking staat 60/70?! gram per konijn terwijl ik van anderen hoor dat dat veels te veel is en je ongeveer 20/25 gram per KG lichaamsgewicht moet rekenen. Nu heb ik een aantal bekertjes gepakt om af te meten enzo, en heb nu een bekertje gevonden waar ongeveer 16/17 gram in past. Nu wil ik al mijn konijnen dit 's ochtends en 's avonds geven. Dat is dus ongeveer 32 gram per dag. Nu zijn jullie natuurlijk benieuwd naar het gewicht enzo. Fluffy & Binky zitten samen en eten eigenlijk niet meteen alles op, maar eten wel uit hetzelfde voerbakje dus ik weet al niet hoe ik dat moet doseren, maar Fluffy is 1.70 KG en Binky 2.70 ongeveer. Mijn 3e konijn zit apart en ik heb zo geen idee hoeveel hij weegt maar hij is nog redelijk jong, 1/1.5 jaar maar hij eet het wel meteen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook 10 gram SS per kilo per dag. 20/25 gram is veel te veel voor SS (voor andere soorten biks wordt dit inderdaad wel aangeraden). Als je verder zorgt dat er altijd hooi beschikbaar is, en ze een redelijke portie groen krijgen dan is die 1- tot 15 gram per kilo per dag voldoende hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook 10 gram SS per kilo per dag. 20/25 gram is veel te veel voor SS (voor andere soorten biks wordt dit inderdaad wel aangeraden). Als je verder zorgt dat er altijd hooi beschikbaar is, en ze een redelijke portie groen krijgen dan is die 1- tot 15 gram per kilo per dag voldoende hoor!

Oke prima! Dan zou binky met zijn 2.7 KG 20 gram moeten krijgen? En Fluffy met 1.7 kg 10? Apart voeren gaat helaas niet, ze eten het dus niet in een keer op. dan zou ik dus gewoon 30 gram in 1 bakje voor hun moeten doen maar aangezien ik graag 2x per dag wil voeren 15 gram in de ochtend en 15 gram in de avond voor 2 konijnen samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per konijn ongeveer 2 blaadjes andijvie en 2 blaadjes witlof, een paar blaadjes zevenblad verdeeld over de dag & 's ochtends een klein stukje brood. En soms nog een stukje fruit of wilgentakken. Verschilt een beetje per dag wat ik aan groenten in huis heb. Heb ze net allemaal goed gewogen en het voer bepaald en kom nu uit op:

Binky: 18 in de ochtend & in de avond = 36 per dag.

Fluffy: 12 in de ochtend & avond = 24 per dag.

Gibson: 13 in de ochtend & avond = 26 per dag.

Dus binky&fluffy samen 33 in de ochtend & avond = 60 per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik eerlijk gezegt niet heel veel groente.. Zou dan ook uitgaan van 15 gram per kg, of meer groente gaan voeren..

Ik gaf eerst ook meer maar ze krijgen er heel snel rare keutels van, dus toen ben ik geminderd. Misschien langzamerhand weer opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gibson weegt ongeveer 1700 gram, iets meer dan fluffy. 1715 ongeveer, weet het niet precies ;) Maar hij is nog vrij jong, zou hij dan meer moeten hebben?

Vergeet eigenlijk te zeggen dat ze ook nog wortel krijgen, ik heb van die zakjes met kleine wortels, niet van die enorm groten maar van normaal formaat. Krijgen ze ook nog 1 stuks van per konijn.

aangepast door Jsmn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toegeven dat ik dit vrij moeilijk vind haha, heb eigenlijk voer nooit gedoseerd. We hadden hiervoor konijnenkorrels en deed altijd de bak helemaal vol, maar die is nooit leger geweest dan de helft vandaar. Ze aten er nauwelijks van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn pas te dik wanneer je de ribben niet meer kunt voelen toch?

Uhm.. Nee.. Wanneer een konijn nou echt te dik is vind ik moeilijk te zeggen, maar ik geloof dat zo'n 80% van de konijnen die bij de dierenarts komen te dik is. Dat houdt dus in dat we met z'n allen waarschijnlijk gewoon een verkeerd beeld hebben van een gezond gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. Nee.. Wanneer een konijn nou echt te dik is vind ik moeilijk te zeggen, maar ik geloof dat zo'n 80% van de konijnen die bij de dierenarts komen te dik is. Dat houdt dus in dat we met z'n allen waarschijnlijk gewoon een verkeerd beeld hebben van een gezond gewicht.

Ik vind namelijk Binky best wel een fors konijn, maar of hij nou echt te dik is. Dat kan ook gewoon komen omdat Fluffy zo licht is en het verschil tussen hun zo enorm groot is als je ze optilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen noemt gijs ook bolle. maar hij is niet te dik. (nu helemaal niet nu hij een week bijna niet heeft gegeten < verstopt> zn ruggegraat begint te tekenen als je heel goed kijkt. ga hem vanmiddag als hij zn medicijnen krijgt nog es wegen.) hij is vooral groot (vinnk ook wel meevallen:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al je konijnen ijn iig al uitgegroeid (ik ga er vanuit dat Gibson de jongste is?).

Als je wilt weten of ze een goed gewicht hebben kun je altijd eens naar de da gaan en het daar vragen (wel met konijn he zodat ze kunnen voelen).

Als ze nu een goed gewicht hebben kun je ze blijven wegen (wekelijks) om te zien of ze niet afvallen of te zwaar worden.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .