Ga naar inhoud

Baarmoederproblemen en castratie


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik lees hier regelmatig dingen over castraties van voedsters, schijnzwangerschappen, baarmoederproblemen...

Weet zelf in ieder geval al wel zeker dat ik mijn voedster later (heb nu alleen maar rammen, maar wil later wel een koppel natuurlijk) met zes maanden laat castreren. Maar vraag me toch af hoe het nu allemaal zit, je leest veel verschillende dingen... Hoe groot is het risico op baarmoederproblemen (dan doel ik niet alleen op kanker) nu echt, en wat voor rol spelen schijnzwangerschappen daar in?

En voor de mensen die hun voedster(s) hebben laten castreren.. Ik heb een aantal keer gelezen hier, dat baarmoeders al op de één of andere manier aangetast waren. Hoe zat het bij jullie voedster(s)? En komt dat nu veel voor?

(Ik vraag het me gewoon af hoor.. Nooit verkeerd om zulke info bij de hand te hebben.) Mochten mensen nog aanvullende info of vragen hebben, gaat alstublieft uw gang, ik weet nu alleen niet meer te vragen :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn voedster was 3 jaar oud toen zij bloed ging plassen.

3 maanden lang heeft mijn dierenarts volgehouden dat het een ernstige blaasontsteking was, 3 maanden lang antibiotica en een Nijn die bloed bleef plassen. Dit was een vreselijke tijd, mede een dure tijd. Want nijn kreeg pijnstilling, antibiotica en om de zoveel weken weer een urine onderzoek, en daar werd ook een consult bij gerekend.

Ik heb na een tijdje een echo aangevraagd, deze was 105 euro en kwam bij een domme boeren dierenarts die volgens mij nog nooit een konijn had gezien. Het enige dat hij mij zei: Ik zie wat in de baarmoeder, maar dat is klein en ik zou me er geen zorgen om maken.

Direct een afspraak gemaakt op 2 september (ik zal die datum nooit meer vergeten) Bij dierenkliniek wilhelmina park in utrecht. Het was anderhalf uur rijden maar ik wilde een goeie dierenarts voor mijn lieve meissie.

Daar is ze gecastreerd.

Haar baarmoeder zag er vreselijk uit, met grote bloedklonten. Het was zwaar onstoken. En dat voor een Nijn van bijna 4 jaar oud..

Echt hoor, beter voorkomen dan genezen... Nijntje heeft een hele poos antibiotica en pijnstilling gehad, dit is zeer slecht voor haar geweest.

in 3 maanden tijd was ik behoorlijk wat geld kwijt.

En Nijn heeft onnodig geleden, als ik dit eerder had geweten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cijfers die op internet te vinden zijn (50-80% van voedsters ouder dan 4jr krijgt baarmoederkanker) misschien wat overdreven, maar je hoort wel steeds meer verhalen over jonge voedstertjes die als problemen hebben met de baarmoeder. Schijnzwangerschappen maken de kans op baarmoederkanker en -ontstekingen ook alleen maar groter, aangezien het met de hormonen te maken heeft (Caroline kon dit volgens mij altijd zo mooi uitleggen).

Ik ben zeker een voorstander van castraties van voedsters. Alle vier mijn voedsters zijn dan ook gecastreerd. Sascha is als laatste gecastreerd (november 08), ze was toen net 2jr oud. Haar baarmoeder was al aangetast, heel dun en slap en hij zag er absoluut niet mooi meer uit. Volgens de DA had ze hier zeker problemen mee gekregen als ie was blijven zitten. Voor mij dus weer een teken dat ik er zeker goed aan heb gedaan om ze te laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er in een ander Topic wat over geschreven. Moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik mij nog nooit ingelezen heb in deze materie. He b er wel wat verhaaltjes over gelezen op BB maar noit echt diep op ingegaan. Ik houd de optie open dat de andere twee voedsters alsnog ook gecastreerd gaan worden.

Omdat i kgeen zin had om alles nog een keer te type heb ik even Ctrl+C / Ctrl+V gedaan vanuit andere topic. Dus ja sommige hebben het al gelezen en op gereageerd. Het is denk ik alleen idd beter om er een algemeen topic van te maken. Erg goed idee Dollie!

Ctrl+V ban uit het "nooit schijnzwanger" topic

bericht 1:

Ik heb mijn drie voedsters niet laten castreren. Laat Bearke nu casteren omdat ze neit stopt met veel op Petran te rijden. Bearke is twee keer per 3 jaar schijnzwanger voor mij is dat acceptabel dus dat was niet te reden. Jearke is voor het eerst schijnzwanger geweest afgelopen week, wacht bij haar af wat het gaat worden. Sies is nog nooit schijnzwanger geweest. Ik heb voor mij de keuze gemaakt dat ik geen zware voorzorgsoperatie ga laten doen. Volgens de konijnkundige DA hier in de buurt e nde mensen van de opvangen die ik gevraagd heb is een schijnzwangerscap een keer per jaar / anderhalf jaar geen heel erg iets voor je konijn. Het blijft natuurlijk de vraag hoe je dat controleerd.

Ik weet van het risico van kanker. Al hoor ik daar heel erg tegensprekende verhalen en onderoeksreslutaten over. Van grote kans tot erg kleine kans. Ook ken ik verhalen en voorbeelden van lieve voedsters die na casteratie een heel stuk minder lief werden. Ook verhalen van omgedraaide gedragsveranderingen. Het is afweging die je moet maken.

We zullen volgende maand kijken wat het geeft met Bearke. En wat de andere voedsters gaa ndoe nmet schijn zwangeren als dat neit erger word worden die bij mij niet gecastreerd.

Vind het wel heel erg goed dat je een potje spaard voor dierenarts hulp voor je konijnen.

Bericht 2:

die 75% hoor ik vaak maar zag laatst of hier of op een ander forum dat, dat getal hoewel vaak geroepen niet blijkt te kloppen en een stuk lager zou uitvallen. Ook zei de DA dat, dat percentage hoger was als wat zij gestaafd zag in de vakmedia en in de praktijk.

Heb toevallig twee voedsters gekend die nadat ze gecastreerd waren niet meer te genieten waren. BIj kennissen hadden zoals ikz elft laatst had een voedster die geen voedster bleek te zijn en die allebei de voedsters die met hem in de ren zaten zwanger gemaakt zou kunnen hebben. Zij hebben er toen voor gekozen om meteen alles weg te laten halen. Na die tijd konder de twee voedsters niet meer met de ram (ook gecastreerd), wel samen en waren ze heel erg knorrig naar m'n oom en tante toe.

Kan natuurlijk wel een uitzonderings situatie zijn. Ik heb hier oo keen konijn wat sinds de oreratie mij niet meer aankijkt en zo ver mogelij kvan mij weg gaat zitten als ik er ben. Hoop dat, dat nog wegtrekt, maar kan me bij hem wel voorstellen dat hij zo eigenwijs is dat hij het niet bij geeft. Misschien dat sommige voedsters net zo eigenwijs zijn.

Het overgrote deel van de verhalen die je hoort is idd dat ze er juist liever minder knorrig van worden. Het is een behoorlijke ingreep voor zo'n konijn wat ansigh ook een risico is wat je neemt. In mijn geval kies ik er voorals nog voor om mijn konijnen niet bij voorbaad te laten operen.

Ik ben niet zo van voorzorgsoperaties, (mss bij mij ook een stuk opvoeding) we zullen zien na de casteratie van Bearke. Als een van de twee andere voedsters echt vaker schijnzwanger gaat worden worden ze zeker wel geholpen. Ik denk dat zodra een voedster hier vaker dan 1x per jaar/1,5 jaar schijnzwanger is ik toch een afspraak maak bij de DA. Of als in het geval van Bearke het rammetje er erg last van onder vind, door overmatig rijen of ondersproeien etc.

Kan me overigens wel goed voorstellen dat iemand anders wel de afweging maakt om "just in case" zijn voedsters te laten casteren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil wel eens een poging wagen… maar zo goed en mooi als Caroline zal me niet lukken ;)

Eerst over de cijfers over baarmoederkanker…

Die zijn ‘overdreven’. In ieder geval hier bij ons. Hoe ze dan aan die cijfers komen? De meeste ‘degelijke’ konijnenliteratuur is Engelstalig en afkomstig uit de Angelsaksische landen. Vandaar de cijfers die voor die landen wel correct zijn. De kans op baarmoederkanker is vaak erfelijk bepaald en komt daar dus echt erg veel voor.

Hier in onze regio blijkt het erg mee te vallen. Maar echte cijfers zijn daar niet over te vinden.

Wat hier wel vaker voorkomt zijn baarmoederontstekingen.

En daar heeft schijnzwangerschap inderdaad wel een invloed op. En om dat helemaal te begrijpen moet je eigenlijk teruggaan naar wat een schijnzwangerschap is en hoe het ontstaat. (En eigelijk ook de hormonale cyclus van het konijn, die niet samenhangt met de ovulatie…maar dat wordt wat ingewikkeld).

Een voedster wordt pas schijnzwanger als ze een ovulatie (eisprong) heeft gehad.

En deze krijgen ze spontaan als ze bereden worden, men spreekt dus van een reflex-ovulatie. Maar er vindt dus geen bevruchting plaats. Om niets te verspillen worden deze eitjes niet afgevoerd, maar geabsorbeerd door het lichaam. En dit heeft idd gevolgen voor de baarmoeder van een konijn. Als je konijn dus erg vaak schijnzwanger is, verhoogt dit de kans op baarmoederontstekingen.

Baarmoederontstekingen komen dus wel vaker voor. En kunnen even gevaarlijk zijn als baarmoederkanker. Enerzijds kunnen die ontstekingen altijd terugkomen. Anderzijds kan een ontsteking van de baarmoeder ook andere delen aantasten (bijvoorbeeld het hart) als je het niet op tijd opmerkt of bij herhaaldelijke baarmoederontstekingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraagje hierover, Sophie komt in augustus en is/was een fokvoedster...ze heeft dacht ik 4 nestjes gehad (laatste in maart). Loopt zij nu extra risico vanwege de vele zwangerschappen of juist niet? Ik dacht dat Anouk zei dat ze 1,5 jaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik je zo geen antwoord op geven.

Wel over het feit dat mijn beide voedsters achteraf een verkeerde baarmoeder hadden. Bij castratie van de dames zijn dan ook de baarmoeder weggehaald.

Van mijn voedsters was op dat moment 1 voedster nog geen 7 maanden. Ik ben dan ook heel blij dat ik meteen gekozen heb voor castratie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig stond hier een heel stuk over in het kln blad. Dat er toch wel veel baarmoeder ontstekingen voorkomen. en inderdaad dat schijzwangerschappen die kans erop kunnen vergroten. Maar in principe kan het bij ieder leeftijd en in iedere fase van hun leven voor komen maar zijn er wel verhoogde kansen op na veel schijzwangerschappen

Zwangerschappen veroorzaken geen ontstekingen. Wel kan het na werpen komen. na een abortus als er weefsel achterblijft.

Tumoren stond er komen toch zeer veel voor, op 4 jarige leeftijd heeft 50 tot 80% van de voedsters een baarmoedertumor. Fokvoedster en huiskonijnen hebben hier even vaak last van.

(bron kleindier magazine nr. 6 2009)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk tussen 1 en 2 jaar?

Gisteren is snufje haar baarmoeder weggehaald en deze zag er helemaal niet goed uit, dus ik ben blij dat ik het gedaan had. De baarmoeder was heel cysteus, er zat ook 1 bloedklonter in. De baarmoeder was donkerrood uit en de hoornen waren zo dik als een pink, terwijl die normaal amper te zien zijn. Op de ovaria stonden zeer veel follikels en een aantal gele lichamen, ze waren dus heel actief met andere woorden. En er zat ook veel melk in de melkklieren.

Toen ik dat allemaal hoorde was ik echt heel blij dat ik haar had laten castreren hoor!

Snufje is trouwens nog geen 2 jaar, dus nog niet zo oud.

aangepast door Katrien
Link naar reactie
Delen op andere sites

moppie is deze week 14 weken (nog veeels te vroeg) maar ik wil het op lange termijn wel laten doen. Dus ik was een beetje aan het rondkijken hoe of wat.. Eerst is hummer aan de beurt, en dan vind ik het wel even genoeg stress voor die 2 (en voor mij). Maar ik zal vrijdag eens aan de da vragen wat hun ervan vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf ook aan het overwegen of ik Kelly wil laten castreren aangezien ze in korte tijd (4 weken) 2x schijnzwanger is geweest.

Heb in ieder geval wel al info gevraagd bij de dierenarts, ze doen de castraties bij voedsters regelmatig en het percentage aan voedsters dat niet uit de operatie komt ligt bij hun onder het landelijk gemiddelde. Er zitten wel wat haken en ogen aan, het blijft een ingrijpende operatie met narcose en de leeftijd van Kel is niet bekend aangezien ze op straat gevonden is. Als ik het ga doen word het in ieder geval pas in het najaar als het niet zo warm meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt altijd gezegd dat het bij een konijn vanaf 3 jaar oud niet de vraag is of ze het krijgen, maar wánneer ze het krijgen. Als je ze zo vroeg morgelijk laat helpen (ik dacht zelfs nog net voor 6 maanden) dan is de ingreep veel kleiner omdat ze dan alleen de ovaria maar weg hoeven te halen. Zonder de ovaria heb je ook niet alle invloed van de hormonen meer op de uterus. Juist door deze invloed van hormonen krijg je al op jonge leeftijd een cysteuze endometrium hyperplasie (term moet je maar weer vergeten hoor) die er op latere leeftijd dus voor zorgt dat een voedster al die problemen krijgt met haar baarmoeder. Het is eigenlijk een soort van voorbereidingsfase voor alle trouble die vervolgens gaat ontstaan.. (dat verklaart ook dat de mensen die hun jonge voedsters hebben laten helpen al te horen kregen dat er veranderingen zichtbaar waren aan de uterus)

En er zijn natuurlijk altijd ongeholpen voedsters die toch erg oud worden, maar ik denk dat de meesten het dan dus op oudere leeftijd alsnog hebben gekregen en daar dan dus uiteindelijk toch aan zijn overleden.

aangepast door Senni
Link naar reactie
Delen op andere sites

*Is nog half ondersteboven van de moeilijke woordjes :whislte2:*

Okay.. Ik was dus sowieso wel van plan haar/ze te laten helpen, maar dit bevestigt dat ook wel voor mij.. Bedankt voor de (zeer duidelijke!) info allemaal! :yes: Dit lees je overal wel een beetje, maar zo is het een beetje meer op een rijtje en wat duidelijker voor mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt altijd gezegd dat het bij een konijn vanaf 3 jaar oud niet de vraag is of ze het krijgen, maar wánneer ze het krijgen. Als je ze zo vroeg morgelijk laat helpen (ik dacht zelfs nog net voor 6 maanden) dan is de ingreep veel kleiner omdat ze dan alleen de ovaria maar weg hoeven te halen. Zonder de ovaria heb je ook niet alle invloed van de hormonen meer op de uterus. Juist door deze invloed van hormonen krijg je al op jonge leeftijd een cysteuze endometrium hyperplasie (term moet je maar weer vergeten hoor) die er op latere leeftijd dus voor zorgt dat een voedster al die problemen krijgt met haar baarmoeder. Het is eigenlijk een soort van voorbereidingsfase voor alle trouble die vervolgens gaat ontstaan.. (dat verklaart ook dat de mensen die hun jonge voedsters hebben laten helpen al te horen kregen dat er veranderingen zichtbaar waren aan de uterus)

En er zijn natuurlijk altijd ongeholpen voedsters die toch erg oud worden, maar ik denk dat de meesten het dan dus op oudere leeftijd alsnog hebben gekregen en daar dan dus uiteindelijk toch aan zijn overleden.

Ik heb drie voedsters hier, twee van bijna 3 jaar en een van ruim drie jaar. Deze hebben dus een erg grote kans dat ze ontstekingen hebben/krijgen?? Een van hen is een maand geleden ofzo nog schijnzwanger geweest. Ze zijn echter niet heel vaak schijnzwanger. Ik geloof een van hen twee keer en de andere allebei een keer. Moet ik ze nu laten castreren??

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt altijd gezegd dat het bij een konijn vanaf 3 jaar oud niet de vraag is of ze het krijgen, maar wánneer ze het krijgen. Als je ze zo vroeg morgelijk laat helpen (ik dacht zelfs nog net voor 6 maanden) dan is de ingreep veel kleiner omdat ze dan alleen de ovaria maar weg hoeven te halen. Zonder de ovaria heb je ook niet alle invloed van de hormonen meer op de uterus. Juist door deze invloed van hormonen krijg je al op jonge leeftijd een cysteuze endometrium hyperplasie (term moet je maar weer vergeten hoor) die er op latere leeftijd dus voor zorgt dat een voedster al die problemen krijgt met haar baarmoeder. Het is eigenlijk een soort van voorbereidingsfase voor alle trouble die vervolgens gaat ontstaan.. (dat verklaart ook dat de mensen die hun jonge voedsters hebben laten helpen al te horen kregen dat er veranderingen zichtbaar waren aan de uterus)

En er zijn natuurlijk altijd ongeholpen voedsters die toch erg oud worden, maar ik denk dat de meesten het dan dus op oudere leeftijd alsnog hebben gekregen en daar dan dus uiteindelijk toch aan zijn overleden.

Dan heb ik nog wel een vraag aan jou :whistle2:

Bij het enkel verwijderen van de ovaria heb je niet alle invloed van de hormonen, dus idd een vermindere kans op een baarmoederontsteking door hormonale invloeden.

Maar je blijft toch met een kans op baarmoederontstekingen zitten, niet? Hoewel hij veel kleiner is, verdwijnt hij toch niet helemaal als je de uterus laat zitten.

Er circuleren verhalen dat de uterus zou verschrompelen na verwijderen van de ovaria, maar geen idee of dat ook voor konijn geldt en in welke mate.

Weet jij daar iets meer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie voedsters hier, twee van bijna 3 jaar en een van ruim drie jaar. Deze hebben dus een erg grote kans dat ze ontstekingen hebben/krijgen?? Een van hen is een maand geleden ofzo nog schijnzwanger geweest. Ze zijn echter niet heel vaak schijnzwanger. Ik geloof een van hen twee keer en de andere allebei een keer. Moet ik ze nu laten castreren??

groetjes

Je moet natuurlijk niets! Maar het is wel verstandig... en prettig voor je voedsters. Dan worden ze (meestal) niet meer schijnzwanger!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig dit al die info bij elkaar! Ik zit ook te twijfelen of ik mijn voedsters wil laten castreren... Vooral bij Pluis twijfel ik, ze is zooo klein.... weet iemand toevallig of de operatie risicovoller is bij een klein konijntje? (nu tussen 700/800 gram, 4 maanden oud)

Edit; ik ga Pluis natuurlijk niet nu meteen laten castreren, pas als ze daar oud genoeg voor is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was er een voedster in de opvang waar Snuf vandaan komt met baarmoederkanker. Haar baasje heeft haar afgestaan, omdat ze zo knorde en niet lief was. Bij de opvang was ze heel lief, maar het knorren bleef. Daar voelden ze een knobbel bij de tepel en in de buik. Na een onderzoek bij de dierenarts bleek dat ze een grote tumor in de baarmoeder had. Deze is verwijderd, maar een week na de operatie is ze toch overleden. Ze was 4 jaar. Toen ik dit las dacht ik weer hoe blij ik ben dat Nijn gecastreerd is. Tegen de schijnzwangerschappen, maar ook om dit te voorkomen. Liever het zekere voor het onzekere. Ze is ook heel rustig en lief geworden. Het was het geld zeker waard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat op konijnen.nl wat betreft leeftijd en castraties bij voedsters..

Maar hoe doe je dat dan als je de leeftijd van het konijn niet weet? Ik kan het moeilijk aan kelly vragen, want praten kan ze niet :P. Ik vind het maar wat lastig hoor, het is ook voor het eerst in mijn leven dat ik een dame in huis heb en komen zoveel nieuwe dingen voor me bij (castratie, schijnzwangerschappen etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .