Ga naar inhoud

Billy is ziek


Aanbevolen berichten

Onze Billy (bijna 2) is echt niet in z'n normale doen, hij is altijd een vrij rustig nijntje maar nu is hij wel héél rustig...

Hij wil niets lekkers aannemen van ons en laat zich zonder zich te verzetten pakken, dan is er wel echt iets mis hé !

We zijn net terug van de dierenarts (konijnkundig), maar die kon niet direct iets vinden. Hart, longen, buik, blaas, darmen, alles was normaal...

Enkel zijn temperatuur was rond de 35°C wat opmerkelijk weinig is...

We moeten hem nu Metacam geven tegen eventuele pijn en ontstekingen en hem enkele dagen extra in het oog houden.

Normaal zit hij buiten bij Choco en Nijntje, maar we gaan hem nu enkele dagen apart houden.

Heeft misschien iemand van de fokkers of anderen ervaring met deze symptomen ? Alle tips zijn welkom !

Oh ja, hij is momenteel ook aan het verharen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een hele flinke ondertemperatuur! Ik zou hem in ieder geval wat warms geven, desnoods heet water in een lege colafles ofzo en dat dan in een handdoek wikkelen (let op, de fles gaat wel flink krimpen als je er kokend water in doet ;)). Verder kan ik je helaas ook niet helpen nu.

Kan het zijn dat hij iets verkeerds gegeten heeft? Een afgewaaid takje of blaadjes van een giftige plant bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat jullie allemaal meedenken !!!!

De DA heeft niets gezegd van hem op te warmen, hij heeft wel zijn tanden nagekeken, maar de kiezen zelf is dat niet onder verdoving ?

Momenteel zit hij in een kooi in de garage, dus uit de wind en warmer dan buiten. De Metacam ging er héél vlot in, vond hij duidelijk lekker en we hebben hem wat hooi zien eten.

Sinds 11 uur hebben we wel nog geen enkel keuteltje kunnen ontdekken...

Maar hij ziet er wel al een stuk beter uit, levendiger ook.

De DA gaf ons de raad om hem goed in het oog te houden en als het vrijdag echt niet beter gaat, terug te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kelly1986

Zelf vond ik van morgen dat zijn buikje wat dik was, maar volgens de DA was die in orde, voelde niet gespannen aan of zo...

En iets verkeerd gegeten... wij zijn net terug van een paar dagjes vakantie... Normaal kunnen ze enkel aan hun kruiden aan die door de tralies heen groeien, maar die mogen ze eten, dat kan het dus niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek NU DIRECT een konijnkundige DA

Neem even contact op met zwarte panter, die heeft wel wat adresjes daarvoor in België

Onze DA is konijnkundig, staat op BB ook bij de konijnkundige DA'en en zwarte panter, gaat zelf ook soms bij deze DA...

Omdat we net terug zijn van vakantie, konden we deze ochtend nog niets zeggen over het keutelen, ze zitten met 3-en in een ren samen en gebruik hetzelfde toilet...

aangepast door Choco en Nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je Billy het best in huis kunt zetten tot hij weer beter is.

Binnen hoeft hij niet zoveel energie te gebruiken om zijn temp. op peil te krijgen als buiten.

Die energie kan hij beter gebruiken voor het beter worden.

Ik weet dat het buiten niet koud is,maar ze hebben mij ooit geleerd dat een ziek konijn binnen het beste af is.

Heel veel sterkte en beterschap met de kleine man.

Enne....niet tot vrijdag wachten met naar de DA gaan hoor,dat duurt veeeel te lang.

aangepast door margreet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem lekker een warme kruik geven.

Als hij er behoefte aan heeft kruipt hij er zelf wel tegen aan.

35 Is echt een flinke ondertemp als je weet dat een konijn normaal tussen de 38.5 en de 39.5 zit.

Geef hem ook gersut een buikmassage. Als jij vind dat zijn buikje er anders dan gewoonlijk aanvoelt en hij niet tot minimaal keutelt zal dat wellicht goed doen.

Je kunt Billy daarvoor voor je op een tafel zetten en dan zachtjes met je vingertoppen richting anus masseren.

is Billy erg in de verharing momenteel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij is behoorlijk in de rui.

Als je hem oppakt, hang je onmiddellijk vol haren, hij heeft ook zo'n rui-tekening op de rug, als je begrijpt wat ik bedoel...

De DA zei ook zo iets van misschien wat last van de warmte en temperatuurschommelingen...

We wilden juist z'n temperatuur nog eens meten, maar vonden z'n anusje niet :$, maar 't is wel zeker een rammetje... :yes:

Straks nog eens proberen...

Al bij al heb ik er niet zo'n slecht gevoel bij, volgens mij komt het wel goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je een goed gevoel is hebt is heel belangrijk!

Houd vertrouwen!

Die rui kan ook met deze klachten te maken hebben. Door zichzelf en andere konijnen te wassen krijgen ze dan enorm veel haren binnen.

Heb je wel eens een keuteltje open gemaakt? Waarschijnlijk zul je daar veel haren in aantreffen.

Heb je prozyme of protexine in huis? Dat mag je hem nu zeker geven... baad het niet schaad het niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet slecht naar jouw bedoeld, maar ik ben niet meer zo tevreden van deze DA omwille van meerdere redenen die ik natuurlijk niet zomaar op een forum ga zetten.

Als je het graag wilt weten, zal ik je pb'en.

Echt niet slecht naar jouw bedoeld hoor, ik ben ervan overtuigd dat jij het beste voor je nijntjes doet.

Als je het zelf niet vertrouwd zeker vroeger terugbellen en erop aandringen om nog eens te mogen langskomen.

Als je Bily zijn temp. nog eens wilt meten en het lukt niet geef je maar een gil... Ik vermoed dat we niet te ver uit elkaar zullen wonen.

Weet niet of je prozyme en/of protexin in huis hebt... Als je je goed voelt bij het gebruiken van één van beide, geef je ook maar een gil...haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat hij nog niet gekeuteld heeft, gaat het echt wel beter met Billy. Hij heeft een klein groentenschoteltje bijna volledig opgesmuld en eet toch nog altijd hooi.

We hebben hem net Ciseral gegeven, hopelijk keutelt hij hierdoor snel terug, want mijn buikmassage hielp ook niet echt... maar ja, 'k heb hier dan ook totaal geen ervaring mee...

Hij spartelt ook al terug wat meer tegen als we hem oppakken en is dus ook terug levendiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duimen heeft geholpen ! :bounce:

Momenteel heeft Billy 38,06°C als temperatuur.

Nog steeds geen keutels, maar hij eet terug normaal en plast ook veel.

Terug Ciseral gegeven en nog afwachten...

Hij ziet er wel al véél beter uit, vacht glanst terug en hij spartelt terug serieus tegen als je hem oppakt. Zo kennen we hem ... :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duimen heeft geholpen ! :bounce:

Momenteel heeft Billy 38,06°C als temperatuur.

Nog steeds geen keutels, maar hij eet terug normaal en plast ook veel.

Terug Ciseral gegeven en nog afwachten...

Hij ziet er wel al véél beter uit, vacht glanst terug en hij spartelt terug serieus tegen als je hem oppakt. Zo kennen we hem ... :mdr:

Wat fijn!!! Het is zo'n goed gevoel als hij opeens tegen begint te werken bij het toedienen van de medicijnen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .