Ga naar inhoud

Groenvoer konijn van 14 weken


daffbunny

Aanbevolen berichten

hooi

Mijn dusty is nu 14 weken (morgen 15) Elke dag krijgt ze al een beetje wortelloof af en toe een stukje wortel appel en banaan. Nu wil ik gewoon een duidelijk lijstje maken met groente die ze dagelijks mag en af en toe. Ze smult elke dag vrolijk van de wortelloof dus ik den kdat ze van andere groente ook heel erg smult. Mijn vraag: wat mag ze dagelijks en wat niet. Dan kan ik daar een goed lijstje van maken :)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je verkeerd gehoord.

Konijntjes mogen al van jongs af aan groenvoer. Belangrijk is gewoon dat het goed en voorzichtig opgebouwd word. Ze mogen er niet van aan de diarree raken.

Bij fokkers eten konijntjes al groenvoer met de moeder mee.

Peterselie, ruccola, wortelgroen, andijvi, basillicum, munt, thijm, selderij, witlof

mag je allemaal iedere dag geven.

Het is belangrijk dat je zelf een balans vind ik wat dusty goed kan hebben en wat ze lekker vind.

fruit en wortel is niet iets voor iedere dag ivm de vele suikers.

Paprika is wel veilig maar ook niet voor iedere dag ivm de "pittigheid"voor het konijnenmaagje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Munt en thijm zijn kruiden. Bij supermarkten liggen ze of in het koelvak bij de groenten, als takjes met blaadjes, of ze staan als plantjes op de groentenafdeling. Nog slimmer is het om bij een tuincentrum plantjes te kopen (bij een supermarkt kan ook, als ze die hebben) en die gewoon in de tuin of in een bak op je balkon of desnoods binnen te zetten. Zo kun je elke dag verse blaadjes plukken, die dan vanzelf weer aangroeien. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld basilicum, peterselie, selderij, salie, citroenmelisse, koriander, allemaal keukenkruiden waar konijnen dol op zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop inderdaad ook grote bossen peterselie en selderij, maar heb wel 5 soorten basilicum, 3 soorten munt, salie, citroenmelisse, 2 soorten peterselie en koriander staan. Niet alleen omdat ik het zelf ook wel eens in de keuken gebruik, maar ook om de konijnen af en toe een blaadje te kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dusty's dagelijkse porsie is nu: Worteloof,Thijm & munt (allebij nog aan het opbouwen)

vandaag heeft ze wortel gehad.

ze hadden helaas geen goede plantjes waar ik 100% zeker van was.

Bieslook(?) en peterselie. was hier vergete nte kijken :$

ze smulr van haar groente :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik heb ook even een vraagje. Ik ben bij Oskar (nu 16 weken) ook begonnen met oefenen met groenvoer maar hij vindt tot nu toe niks lekker! Hij hoeft geen komkommer en witlof in elk geval. Ook andere dingen (geen groenvoer) zoals brood en rozijnen vindt hij niet interessant. Moet een konijn groenvoer hebben? En wat is wortelloof? Is dat dat groene blad wat bovenaan een bos wortelen zit? En hoe zit het met wortel, ik lees iets over veel suiker....maar valt dat niet nogal mee? Ben zelf op dieet dus kijk veel op de caloriechecker van het voedingscentrum en in een wortel zit niet meer dan in andere groenten zoals bv. komkommer.

Wat vervelend is dat ik nog niks ontdekt heb wat hij echt lekker vindt dus ik heb ook niks om hem mee te lokken als ie buiten is en terug naar binnen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze gek op andijvie. Nou ja eigenlijk eten ze hier alles....ze vallen hun eten aan alsof ze dagen niks te eten hebben gehad. paardebloemen zijn ook erg favoriet. En als snoepje krijgen ze wel eens een zonnebloempitje daar doen ze ook een moord voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik heb ook even een vraagje. Ik ben bij Oskar (nu 16 weken) ook begonnen met oefenen met groenvoer maar hij vindt tot nu toe niks lekker! Hij hoeft geen komkommer en witlof in elk geval. Ook andere dingen (geen groenvoer) zoals brood en rozijnen vindt hij niet interessant. Moet een konijn groenvoer hebben? En wat is wortelloof? Is dat dat groene blad wat bovenaan een bos wortelen zit? En hoe zit het met wortel, ik lees iets over veel suiker....maar valt dat niet nogal mee? Ben zelf op dieet dus kijk veel op de caloriechecker van het voedingscentrum en in een wortel zit niet meer dan in andere groenten zoals bv. komkommer.

Wat vervelend is dat ik nog niks ontdekt heb wat hij echt lekker vindt dus ik heb ook niks om hem mee te lokken als ie buiten is en terug naar binnen moet.

Wortelloof is inderdaad het groen dat aan de wortels zit. In wortel zelf zit inderdaad vrij veel suiker, wat diarree zou kunnen veroorzaken. Als je kleine beetjes geeft (dit moet in het begin sowieso met alle groenten, om je konijn te laten wennen) zou het geen probleem moeten zijn.

Waar ze hier ook dol op zijn (buiten wat al genoemd is) is rucola, kleine stukjes tomaat, en eigenlijk alle kruiden. Het is inderdaad een beetje proberen wat je konijn graag heeft, ook zij hebben hun eigen smaak. Hoewel het soms ook gewoon een kwestie van wennen is. Minky heeft de eerste week hier ook geen groen gegeten, maar we hebben wel elke dag kleine beetjes voorgezet. Na een tijdje is ze het toch gewoon gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben er ook nog steeds mee bezig. Wuppie is nu 4 maanden en hoeft geen Wortel.

Andijvie is helemaal favoriet en Witlof ook trouwens.

Ben nu op 1 blaadje van allebei per dag. Heb gemerkt dat ze vrij snel aan de diarree gaat dus bouw het super langzaam op.

Aardbei vind ze ook super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben bij mijn konijnen ook begonnen met 1 stukje witlof per dag ter grootte van een postzegel en dat steeds meer opbouwen, daarna witlof en 1 stukje andijvie en de andijvie bij de witlof opbouwen. ben nu al en paar weken bezig en wil ze er nu peterselie bij gaan geven.

de keutels zijn alleen nog wel een beetje nattig. maar het is onduidelijk voor me of dit nou komt doordat ze eroverheen plassen ofzo. stel dat de keutels wel van zichzelf nattig zijn moet ik ze dan minder groenvoer geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer eens een takje van een eik (die van de eikels je weet wel) te geen. is goed voor de darmwerking en een natuurlijk middel tegen diaree én ze vinden het hier heerlijk. (en het voordeel is, ze krijgen er geen verstopping van als ze teveel krijgen zoals bij kunstmatige diareeremmers wel eens kan gebeuren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .