Ga naar inhoud

Konijn dood


Corneel

Aanbevolen berichten

dit klingt als vhd!!! dan gaat je konijn dood aan inwendige bloedingen .

Bloed kan komen uit de oren, neus, mond , anus, geslachtsopening, ogen.

Dood treeds snel invaak binnen 48 uur in welke woon plaats woon je?

Als het dit is geweest zou ik voorloopig geen konijnen meer nemen.....en je hebt het over eden konijn begraven wat een nieuwe gevaarlijke besmettings bron is voor andere dieren.Deze ziekte word ook door muizen mensen met schoenen enz katten verspreid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je beschrijft over hoe hij met zijn bekkie vreemde bewegingen maakte en met zijn pootjes eraan zat doet mij zeer sterk denken aan haken op de kiezen. In combinatie met het gegeven dat hij zijn voer niet meer at maar nog wel de 'zachtere' dingen en een slechte hooi-eter was (hoewel... als hij op een grasveldje woonde kan ik me wel voorstellen dat hij niet zo'n trek in hooi had :he:) ben ik er vrijwel zeker van dat er haakjes waren. Of dit ook de doodsoorzaak is geweest kan ik niet zeggen. Doodsoorzaak is sowieso maar gissen natuurlijk.

Dat druppeltje urine wat je vond is trouwens normaal, op het moment dat een dier sterft laten ze hun urine lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit klingt als vhd!!! dan gaat je konijn dood aan inwendige bloedingen .

Bloed kan komen uit de oren, neus, mond , anus, geslachtsopening, ogen.

Dood treeds snel invaak binnen 48 uur in welke woon plaats woon je?

Als het dit is geweest zou ik voorloopig geen konijnen meer nemen.....en je hebt het over eden konijn begraven wat een nieuwe gevaarlijke besmettings bron is voor andere dieren.Deze ziekte word ook door muizen mensen met schoenen enz katten verspreid.

Oei! serieus?!

Ik woon dus in België, provincie Limburg, dorp Kinrooi...

Maar inwendige bloedingen? dan moet dat toch al langer geweest zijn? Dit was gewoon op één avond gebeurd...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe besmettelijk het precies is. Maar ik graaf liever mijn konijn op dan dat ik misschien weet ik veel hoeveel andere konijnen hetzelfde aandoe. (Dus ook net zoveel konijnenbaasjes die hetzelfde mee gaan maken als jij..) Je kunt altijd even je dierenarts bellen om te vragen wat hij/zij er van vindt en van daaruit verder kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease), ook bekend onder de namen VHD (Viral Hemorrhagic Disease) en VHS (Viraal Haemorrhagisch Syndroom) is een specifieke konijnenziekte veroorzaakt door een calicivirus. Waarschijnlijk leeft dit virus al langere tijd bij de konijnen maar is deze recent (laatste decennium) gemuteerd naar een dodelijke vorm. Alleen jonge konijnen tot 10 weken worden niet ziek, mogelijk vanwege antistoffen in de moedermelk.

Deze ziekte is voor het eerst waargenomen in China en in juni 1990 ook aangetoond in België. De laatste tien jaar is RHD verantwoordelijk voor een grote sterfte onder de wilde konijnen, in 2004 was er nog maar 30% over van de Nederlandse konijnenpopulatie uit 1994.

De ziekte ontsnapte uit een op een eiland gelegen laboratorium naar het Zuid-Australische vaste land gedurende Oktober 1995. In het Flinders Ranges National Park werd gedurende November 1995 een sterftecijfer van 95% behaald onder de konijnenpopulatie. Men schat dat gedurende die periode er in de omgeving meer dan 30 miljoen konijnen de dood vonden.[1][2]

[bewerken]Verspreiding

RHD wordt verspreid door direct of indirect contact. Direct van konijn op konijn door lichaamsvocht en uitwerpselen, indirect door besmet gras, stekende insecten of door de mens (kleding en schoeisel). Tamme konijnen worden dan vaak ook besmet door dit indirect contact, omdat het virus tot 3 maanden kan overleven op bijvoorbeeld kleding.

[bewerken]Ziekteverloop

De incubatietijd is 16 tot 48 uur, waarna de ziekte snel en dodelijk toeslaat. Zieke konijnen worden sloom, stil, stoppen met eten en krijgen vaak diarree. Op het laatst kan het konijn bloeden uit de neus, door inwendige longbloedingen, en gillen van de pijn. Eenmaal ziek sterft het konijn binnen enkele dagen.

[bewerken]Bestrijding

De ziekte is niet te behandelen, maar wel te voorkomen door, 2 maal per jaar voor optimale bescherming, te vaccineren met Cunical. Om indirecte besmetting te voorkomen is ook goede hygiëne belangrijk! De ziekte is in een vroeg stadium nog te behandelen met het vaccin."

Dit stond ervan op Wiki... Die symptomen komen idd bekend voor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik heb niet echt zin om hem terug op te graven...!

Als het echt VHD is geweest zou ik dat toch maar doen, voor je heel Belgisch Limburg besmet. Ik snap dat het niet fijn is, maar ik zou in dit geval toch maar het zekere voor het onzekere nemen. Juist in zo'n boerenveld lopen misschien wel wilde konijnen, die er ziek van kunnen worden, en ook weer andere dieren kunnen besmetten.

Hier kun je informatie vinden over VHD/VHS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zoals je net zelf aangaf, komen de symptomen van VHS je bekend voor. Bel nu gewoon een dierenarts en vraag om advies. Als het wel VHS is, lopen andere konijnen nu een misschien wel heel groot risico. Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! serieus?!

Ik woon dus in België, provincie Limburg, dorp Kinrooi...

Maar inwendige bloedingen? dan moet dat toch al langer geweest zijn? Dit was gewoon op één avond gebeurd...:(

Ja dit gaat heel snel deze ziekte en word o.a door ongedierte verspreid en wij mensen onder onze voeten auto banden ect....maar ook wilde konijnen en hazen.Op zich is autoptie niet nodig maar wel afvoeren om te verbranden. Ik zou het persoonlijk niet op me geweten willen hebben dat er een hoop andere konijnen aan dood kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dierenarts zei dat m'n konijn hoogstwaarschijnlijk aan de hitte was bezweken, omdat konijnen beter tegen koud kunnen dan tegen warm.(en nu deze laatste dagen lag de temperatuur rond de 30) Toen vroeg ik of het niet die VHS ziekte was geweest, en zei hij dat er idd veel mensen naar vragen of hun konijn dit heeft, maar na vele onderzoeken van deze mensen bleek er amper één of twee dit aan de hand hebben gehad.. Toen zei ik dat ik hem dus begraven had(dikke halve meter) en zei hij dat het niet zo erg zou zijn als hij die ziekte zou hebben gehad, nu hij begraven is. Na enkele dagen is hij, op z'n skelet na, helemaal weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het niet weten, en die dierenarts dus blijkbaar ook niet goed..:$

Maar ik laat hem nu toch vredig liggen hoor..:yes:

Toch bedankt voor al jullie informatie!:cool: Ik ben ondertussen al veel wijzer geworden ivb met konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .