Ga naar inhoud

biks of gemengd voer?


Mufassa

Aanbevolen berichten

Als je dwergje een echte dwerg is, moet je wel van één kg uitgaan hoor. Een jong konijn moet je volgens zijn volwassen gewicht eten geven. (Bijv. een FH weegt met acht weken nog geen zes kg, maar je moet hem wel minstens 60 gram SS geven..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dwergje een echte dwerg is, moet je wel van één kg uitgaan hoor. Een jong konijn moet je volgens zijn volwassen gewicht eten geven. (Bijv. een FH weegt met acht weken nog geen zes kg, maar je moet hem wel minstens 60 gram SS geven..)

Ah, dat wist ik niet, bedankt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees ik daar biks en België?

Dan zal ik mijn reclamepraatje nog maar eens overdoen :he:

Hier zijn ook soorten biks die geen biks zijn in de vorm van groene/bruine staafjes, maar brokjes met allemaal dezelfde samenstelling maar met bv 3 verschillende kleuren. Om het voer er voor de mens toch 'aantrekkelijker' te laten uitzien. Voorbeelden hiervan zijn vadigran new generation, versele laga cuni complete (beide verkrijgbaar in zoomart en één van beide in de meeste Tom&co's). En in aveve heb je dan select van aveve zelf.

Biks in de vorm van groene staafjes kan je hier ook vinden, maar minder verschillende merken dan in Nederland. Bijna overal heb je Science Selectif (ook in Zoomart). Ook cuni fit van versele laga is hier een voorbeeld van en in veel dierenwinkels in België te koop.

Eigenlijk kan ik nog een tijdje doorgaan... het aanbod is in sommige direnwinkels inderdaad vreselijk beperkt, maar als je even zoekt, kan je toch verschillende soorten vinden.

Succes met je zoektocht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had de puree ook kunnen verwerken in je eten natuurlijk... ;)

Maar goed, je kunt natuurlijk elk soort bakje, beker, schepje, wat dan ook gebruiken, als je maar in ieder geval 1 keer goed afweegt hoeveel ze mogen hebben. En ik denk dat dat over het algemeen minder is dan de meeste mensen denken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees ik daar biks en België?

Dan zal ik mijn reclamepraatje nog maar eens overdoen :he:

Hier zijn ook soorten biks die geen biks zijn in de vorm van groene/bruine staafjes, maar brokjes met allemaal dezelfde samenstelling maar met bv 3 verschillende kleuren. Om het voer er voor de mens toch 'aantrekkelijker' te laten uitzien. Voorbeelden hiervan zijn vadigran new generation, versele laga cuni complete (beide verkrijgbaar in zoomart en één van beide in de meeste Tom&co's). En in aveve heb je dan select van aveve zelf.

Biks in de vorm van groene staafjes kan je hier ook vinden, maar minder verschillende merken dan in Nederland. Bijna overal heb je Science Selectif (ook in Zoomart). Ook cuni fit van versele laga is hier een voorbeeld van en in veel dierenwinkels in België te koop.

Eigenlijk kan ik nog een tijdje doorgaan... het aanbod is in sommige direnwinkels inderdaad vreselijk beperkt, maar als je even zoekt, kan je toch verschillende soorten vinden.

Succes met je zoektocht!

Zwarte panter is al bezig geweest :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel af soms gemengd voer en soms alleen biks,

ook krijgen ze neit elke dag droogvoer, maar de ene dag voer en de andere dag groente en fruit, het enige dat ze elke dag krijgen is hooi !

Ik was vandaag nog bij de dierenarts en volgens hem zijn ze alledrie erg gezond en hebben een prima gewicht ;)

ik denk altijd, afwisseling is voor elke diersoort belangrijk , het zou voor mij ook niet goed zijn elke dag alleen brood te eten bijvoorbeeld dus ga ik ervan uit dat ook mijn konijnen afwisseling nodig hebben!

Dus dit bied ik ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwisseling is prima, maar gemengd voer is dat niet. Er zitten teveel vetten en eiwitten in, die niet goed zijn voor je konijnen. Beter is het om variatie aan te brengen in de verschillende soorten groenvoer die je dan dagelijks kunt geven. Hier krijgen ze elke dag minstens drie soorten groenten, vier soorten kruiden en paardebloemen, en vaak nog meer soorten, ligt er net aan wat ik in huis heb. Ze krijgen daarnaast een klein beetje biks elke dag, en daar vliegen ze op af, dus ik geloof niet dat ze het erg missen dat die biks niet varieert. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel af soms gemengd voer en soms alleen biks,

ook krijgen ze neit elke dag droogvoer, maar de ene dag voer en de andere dag groente en fruit, het enige dat ze elke dag krijgen is hooi !

Ik was vandaag nog bij de dierenarts en volgens hem zijn ze alledrie erg gezond en hebben een prima gewicht ;)

ik denk altijd, afwisseling is voor elke diersoort belangrijk , het zou voor mij ook niet goed zijn elke dag alleen brood te eten bijvoorbeeld dus ga ik ervan uit dat ook mijn konijnen afwisseling nodig hebben!

Dus dit bied ik ze.

Afwisseling is voor konijnen niet zo gezond hoor. Dat kan hun darmstelsel niet aan.

Als je wilt overstappen van één soort voer naar een andere, moet je dit heel geleidelijk doen. Dus zomaar elke keer van voeding veranderen is bij konijnen geen goed idee.

Daarnaast kan je hun menu natuurlijk ook gevarieerd maken door ze verschillende soorten groen te geven, maar deze moeten wel geleidelijk gegeven worden en ook lieft continu. Dus niet de nee week dit en de andere week dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de natuur eten ze toch ook elke keer wat anders, al naar gelang wat er groeit en wat ze tegen komen?

maargoed de konijnen zijn allevier in prima conditie en absoluut niet te dik, ik was gisteren nog bij de dierenarts voor de entingen.

Ze hebben nog nooit gezondheidsproblemen gehad.

En krijgen veel beweging elke dag.

kwa groenvoer wissel ik dus ook af, ik heb niet elke dag hetzelfde in huis....

maar wel ongeveer dezelfde producten elke keer alleen dan dus niet alles tegelijk maar afgewisseld.

en ze krijgen dus niet elke dag droogvoer maar om de dag.

ook krijgen ze een aantal keren per week gras,klavers,distels,.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de natuur eten ze toch ook elke keer wat anders, al naar gelang wat er groeit en wat ze tegen komen?

maargoed de konijnen zijn allevier in prima conditie en absoluut niet te dik, ik was gisteren nog bij de dierenarts voor de entingen.

Ze hebben nog nooit gezondheidsproblemen gehad.

En krijgen veel beweging elke dag.

kwa groenvoer wissel ik dus ook af, ik heb niet elke dag hetzelfde in huis....

maar wel ongeveer dezelfde producten elke keer alleen dan dus niet alles tegelijk maar afgewisseld.

en ze krijgen dus niet elke dag droogvoer maar om de dag.

ook krijgen ze een aantal keren per week gras,klavers,distels,.

'k Zou toch elke dag een beetje droogvoer geven hoor, beter voor hun spijsvertering.

En als je echt voer wilt afwisselen zorg dan wel dat je de keutels in het oog houdt, als je konijnen ertegen kunnen oke, maar anders kan je toch beter bij 1 voer blijven;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed om niet te veel biks te geven, maar ik zou het ook wel elke dag doen. Door elke dag biks te geven weet je zeker dat ze geen voedingsstoffen tekort komen, omdat die in elke bikskorrel in de juiste verhoudingen aanwezig zijn (in de goede merken biks althans). Gemengd voer bevat vaak dikmakers als mais (warvan de hulzen niet goed te verteren zijn door konijnen), granen (en dat schijnt ook niet onverdeeld gezond te zijn) en kleurstoffen. Waarom zou je iets geven waarvan je weet dat het niet echt gezond is, terwijl je met andere dingen ook volop kunt variëren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .