Ga naar inhoud

Konijn dood


Corneel

Aanbevolen berichten

Heb m'n konijn dezemorgen rond 11u dood aangetroffen op zijn grasveldje naast het huis. Ik ga het zo gedetailleerd mogelijk vertellen want ik ben niet zeker hoe hij is dood gegaan:

Het grasveldje langs het huis wat van hem is, ligt aan de oostkant, waardoor smorgens het meestal volledige zonneschijn heeft(zeker de laatste 2 weken, want mijn buurman heeft de heg weggedaan). Maar normaal van smorgens tot een uur of 1, zit hij dus altijd onder een dikke stenen langwerpige 'schot' die schuin tegen de muur van het huis staat. Hier ligt hij dan altijd onder op het koude zand. Hij zat daar nu toch al enkele maanden zonder problemen. Iedere morgen vers water en eten gegeven alsook savonds en soms smiddags ook. Hij at al enkele maanden geen gewoon voer meer(vraag me niet waarom, zelfs 3 verschillende soorten geprobeerd) Broodkorstjes en vaak iets meer dan korstjes alleen at hij wel. Ook 'hoestte' (soort geluid van niezen) al enkele maanden. En het leek of het hem irriteerde, want hij probeerde dan met z'n mondje rare bewegingen te doen om het te laten ophouden, ook ging hij dan met z'n pootjes naar z'n mond(niet op bijten of iets dergelijks, maar omdat het irriteerde). De laatste paar dagen dat ik zijn water ging verversen was het vorige kommetje water ieders keer omgeschut, of toch een deel water eruit.. Terwijl hij normaal graag drinkt.. Voor de rest was hij niet echt ziek ofzo, maar hij zit daar maar alleen.. wel veel plaats(de hele lengte langs het huis, zo'n 15m of iets meer en zo'n 3m breed. Hij heeft daar goede schuilplaatsen onder die betonnen langwerpige 'schotten', schuin tegen de muur. Ook zijn konijnenhok heb ik er laatst tegen de muur gezet met daar nog eens een grote houten schot tegen.. Hij was zeker wel goed beschermt op dat gebied hoor.

De laatste paar dagen is het hier echt heet buiten(Belgie, Limburg(kempen)).

Toen ik hem dus dezemorgen aantrof lag hij gewoon op zijn zij op het gras in de zon.. Hij had bloed uit één oor en ook aan de zijkant op zijn nek(niet zoveel), maar ik denk dat het bloed uit zijn oor naar zijn nek is gedreven. Dus we denken thuis ook niet dat hij is aangevallen of iets dergelijks. Er is ook hoge draad overaal angebracht, en een halve meter tot één meter onderaan kippendraad, voor nog betere bescherming.. In die zoveel maanden is daar dus nog nooit een kat ofzo gekomen.. Zou hij dan toch gewoon bezweken zijn aan de hitte?? Normaal als hij het warm krijgt gaat hij gewoon onder die betonnen schotten liggen..

Of misschien een roofvogel van bovenaf? maar het is snachts gebeurd.. dus misschien een uil? Maar hij heeft dus niet echt een wonde, en er is ook niet gegeten van hem..

Hij had dus bloed uit zijn oor (op de zijkant van zijn nek gedrupt), ook had hij wat gele plasdruppeltjes achteraan hangen in zijn vachtje.. één oogje zat een wit velletje over, waarschijnlijk door de zon. (Hij heeft dus de ganse morgen in de zon gelegen..)

Zoals ik had gezegd heb ik het zo gedetailleerd mogelijk verteld..

Graag jullie meningen!

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij at al enkele maanden geen gewoon voer meer(vraag me niet waarom, zelfs 3 verschillende soorten geprobeerd) Broodkorstjes en vaak iets meer dan korstjes alleen at hij wel. Ook 'hoestte' (soort geluid van niezen) al enkele maanden.

Allereerst wil ik je zeggen dat ik het natuurlijk vreselijk vind dat je konijn is overleden, en dat je 'm zo dood hebt moeten aantreffen. :frown:

Maar wat me wel opviel; als je al een paar maanden merkt dat hij niet echt lekker is, geen voer meer eet (at hij wel nog hooi?? at hij nog wel groenten?? of kreeg hij alleen nog maar brood?) en een raar hoestend/niezend geluid maakt, waarom heb je dan niet eerder hulp gezocht? Hetzij hier, hetzij bij de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien had je konijntje VHS/VHD. Dit is een ziekte die bloedingen kan veroorzaken bij je konijn en dan zie je ook wel eens bloed uit de mond, neus, anus en volgens mij ook oren komen.

Je ziet dan vaak dat je konijn plots dood ligt terwijl hij verder daarvoor niet heel ziek toonde. was je nijn ingeent?

en tja er kan natuurlijk altijd een roofdier uit de lucht gekomen zijn, maar meestal is je nijn dan aangevreten. wilde roofdieren doden geen dier dat ze verder helemaal niet opeten of aanraken. dat lijkt me dus onwaarschijnlijk. van een kat of hond zou je tand- of pootafdrukken moeten zien.

je konijn zou ook last van zn kiezen gehad kunnen hebben, wat verklaard waarom hij slecht at enzo. maar dat verklaard het bloed niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij at dus nog wel brood en groen van wortelen, maar ben dus niet naar de dokter gegaan nee.. Maar als ik hem soms binnenhaalde, huppelde hij fijn rond en sprong hij zelfs op mij als ik op de grond ging liggen.. Ook was hij soms 'scherp' want hij probeerde zelfs enkele keren 'baasje te spelen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik weet het, heb er nu enorm spijt van dat ik niet ben gegaan.. Maar het was zo wisselvallig, dan at hij een beetje van het voer, dan weer niet, dan weer wel (niet veel, maar hij probeerde toch..).

Ik heb ook horen zeggen dat het bloed uit oor te maken heeft met hitte, klopt dit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met het verlies.

Helaas laten konijnen niet snel merken dat er iets mis met ze is aangezien het prooidieren zijn. Het kuchen en vooral het eten laten staan zijn een teken dat het echt niet goed zat met je konijn en dat hij dus al wat onder de leden had.

Een les voor de volgende keer, als een konijn zn eten laat staan gelijk naar een dierenarts dit is absoluut niet goed. Groen blijft een konijn wat langer dooreten. maar hooi en zn eten is gewoon noodzakelijk om zijn darmpjes in beweging te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kans is inderdaad heel heel groot! Konijnen zijn groepsdieren die behoefte hebben aan een maatje. Je kunt een konijn dus het beste altijd koppelen aan een ander konijn (de beste combinatie is dan voedster met gecastreerde ram).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, bedankt voor de tip. Het was namelijk omdat mijn zus een konijntje nodig had voor school en het werd dus algauw een huisdiertje. Mijn zus had hem algauw verwaarloosd omdat hij nogal veel keuteltjes achterliet.. Ik heb vanaf toen samen met m'n ma ervoor gezorgd.. We hadden hem van april 2 jaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb inderdaad zelf ook een keer gehad dat een van mijn vorige nijnen niets meer wilde eten nadat haar toenmalige maatje was overleden. toen zij eenmaal gekoppeld was aan een andere nijn ging ze vanzelf weer eten en hoefde ik niet meer te dwangvoeren of alles in te smeren met banaan. maar ik vroeg ook al eerder eventjes: was je konijn ingeent?

Want ik weet niet of bloed uit de oren bij verhitting hoort, maar ik denk het eerlijk gezegd niet. want dan stopt het hart er meestal mee, en daarbij komt geen bloed uit de oren. als er iets met de hersenen is wel, maar ik denk niet dat de hersens van je konijn zo heet zijn geworden dat de druk te erg opliep. ik denk nog steeds aan VHS?VHD wat dat betreft.

sterkte in ieder geval met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk was hij dan niet geënt. Maakt ook helemaal niks uit, je schreef hiervoor dat je hem al twee jaar had. Enten moet minstens twee keer per jaar, als je het goed wil doen zelfs vier keer. Dat betekend dus dat zelfs als hij eens geënt is in de dierenwinkel, dat dat geen enkel nut meer heeft gehad nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hewat naar voor je! Het is altijd verdrietig als je een dier kwijtraakt.

JE nijn was dus inderdaad niet recentelijk nog ingeent, en dan denk ik nog steeds aan de mogelijkheid van VHS hoor. Ik weet niet of je op den duur een nieuw konijn wilt nemen, maar zo ja, dan is het misschien ook goed om dat dier wel in te enten tegen onder andere VHS.

sterkte nogmaals!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .