Ga naar inhoud

Jong konijntje eet maar door...


Kayo22

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Sinds vrijdag hebben we een jong konijntje erbij van 9 weken.

Voer (anti-coc) mee gehad van de fokker.

Maar ze at maar door en door, dr bak leeg en dr keutels waren erg nattig.

Heb dr een dag op hooi en water gezet en ging beter.

Geef dr nu 4 x per dag een gram of 20 en sinds vandaag ook gemengd met SS junior biks. Hooi in overvloed en dat eet ze ook veel. Ze valt letterlijk iedere keer uitgehongerd aan!

Ons andere konijn deed dat niet zo erg.

Vraag me nu af of ik dr goed aan doe om dr eten in 4 porties te geven dan is het wat verdeeld. Keutels zijn nu weer vrij aardig maar nog niet geheel droog. Ze drinkt ook veel. Hooi is er de hele dag.

Wil haar natuurlijk niet te kort doen.

Trouwens is het een vreselijke knuffel en erg nieuwsgierig en zal ze als ze 4 maanden is gekoppeld gaan worden aan Yuki die inmiddels gecastreerd is. Ze likt maar aan mn vingers eh terwijl Yuki gelijk vanaf de 1e dag eh beet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks mag je konijntje ook onbeperkt hoor..maar 4x20 gram is ook al 80 gram op een dag.

Wacht nog maar wel even met groenvoer geven tot die keutels goed zijn...

Verder is het prima dat je die keutels zo goed in de gaten houdt...slim van je !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie.

Maar als ik een bakje vol neerzet is het zo op. Ze eet als een razende.

80 gram is dus wel voldoende per dag voor dr begrijp ik.

Met de nodige hooi dus volop uiteraard.

Voor de goede orde ze is een rex widder dus een kleintje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje rent als een bezetene op zijn ss brokjes af!!! Terwijl hij echt genoeg eten krijgt :)

Mijn voedstertje ook :) haha Misschien geef ik dan toch wat te weinig ?? Macksie krijgt 26gr biks per day. Ik weet niet zo goed hoeveel ze weegt maar ze is een NHD en ik heb niet het gevoel dat ze al een kilo weegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel uitgaan van het volwassen gewicht dat je konijntje uiteindelijk gaat wegen he.

Als je dat neemt dan evt iets meer dan zit je goed. Onbeperkt is dus eigenlijk niet echt onbeperkt.

Bij jonge konijnen kijk je dus niet naar wat ze nu wegen maar wat ze gaan wegen.

Wat gaat een rex-widder wegen? Als je dat gewicht neemt en dan 25 tot 30 gram per kilo dan zit je goed. (geef je geen groenvoer mag het geloof ik wat meer zijn)

@Biancka: 26 gram is wel erg weinig vind ik. Heeft Margreet niet gezegd hoeveel zij voerde?

Een nhd weegt gemiddeld 1500gr dus dan is dat wel erg weinig.

Volgens mij krijgen Cindy's nhd'tjes gemiddeld 50 gr.

(van ss voeren sommige mensen wat minder trouwens)

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Yvonne: Van Margreet mocht Macksie onbeperkt maar als ik dat doe dan eet Macksie zich helemaal rond en dat lijkt me niet gezond voor haar. Is Macksie met 3 maandjes al uitgegroeid dan? Lijkt me niet dat ze nu al 1500gr weegt. Ik zal haar anders 20gr per keer gaan geven. 1 juli ga ik naar de DA om haar te laten inenten en dan zal ik wel gelijk vragen of ze haar even kunnen nakijken en wegen. Dan weet ik in ieder geval hoeveel ze weegt en hoeveel biks ze mag hebben :) (ik geef ook SS trouwens :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nog niet uitgegroeit, maar volgens mij is het zo dat kleintjes onbeperkt krijgen en dat je na een tijdje uit moet gaan van 25 gram per kilo volwassen gewicht. Macksie's volwassen gewicht is 1500 gram, dus zou ze.. Eeuhh.. Ongeveer 40 gram mogen. Op z'n minst. Omdat ze nog jong is. Maar, voor SS zijn de hoeveelheden wel anders.. 10 à 15 gram per kilo geloof ik. Dan zit je dus wel aardig. (Ik gaf Indy, twee kg, ook 25 gram.)

Ik denk dat je haar nog wel eventjes meer dan 25 gram kunt geven hoor, pas als ze wat ouder is. Ze moet nog goed groeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt.

Ze gaat tussen de 1300 en 1800 gram wegen. Gaan we maar even uit van 1500 gram en dat is dan 1,5 x 30 gram. Zou ik op 45 gram per dag komen.

Jee het lijkt me zo weinig (ja ze is nog wel erg klein) maar neem graag jullie kennis aan.

Bij Yuki ons andere konijn zette ik het onbeperkt neer en die at zn bak echt niet leeg.

Maar ja die lust ook nu nog bijna niks. Gooit alle biks uit zn bak.

Yana echter lijkt wel totaal uitgehongerd. Maar begrijp nu ook dat ze de SS biks erg smakelijk vindt ha ha. We zitten nu bijna op 100 % biks en geen anti coc voer meer.

Keutels zijn niet echt nat meer maar wel tja hoe zeg je dat voor 75 % erg slap.

Zitten ook wel harde goede keutels tussen nu. Dus dat gaat beter.

Ik heb geen idee of een konijn zichzelf kan overeten?

Ben erg alert op dr en wil niet dat ze door mijn schuld ziek wordt.

Hooi eet ze volop en water drinkt ze veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nog niet uitgegroeit, maar volgens mij is het zo dat kleintjes onbeperkt krijgen en dat je na een tijdje uit moet gaan van 25 gram per kilo volwassen gewicht. Macksie's volwassen gewicht is 1500 gram, dus zou ze.. Eeuhh.. Ongeveer 40 gram mogen. Op z'n minst. Omdat ze nog jong is. Maar, voor SS zijn de hoeveelheden wel anders.. 10 à 15 gram per kilo geloof ik. Dan zit je dus wel aardig. (Ik gaf Indy, twee kg, ook 25 gram.)

Ik denk dat je haar nog wel eventjes meer dan 25 gram kunt geven hoor, pas als ze wat ouder is. Ze moet nog goed groeien!

Dan ga ik nu over op 20gr 's ochtends & 's avonds. Ik zal dan 1 juli aan de DA vragen wat ik het beste kan doen. Macksie gaat vanavond helemaal uit haar dak als ze ziet hoeveel biks ze krijgt :) haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor Yana dan gewoon 2 kilo aanhouden voorlopig (dus 6o gram).

Dat lijkt me dan wel goed voorlopig, zolang ze natuurlijk wel goed hooi eet en goed keuteld.

De keutels kunnen natuurlijk ook nog niet in orde zijn omdat je van voer aan het wisselen bent maar als je het niet vertrouwd kun je altijd even wat ontlasting laten onderzoeken.

@Biancka: Macksie is nu natuurlijk nog niet uitgegroeid pas rond 8 maanden als ik het goed heb. Maar dat maakt voor het voer niet uit.

Als je rekent met het volwassen gewicht dat ze gaat krijgen zit je over het algemeen goed.

Wat de ss betreft daarvan weet ik niet zo snel wat ze adviseren (ws wat Dollie zei). Ik weet wel dat veel mensen daar minder van voeren maar toen Fuzzy klein was gaf ik hem ong 55gr per dag (ben er vanuit gegaan dat hij rond de 2 tot 2,5 kilo ging wegen, hij weegt nu uiteindelijk ong 2300gr) en hij deed het daar goed op.

Nu krijgen ze 90gr biks van havens en 15gr ss per dag (Fuz en sisi samen, ze wegen allebei 2,3 kilo), 2x per dag groen en zoveel hooi als ze willen.

Dit even als voorbeeld. Je moet altijd elk konijn apart bekijken, (als ze te dik worden of minder hooi eten ofzo minder ik wat biks). De een kan wat meer hebben en de ander wat minder. Zolang ze niet te dik en niet te dun voelen, lekker hooi eten en goed keutelen is het goed :mdr:

Als je konijn bij een fokker vandaan komt is het ook vaak ook wel handig te vragen wat zij geven (vind ik dan).

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor.

Er zijn veel misverstanden over de hoeveelheid voer die ze moeten krijgen en daardoor zijn er in het verleden al heel wat konijntjes bijna bezweken aan ondervoeding (vraag maar eens aan Cindy, die heeft er vorig jaar hier ook een aantal kunnen helpen van andere mensen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit met belangstelling jullie berichtjes te lezen. Ook ik vind dat voeren best wel lastig, ik heb sinds een week 2 konijnen van ca. 3 maanden oud. Ze krijgen onbeperkt hooi en geef ze ca. 80 gram biks per dag. Nog wel weinig groenvoer want dat moet ik nog opbouwen, vandaag voor het eerst stukje andijvie (maat postzegel). Ik geef de biks 's middags rond een uur of 2 en ze beginnen altijd meteen gulzig te eten maar stoppen na een tijdje en gaan dan rustig in het zonnetje zitten. Meestal zo tegen de avond is het bakje pas leeg. Aangezien we ze pas een week hebben wil ik ze niet meteen oppakken en wegen, ze komen al helemaal uit zichzelf naar ons toe en als ik in de ren ga zitten springt er een dame zelfs al op mijn schoot, dus wil het niet bederven door haar meteen te gaan pakken. Ik weet dus nog niet hoe zwaar ze zijn, ze komen uit het dierenasiel en ze schatten dat ze maatje middelgroot worden. Is het voldoende voer wat ik ze geef?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Yvonne (naamgenoot) Bedankt voor je adviezen. Ik ga nu 3 x 20 aanhouden.

Zo te lezen ben ik niet de enige die het moeilijk vind te bepalen hoeveel voeding.

Tja en lees woord ondervoeding nou dat wil niemand natuurlijk en zeker niet uit onwetendheid. Tenslotte hebben we allemaal het beste me ze voor.

Zal straks nog wel Yana elders even voorstellen op forum met fotootje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houden jullie er wel rekening mee dat er voor SS andere adviezen gelden? Normale biks is geplet. SS is geëxtrudeerd, waardoor het nog uitzet in de maag. Daarom wordt voor SS aangeraden 10 tot 15 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht te geven, i.p.v. 25 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houden jullie er wel rekening mee dat er voor SS andere adviezen gelden? Normale biks is geplet. SS is geëxtrudeerd, waardoor het nog uitzet in de maag. Daarom wordt voor SS aangeraden 10 tot 15 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht te geven, i.p.v. 25 gram.

Had ik idd ook aangegeven maar zoals ik al zei: ik gaf Fuz wel gewoon 55gr en hij deed het daar goed op. Het is toch altijd even zoeken wat voor jou konijn goed is.

Ik wilde iig om misverstanden te voorkomen even zeggen dat onbeperkt niet echt onbeperkt is en dat je rekent met het volwassen gewicht en niet wat je jonge konijn nu weegt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch altijd even zoeken wat voor jou konijn goed is.

Inderdaad! Ik denk dat je het beste gewoon met 25 (10/15 voor SS) gram per kg volwassen gewicht kunt beginnen, na een tijdje merk je wel hoe je konijn het er op doet.. Voor Indy (2 kg) was 25 gram biks en 15 gram SS te veel, minderen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .