Ga naar inhoud

"Nat" oogje + kaalheid eromheen


Tuinkabouter

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal :)

Vanmorgen toen ik Flip en Flap kwam verzorgen viel me op, dat het rond het oogje van Flap een beetje nat was, en dat het tov het andere oog vrij kaal was eromheen, misschien van het krabben. Hij is nog wel normaal qua gedrag en eet ook gewoon, wat dat betreft is er niks aan de hand, maar ik maak me toch zorgen.

Om 16.10 heb ik al een afspraak staan bij de dierenarts in lichtenvoorde. Groenlo kon wel eerder, maar met lichtenvoorde heb ik goede ervaringen :)

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb Flap wel meteen naar binnen gehaald en Flip gaat ook mee, voor een check-up, gewoon voor de zekerheid mocht het wat besmettelijks zijn. Die moet ik alleen nog even binnen zien te krijgen, Flap is wat trager maar Flip is lastig wat dat aangaande ;)

Groetjes,

Tuinkabouter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit doet me denken aan haakjes op de kiezen, mijn konijn had ongeveer hetzelfde als wat jij omschrijft. Door de haakjes raken de traanbuizen geirriteerd. Je DA zal hier zelf ook wel aan denken en even naar de kiesjes kijken; heeft hij inderdaad haakjes, dan moeten die onder narcose weggehaalt worden. Haakjes zijn niet besmettelijk ofzo hoor, waarschijnlijk een combi van tanden die niet helemaal goed staan en weinig hooi eten, zodat het niet helemaal goed afslijt. (Dat was het bij Indy.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen duidelijke foto, maar zo zag het er bij Indy uit destijds, vlak voor de haakjes weggehaalt zijn.

IMG_0767.jpg

Als je konijn inderdaad weinig hooi eet, zou ik daar aan gaan werken. Haakjes komen vaak terug. Indy at helemaal geen hooi (nog steeds niet), dus ik ben na vanalles proberen qua hooi, uiteindelijk maar gedroogde kruiden gaan eten. Mijn DA dacht eind maart dat de haakjes vrij snel terug zouden komen, maar toevallig ben ik vanwege wat anders woensdag weer langs geweest met Indy en zijn tanden zagen er prima uit, dus de combinatie geluk/kruiden werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ze beide buiten zitten neem ik ze toch even mee. Tuurlijk heb ik vertrouwen in jullie diagnose maar omdat ze buiten zitten kan het ook zo makkelijk wat anders zijn.

Better safe than sorry :)

//Edit ik zal eens kijken of ik het op de foto krijg :) Flap is gelukkig nogal makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nooit kwaad ze beide mee te nemen hoor, is misschien ook wel fijner voor ze, hebben ze een beetje steun aan elkaar bij die enge DA. En het kunnen haakjes zijn, voor hetzelfde geld is het inderdaad wat anders, ze kunnen vast van wel meer dingen traanoogjes krijgen.

Maar je hebt dus niks gemerkt qua eten, ook niet afgevallen ofzo? Succes bij de DA in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, meneer en mevrouw eten vrolijk door, zijn ondernemend en nieuwsgierig (er was onbedoeld toch nog een stukje gevonden waar al een heeeeeel groot begin was gemaakt met de weg naar de vrijheid te graven...) en knagen nog steeds overal aan, echt konijnen dus ;)

Flap is wel ietsje minder spekkig geworden (hij was niet bepaald mager ;)) maar sinds z'n vriendinnetje erbij zit is meneer veel actiever, ik wijt dat dus stiekem meer aan het meer bewegen wat ie doet.

aangepast door Tuinkabouter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kale rond de oogjes kan overigens ook door de samengeplakte haartjes rond de ogen komen. Dan zitten de haren aan één kant en ziet het er kaal uit. Maar dat trekt wel weer bij.

Zoals Iris al zegt kunnen het haakjes op de kiezen zijn, dat is dus zeker iets waar de da naar moet kijken. Maar het kan ook een vuiltje in het oog zijn, waardoor het oog geïrriteerd is. In dat geval zul je een zalfje (bijv. Cavasan) meekregen en is het (hopelijk) snel genoeg over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk, dat ik het al gezien heb :) net even ruim de tijd besteed qua handvoeren (vind Flaps lekker en ik leuk) en voorzichtig het ooglid/de oogkas bevoeld met het topje van mn duim, en ik voelde door de vacht heen iets hards. Heel voorzichtig het ooglid iets omhoog getrokken en ik zie een stukje hooi zitten, alleen durf ik het er zelf niet uit te halen, dat mag de DA over een half uurtje gaan doen.

Gelukkig niks ernstigs dus :)

aangepast door Tuinkabouter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net precies weer terug, op het moment van vorig schrijven moest ik nog gaan ;)

Het strootje is verwijderd en ik heb voor een weekje 2x daags cavasan 5 gram meegekregen. Niks besmettelijks, ook Flip is even bekeken en beide beestjes waren kerngezond en glommen hem tegemoet zei hij :)

Alles gelukt en nu gerustgesteld weer thuis, een kropje witlof als beloning. In de auto vonden ze minder leuk, nu maar eventjes met rust laten en vanavond weer druppelen.

Complimentje voor de DA overigens, voor het consult + zalfje was ik € 18,60 kwijt! Het was de dierenartsenpraktijk in Lichtenvoorde.

aangepast door Tuinkabouter
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat gek dat er geen vrijwilligers zijn...;)..... volgens mij is het alleen wel moeilijk.. er zijn hier wel eens mensen die beschrijven dat je je konijn op zijn rug tussen je benen/knieen kunt leggen... als je handig bent, zou dat kunnen lukken? alhoewel ik het je niet na zo kunnen doen.. die van mij zijn veel te wild...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik jaag mn alleraardigste broertje gewoon het bed uit, het zijn "onze" konijnen dus dan mag hij ook meedelen in de feestvreugde van het om 6 uur opstaan, met als verschil dat ik dan daarna aan het werk moet en hij nog weer even verder kan slapen :P

Maar ze zitten met z'n 2-en, en uiteraard wassen ze elkaar ook waarbij ik flip ook in de buurt van het oog zie likken. Nu zal dat niet op het oog zijn, maar kan het geen kwaad als Flip wat van dat cavasan oplikt of is het toch beter gedurende de kuur de nijntjes even apart te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het ook altijd alleen. Tegenwoordig lukt het ook zonder handdoek. De ene arm om het konijn heenslaan, zodat ie geen kant uit kan en met de andere hand het bovenooglid omhoog, met de andere hand het onderste ooglid als een soort zakje trekken en daar het druppeltje in laten vallen. Maar met een handdoek goed erom heen wil dat nog makkelijk gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Klein trapje :$

Is het ene oog weer in orde, maar nu is het ooghoekje van het andere oog een beetje nat. Oog opzich ziet er goed uit, alleen wat natte haartjes.

Kan dat ook door de warmte komen of moet ik weer naar de DA? Het is niet kaal of rood ofzo, gewoon niet helemaal droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan best zijn dat er een haartje ingekomen is die heeft zitten irriteren. Wat ik altijd deed (mijn vorige nijn had ook traanogen) was water koken, af laten koelen en voorzichtig schoonmaken met een watje en dat water. Houdt het wel in de gaten, als hij blijft tranen toch even laten behandelen, want bij konijnen zijn de traanbuizen heel smal. Als er littekenweefsel opkomt door een ontsteking kun je chronische traanogen krijgen... (Dat had mijn vorige nijn helaas, hij is er wel oud mee geworden maar toch.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

een oud topic, maar ik heb hier ook een nijntje dat een nat oogje heeft.

Ik kook zelf eerst water en laat het dan afkoelen, dan pak ik met een soort doekje de korstjes, en dingetjes bij het oog mee, en ik knip zeg maar de haartjes die in het oogje zouden gaan zitten rustig weg.

Ik heb dit met dizzy ook gehad, en nadat ik een aantal dagen het oogje heb schoongemaakt, was het over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

haay ik heb zelf een konijn van ong 4 die had ook traanogen en rond het oog werdt het kaal, ben toen naar een dierarts gegaan die zei dat het een oogontsteking was en heeft een zalfje mee gegeven.

een week later leek het erger te zijn en besloot ik na een andere dierenarts te gaan die conclueerde heel wat anders !...

ze bleek namelijk een chronische longaandoening te hebben wat zich naar buiten uiten naar de ogen, ze bleek namelijk ook dunner te zijn geworden.

om het over het druppelen van de ogen te hebben, ik doe de zalf ook in me eentje gewoon op schoot en dan op haar oog te smeren, en antibiotica wat ik via de mond moet geven, hou ik met 1 hand haar vast bij haar nekvel op haar ruggetje en dan kan ik het er in druppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .