Ga naar inhoud

Beetje onzeker qua voeding


Puppynijn

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik heb mijn konijntje bij een winkel vandaan (ik was er niet voor een konijn - we gingen vissen kopen.. mja, soms word je zomaar verliefd :love: )

Ik heb me wel overal al ingelezen hier op de site en heel veel gevraagd aan mede-konijn-personeel en ik heb al eerder een konijn gehad (FH - werd als dwerg verkocht :bad:, maar dat is al jaren geleden)

Ik heb geen idee wat voor ras ze is, wel gezocht, maar er lijkt niets op.

Geen idee dus, hoe zwaar ze gaat worden als ze volwassen is..

De winkel vertelde dat ze negen weken oud is en dat ze de eerste twee maanden nog geen groen mag.

Nu krijgt ze dus anderhalf handje bix (Hope farms supertrio) per dag - dat kan ik vanavond wel even wegen - en veel hooi en tuurlijk vers water.

Ze eet heel goed, vanmorge was haar bakje bijna leeg :$ en ze begint ook al minder schuw te worden en met haar hooibal te spelen :love:

Maar hoe kom je er dan achter wat voor konijn het is en hoeveel voer ze mag hebben per dag? Want ik wil haar niet over-voeren natuurlijk!

En mag ze nu al wilgentakken/wilgenbal hebben? Valt dat dan onder eten of spelen?

Qua speeltjes had ik bedacht dat ze iedere dag een ander soortje krijgt, vandaag heeft ze een eierdoos, morgen krijgt ze wc rolletjes.

Vanavond ga ik nog een knuffel voor haar kopen, hoewel ze volgens mij niet echt eenzaam is of zich verveelt nog.

Wel veel vragen, maar ik wil het wel goed doen!

(en ik had al gelezen van de vriendjes enzo, maar dat lijkt me nog even niet aan de orde tot ze een beetje ouder is, toch? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi moet echt onbeperkt aanwezig zijn, bedoel je dat ook met veel hooi?

Je voert in ieder geval een goede soort biks en een jong konijn mag inderdaad in verhouding meer biks hebben dan een volwassen dier. Het is wel handig om eens te wegen hoeveel biks je geeft, veel dierenwinkelkonijnen worden tussen de 2 en 3 kilo, hoewel jij dus al anders hebt meegemaakt.

Voor een volwassen konijn geldt 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, een jong konijn kan je voeren naar wat hij volwassen zal wegen, maar dan moet je dat dus wel weten.

Groenvoer kunnen konijnen al van heel jong eten, dus nog twee maanden wachten is niet nodig. Wel moet je heel rustig beginnen met een makkelijke groente als andijvie, wortelloof of witlof. En dat met een stukje ter grootte van een postzegel beginnen. En als je de volgende dag geen afwijkende dingen ziet als diarree kan je een stukje twee keer zo groot geven en zo verder opbouwen en daarna op de zelfde manier een volgende soort introduceren. Ook met wilg moet je rustig beginnen.

Met een jong konijn moet je wachten tot de jongste 4 maanden oud is voor je gaat koppelen, anders is het te veel stress voor een jong dier. En het beste is dan een koppeltje van een voedster met gecastreerde ram te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe groot een konijn ongeveer gaat worden kun je schatten aan de hand van de oren. een dwergje heeft echt maar hele kleine oortjes. de meeste dierenwinkel konijnen zijn htk konijnen (huis tuin en keuken konijnen :P) een mengelmoesje van van alles en worden meestal zo'n 2 tot 3 kg. er zitten natuurlijk wel eens uitschieters bij die lichter of zwaarder zijn. ik heb trouwens eens gelezen dat konijnen tot 3 kg onder de dwergrassen vallen. als je het zo bekijkt hebben ze dus wel gelijk als ze zo'n konijn als dwerg verkopen :P waarschijnlijk een gevalletje van wat versta je onder dwergkonijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat je een jong konijntje onbeperkt biks mag voeren, máár dan moet zij wel haar blindedarmkeutels opeten. Als zij deze niet opeet moet je gaan minderen in biks. Hooi moet je nijn altijd kunnen eten.

De meeste dierenwinkelkonijntjes zijn rasloos, dus ik denk dat je een rasloos nijntje hebt.

Met een vriendje moet je inderdaad nog even wachten tot zij 4 maanden oud is. Dan kan je beginnen met koppelen. Misschien kun je tegen die tijd eens rond gaan kijken bij een konijnenopvang voor een lief (gecastreerd) vriendje :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel blindedarmkeutels geeft een nijn per dag?

En hoeveel daarvan moet ze opeten? Er lagen er nogal wat in de bak namelijk.

Ik heb gisteren het bix gewogen, 75 gram (er van uitgaande dat ze zo'n 3 kilo wordt, ze is nu 760 gram) is ongeveer wel wat ze krijgt per dag (dus een handje van mij is 75 gram.)

Moet dat minderen dan, tot ze alle blindedarmkeutels op eet?

Die heb ik trouwens in het hok laten liggen, voor de rest heb ik wel wat keutels weggeschept, ze produceert er namelijk nogal veel en ik vind t zielig als ze in de bende zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel blindedarmkeutels een konijn produceert weet ik niet, maar het is in ieder geval wel de bedoeling dat ze allemaal opgegeten worden. Als ze dat neit doet zou je inderdaad iets kunnen minderen met de biks, net zolang tot je ze niet meer vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe groot een konijn ongeveer gaat worden kun je schatten aan de hand van de oren. een dwergje heeft echt maar hele kleine oortjes. de meeste dierenwinkel konijnen zijn htk konijnen (huis tuin en keuken konijnen :P) een mengelmoesje van van alles en worden meestal zo'n 2 tot 3 kg. er zitten natuurlijk wel eens uitschieters bij die lichter of zwaarder zijn. ik heb trouwens eens gelezen dat konijnen tot 3 kg onder de dwergrassen vallen. als je het zo bekijkt hebben ze dus wel gelijk als ze zo'n konijn als dwerg verkopen :P waarschijnlijk een gevalletje van wat versta je onder dwergkonijn :P

http://www.bunnybunch.nl/community/hulp-onverwachte-nestjes/2843-dwergkonijn.html

Bij rasdieren kun je al niet altijd schatten aan de hand van de oren (zie bovenstaande link) bij rasloze dieren al helemáál niet.. Dat werkt gewoon echt niet.. Zoveel gemixt en gekruist.. Evert ('dwerg', geen raskonijn, weegt ongeveer één kg) heeft bijna net zulke lange oren als mijn eigen konijnen (rasloos, 2 kg), naar verhouding zelfs langer dus, maar volgens jouw theorie, zouden die van hem véél korter moeten zijn.. Al dan niet naar verhouding..

En konijnen onder de 3 kg vallen onder dwergen? Haha.. 1500 gram is de max. en dit geldt alleen voor de NHD, andere dwergrassen moeten rond de kilo zitten..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Clusters poepjes, iets langwerpiger dan de gewone en iets vochtiger.

Die foto had ik al gevonden, vandaar dat ik dacht dat dat ze waren. Haar losse keutels zijn netjes zoals nr 1 op de foto.

Ik maak er vanavond wel een foto van, da's misschien handiger.

(ze heeft een schone kont, dus volgens mij is het geen plakpoep)

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/hulp-onverwachte-nestjes/2843-dwergkonijn.html

Bij rasdieren kun je al niet altijd schatten aan de hand van de oren (zie bovenstaande link) bij rasloze dieren al helemáál niet.. Dat werkt gewoon echt niet.. Zoveel gemixt en gekruist.. Evert ('dwerg', geen raskonijn, weegt ongeveer één kg) heeft bijna net zulke lange oren als mijn eigen konijnen (rasloos, 2 kg), naar verhouding zelfs langer dus, maar volgens jouw theorie, zouden die van hem véél korter moeten zijn.. Al dan niet naar verhouding..

En konijnen onder de 3 kg vallen onder dwergen? Haha.. 1500 gram is de max. en dit geldt alleen voor de NHD, andere dwergrassen moeten rond de kilo zitten..

ja ik moest daar ook heel har dom lachen. vind gijs toch niet bepaad een dwergje :P iedereen die hem ziet roept als eerste: "jeej wat issie groot!!"

valt toch ook wel mee? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond dat ik thuis kwam, was de voerbak leeg, dus toen heb ik de andere helft van de 75 gram bix gegeven. Als er weer blindedarmkeutels zijn bijgekomen, dan zal ik bix verminderen.

Hooi hangt in de ruif én in de hooibal, daar heeft ze dus altijd toegang toe.

(en water, natuurlijk! Iedere dag een verse fles, ze drinkt tussen de 50 en 100 ml per dag).

Ik heb wel foto's gemaakt, maar nog niet geuploaded. Er lagen vier van die keutels in de bak, maar drie waren dus al oud, volgens mij één nieuwe erbij.

Als ze er dus meerdere per dag produceert, dan heeft ze er wel wat van gegeten. :yes:

Gister is ze voor het eerst buiten haar hok geweest, ze heeft lekker door de kamer gehupst en daarna ging ze languit in het hok (dus niet in het huisje) liggen slapen:love:. Ze voelt zich al meer op haar gemak, duidelijk!

Ze is echt zo grappig! Morgenavond ga ik de Pets place overvallen voor nog meer speelgoed, want ik wil niet dat ze zich verveelt, ondanks dat ze de katten heeft voor entertainment en afleiding :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

de keutels (waren dus van gister en eergister en zijn een beetje geplet :$)

vandaag is er geen bijgekomen/heeft ze al opgegeten, dus volgens mij gaat het nu goed! Maar ik hoor toch wel graag of dit inderdaad de blindedarm keutels waren, zodat als t weer voorkomt, ik het weet. Thanks!

100_0961.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft onbeperkt hooi, maar ik heb niet het idee dat ze daar heel veel van eet. Nu ik nog eens nadenk, weet ik ook niet of ze in de winkel hooi had, ik zal vanavond (we gaan voor een grote ren :mdr:) eens opletten.

Misschien dat ze er heel niet aan gewend was? (Ha, dan gaan ze nog schrik krijgen in die winkel... ik ben best wel :duivel: als t op dierenleed afgaat!)

Ze begint nu thuis wel aan groenvoertjes te wennen, ik ben begonnen met witlof ter grootte van een postzegel zoals aangeraden. Ze komt het niet uit mn hand eten, maar ze eet het wel op!

En ik heb een wc voor haar gekocht, ze is nu al redelijk goed in maar één hoekje gebruiken als toilet, maar een aparte bak lijkt me voor haar wel fijner.

(en meteen maar nog wat dingen gekocht..ballen, speelhok, een borstel, kruiden, kruidenhooi :whistle2:. Het is dat er geen ren was, anders had ik die al meteen meegenomen :he:). Volgende week gaat ze naar de DA (ik ga DA ook vragen of hij konijnkundig is, staat niet op de lijst) voor controle en inentingen. (als ie niet konijnkundig is, dan gaat ze daarna naar Wilhelminapark, maar ik wil hem eerst wel uittesten nu ze gezond is. Scheelt toch een half uur auto-stress voor nijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn moeite heeft met hooi eten kun je inderdaad kruidenhooi proberen (ik zag dat je dat al gekocht hebt) en als het dan nog niet vlotjes gaat kun je het lichtelijk vochtig maken, dat wil ook nog wel eens helpen.

Of je da konijnkundig is kun je ook testen door een aantal vragen te stellen. Volgens mij zijn die vragen wel eens genoemd in een ander topic. Ik weet zo 1 2 3 even niet welk topic. Misschien dat iemand anders dat nog weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat vragen gevonden..

Hoe vind ik een konijnkundige dierenarts?

Een gemotiveerde konijnen-dokter woont bijeenkomsten bij waar voorlichting gegeven wordt over de nieuwste behandelingsmethoden bij konijnen. Hij/zij leest tijdschriften of andere lectuur die de nieuwste ontwikkelingen volgen op het gebied van behandelingswijzen van ziekten bij konijnen.

Je kunt de volgende vragen stellen:

1. Bent u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van geneeswijzen/middelen voor konijnen?

2. Steriliseert/castreert u konijnen? Hoeveel het afgelopen jaar? Hoeveel % van deze operaties was succesvol?

(90% succes is veel te laag! 1% Fatale afloop is aanvaardbaar)

3. Welke narcose gebruikt u bij sterilisatie en andere grote operaties bij konijnen?

(Isoflurane = gasnarcose = een veilige narcose).

4. Moet een konijn vasten voor een operatie?

(antwoord moet zijn nee, een konijn mag NOOIT vasten!) Vraag waarom niet (gevaar voor darmimmobiliteit).

5. Welke antibiotica zijn gevaarlijk voor konijnen?

(antwoord moet zijn: Amoxicilline, lincomycine, clindamycine en de meeste "...illine" middelen. Uitzondering is penicilline, dat wordt regelmatig met succes bij konijnen toegepast. Toediening dient dan uitsluitend per injectie te gebeuren, want oraal toegediend kan penicilline acute of chronische darmslijmvliesontsteking geven).

6. Wat is de beste manier om een verstopping te voorkomen?

(Antwoord moet zijn: geef weinig hardvoer, zorg ervoor dat je konijn 24 uur per dag hooi heeft, zodat de darmbeweging optimaal is. Zorg ervoor dat je konijn genoeg beweging krijgt, en borstel hem regelmatig).

7. Hoe onderscheidt u gas van een verstopping?

(antwoord moet zijn: o.a.voorgeschiedenis van levendigheid tot vlak voor ziek zijn, gas komt plotseling, verstopping meestal niet. De grootte van de keutels tot een dag van tevoren zijn belangrijk, bij verstopping zullen de keutels langzaam kleiner zijn geworden.) Verstopping wekt vaak gas op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!

Ik heb net de dierenarts gebeld, om haar in te schrijven alvast en te vragen voor entingen.

De DA heeft dit op de website staan:

Dierenarts Bakker heeft zich extra toegelegd op de behandeling van konijnen en knaagdieren. Hiernaast treft u een aantal belangrijke handouts over konijnen aan.

Dus dat is alvast geruststellend! En de Assistente vroeg ook veel, ook over het hok, het voer etc.

En ze zei ook dat ik nooit moest twijfelen om langs te komen, want dat zeker kleine konijnen zeer kwetsbaar zijn. Ik heb zo'n aardige DA :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nader toegezien, maar volgens mij eet nijn bijna geen hooi.

Ze keutelt prima en op 50 gram bix eet ze netjes haar bdk op, dus daar houd ik het dan op. Ze is wel zot op groente, witlof rukt ze uit je handen en een paardenblad gaat er ook wel al in. Maar of t nu kruiden hooi is of gewone, daar eet ze niet zoveel van.

Wat is wijsheid? Hooi laten hangen tot ze het op heeft? steeds nieuw hooi geven? Minder bix geven, zodat ze wel móet hooi eten? Of heb ik gewoon een nijn dat niet van hooi houdt, maar wel van vers groen?

Enige moment dat ze wel in haar hooi hapt, is als er een kat aan de andere kant van het takje hangt.. alsof ze aan het kat-vissen is!

(k heb een zot konijn!:love:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .