Ga naar inhoud

hardvoer


fluffy89

Aanbevolen berichten

ik heb een konijntje van 10 weken en krijgt nu hard voer ''junior'' speciaal voor jonge konijntjes dat heb ik vanuit de dierenwinkel. hij vind het erg lekker en word helemaal druk als hij ziet/hoort dat ik bak met voer pak.

maar ik vraag me af tot hoe oud hij ''junior'' voer moet hebben en wanneer hij gewoon hard voer mag?

ik heb ergens gelezen dat konijnen niet te veel hard voer mogen hebben, maar weet iemand waarom niet en wat er kan gebeuren als hij te veel hard voer krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het op de verpakking staat, maar wat bedoel je met hard voer? Bix? dat mogen ze onbeperkt, nu al, vee ljonkies eten niet eens dat junior hoor, tis niet echt super nodig voor een gezond konijntje! Hij mag dus onbeperkt bis, zolang hij zij blindedarmkeutels op blijft eten. Ook onbeperkt hooi mag ie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cis! Wel een beetje nuanceren hè.. Nu mag het konijntje onbeperkt biks. Ik zou inderdaad even op de verpakking kijken voor welke leeftijd je voer is, maar in principe zou je al wel over kunnen stappen op gewone biks, de meeste konijnen krijgen dat van jongs af aan. In principe krijgt je konijn 25 gram (Science Selective 10-15 gram) biks per kg volwassen lichaamsgewicht. (Dus stel, als jouw konijntje volwassen is, weegt het 2 kg. Dan moet jij 50 gram biks geven.)

Dus even duidelijk op een rijtje. Je kunt hem nu zoveel biks geven als dat hij wil, normale biks kan ook al wel. Hij moet wel zijn blindedarmkeutels opeten, en goed hooi eten. Hooi mag hij altijd onbeperkt, ook als hij wat ouder is. Over een paar maand moet je dus die 25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en moet ik dan ook langzaam overstappen op ander voer om hem te laten wennen of kan ik ook van de een op de andere dag ander voer geven.

want dit voer wat ik nu heb is wat fijner gemalen en gewoon voer zijn groter stukjes

dat voer wat hij nu krijgt is gemengd voer, daar zit wel ook bix door heen. en zijn blinde darm keutels eet hij altijd op en ook krijgt hij onbeperkt hooi

is het dan noodzakelijk dat ik hem alleen biks ga geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is niet erg gezond voor een konijn; het is vaak te vet en bevat teveel eiwitten. Je kunt daarom inderdaad beter overstappen op biks. Dat moet echter wel heel geleidelijk gebeuren, dus gewoon elke keer iets meer van de nieuwe biks en iets minder van het oude voer geven, net zolang tot hij alleen nog maar biks eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .