Ga naar inhoud

te zwaar ?!?!


Bugs en Bunny

Aanbevolen berichten

Omdat Bugs en Bunny steeds braaf bij hun voerbakje gaan zitten zodra ik buiten kom had ik toch het idee dat de 20 gr SS per konijn per dag toch wat weinig was. Wel krijgen ze in de loop van de ochtend een flinke bak groente en verder is er altijd hooi, maar toch...... ze kunnen me zo hongerig aankijken :mdr:.

Groot was mijn verbazing toen ik ze net op de weegschaal zette en bleek dat ze allebei ruim 2kg wegen, en dat is veel te veel voor een NHD. Qua gewicht zouden ze dus meer SS mogen, maar omdat ze nu te zwaar zijn zou ik moeten minderen. Wat is wijsheid???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Minderen! Tenminste, als het raszuivere NHD's zijn, zijn ze inderdaad véél te zwaar. Gewoon uitgaan van het normale gewicht van een NHD lijkt me. Ik weet niet of je direct zoveel minder kunt geven, maar ik weet haast wel zeker dat je niet zo door moet gaan. Overgewicht is voor dieren net zo gevaarlijk als voor mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze komen bij een erkende fokker vandaan, dus ik neem aan dat ze raszuiver zijn. Ik weeg ze niet zo vaak omdat ze eigenlijk 'lekker' op gewicht waren. Maar waar zou dit overgewicht nu ineens vandaan komen?

Alleen minderen met biks of ook met groente? Ze krijgen nu voor samen 40 gr. SS per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje een inkoppertje hoor, maar hoe groot zijn ze? Je zegt dat he raszuivere NHD's zijn, maar is het je dan niet opgevallen dat ze te dik waren? Want het lijkt me dat als ze wel de "lengte" van een dwergje hebben het wel op moet vallen dat ze dan te zwaar zijn. Kun je bijvoorbeeld de ruggegraat nog een klein beetje voelen? En hebben ze een onderkin? Want misschien zijn ze gewoon erg groot voor dwergjes, maar niet zoveel te zwaar.

Zijn ze wel te zwaar, dan zou ik niet in 1 keer minderen, maar het over een week of twee afbouwen. En wat voor groenvoer geef je? Is dat alleen bladgroen of ook wortel en fruit? Want die laatste dingen bevatten veel suiker en zou je misschien ook beter kunnen afbouwen dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik vind niet dat ze er dik uitzien (wellicht is het goed zichtbaar op mijn foto's??). Bunny heeft een onderkin, maar dat had ze al bij de fokker. Ze heeft een aantal nestjes gehad en toen we haar ophaalden had ze net een maand of 3 ervoor haar laatste nestje gehad.

Moet zeggen dat, als ik ze languit zie liggen, ze er niet uitzien als een dwerg.

Ze krijgen iedere dag andijvie, witlof, broccoli, krulsla/rucola, en af en toe winterpeen. Had al besloten dat de peen van het menu geschrapt wordt, maar de rest lijkt me toch geen echte dikmakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ze net nog even aan een 'ruggegraat-onderzoek' onderworpen en die is bij allebei heel goed te voelen.

Sinds ik hier meelees/meeschrijf ben ik voorzichtig overgestapt van gemengd voer naar SS. Heb er heel lang over gedaan, en heb na het gemengde voer eerst nog 'gewone' biks met SS gemengd en sinds deze week krijgen ze alleen nog maar SS. Misschien moet ik het eerst maar eens aankijken met die 20 gr biks per dag per konijn plus hun groente (zonder wortel) en kijken hoe ze over een paar weken zijn qua gewicht?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 nhd'tjes en volgens mij mogen ze (maximaal) ongeveer 1700 gram wegen. Bij een fokker gaan meestal konijnen weg die om de een of andere reden niet aan de standaard voldoen. Bij mij verschillen ze nogal in grote vind ik. En bij beide is de oorstand niet zoals het moet zijn. Er zal vast nog meer zijn maar dat maakt mij helemaal niks uit. Ik heb ze zelf nog niet gewogen. Beide zijn 1 keer door de da gewogen maar de gewichten zijn me toen ontschoten (door een beetje stress van een ziek konijn en een castratie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat Bugs weg mocht bij de fokker omdat ze toen nog erg actief waren om de kleurslag 'Rus' erkend te krijgen en hij nog niet helemaal voldeed. Met Bunny is echter een paar jaar gefokt en zij mocht eigenlijk alleen maar met ons mee omdat ons zwarte voedstertje van 8 weken dat wij gingen ophalen toch een rammetje bleek.

Wij hadden toen met het hele gezin zo'n 150 km gereden om haar op te halen en de fokker vond het zo erg dat hij ons niet met een lege transportkoffer huiswaarts wilde laten gaan. Qua grootte voldeed ze dus blijkbaar wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen fokker maar ik heb wel eens gelezen dat fokvoedsters wel eens wat zwaarder zijn Hoeft natuurlijk bij jou konijn niet zo te zijn. Je voedster heeft een onderkin cq een wam en dat heeft niks met het gewicht te maken. Mijn voedster heeft dat ook. Volgens mij is de NHD ook de grootste onder de dwergen. Als met name mijn voedster helemaal languit ligt dan vind ik haar ook best groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, de fokker is er door tijdgebrek begin dit jaar mee opgehouden. Wel weet ik dat Bunny, toen we haar net hadden (ruim 2 jaar) , rond de 1700 gram woog. Bugs was in die tijd (bijna 1 jaar) rond de 1650 gr.

Bugs is zo'n maand of 2 geleden bij de DA geweest en er is niets over zijn gewicht gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een raszuivere NHD en die weegt 1800 gram. ;) De fokker heeft zijn vader op de weegschaal gezet toen wij voor Binky kwamen en die woog 1600 gram.

Ik vind hem zelf niet dik maar de dierenarts zei in januari dat hij er goed uitzag en iets te goed gevoedt.

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .