Ga naar inhoud

Voeding


sonia

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de voeding van Cusi en Chami. Ik woon in Peru en hier is geen hooi te krijgen en er is ook geen konijnenbix. Ik heb gebrobeerd zelf gras te drogen maar voor mijn zelfgemaakt hooi trekken ze hun neusjes op (terwijl ik het zelf heerlijk vond ruiken).

Hun menu bestaat nu uit:

- Voornamelijk verse alfalfa als vervanging voor hooi,

- Groente afval,

- Af en toe vers gras,

- Af en toe fuit,

- Héél af en toe cavia brokken (maar andere dan Nederlandse caviabix).

Mijn probleem is dat vooral Chami door de alfalfa te dik aan het worden is. Bovendien zit er veel calcium in. Daarom wil ik gaan minderen met alfalfa, maar ik weet niet zo goed wat ik ervoor in de plaats kan geven. Gras eten ze wel, maar ook echt alleen als het vers is, na 3 uur laten ze het gewoon liggen en ik kan niet de hele dag door gras voor ze plukken. Om nou speciaal groente op de markt voor de konijnen te kopen vind ik moeilijk in een derde wereld land. Maar als er geen andere oplossing is...

Mijn vraag dus: wat kan ik als niet-dikmakend hoofdvoedsel geven. Wat er hier volop te krijgen is en wat ze ook lekker vinden zijn die bladeren die om een maiskolf heenzitten en de maisplant zelf. Is dit misschien iets om vaker te geven? Hoop dat jullie ideeen hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan echt op geen enkele mogelijkheid via een internetsite hooi en brokken bestellen? Of ben je dan belachelijk veel kwijt aan verzendkosten?

Ik denk dat je gewoon idd echt moet stoppen (of iig minimaal alfalfa moet geven), en alleen groentes?

Wat voor groentes heb je zoal daar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien kun je zelf gras in je tuin gaan kweken, is dat een optie? Want gras zou echt perfect zijn. En ik weet niet hoe het in Peru met de landbouw gesteld is, maar ik weet dat boeren in Brazilie wel aan hooi kunnen komen voor hun vee, dus misschien zou je eens bij een boederij kunnen informeren ernaar.

kun je aan andijvie komen, en aan wortelloof? Want dat is volgens mij ook wel een goede optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Opsturen is helaas geen optie, want helaas komt meer dan de helft van de pakketjes per post gewoon niet aan. Zo is er al menig pakketje uit Nederland verloren gegaan.

Wortelloof zou een optie kunnen zijn. Daar ga ik eens naar kijken. Een grote tuin om gras te kweken heb ik helaas niet. Maar, misschien een gek idee, ik dacht als ik nou gras pluk en dat in de koelkast leg, blijft het dan langer vers zodat ze het daarna nog willen eten?

Als mais niet zo goed is zal ik dat beter maar matig geven. Verder heb je hier best veel groentes, selderij, wortel, andijvie, kruiden. Daaar ga ik ook gewoon maar meer van kopen dan. (Alhoewel mijn vriend het absoluut niet mee eens is dat ik ¨goed eten¨ aan de nijnen geef....)

Hooi doen ze hier echt niet aan, omdat hier geen winter is en het hele jaar door vers voer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet zeker hoor, van de maïs. Misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen?

Ik pluk (of laat mijn broertje plukken, dan is het helemaal veel..) ook regelmatig voor een paar dagen paardebloembladeren; blijft rustig drie dagen goed in een afgesloten bakje in de koelkast. (Moet ook wel, zoveel als hij plukt :| ze krijgen veel, maar niet zoveel groente!) Misschien dat voor gras hetzelfde geldt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Opsturen is helaas geen optie, want helaas komt meer dan de helft van de pakketjes per post gewoon niet aan. Zo is er al menig pakketje uit Nederland verloren gegaan.

Wortelloof zou een optie kunnen zijn. Daar ga ik eens naar kijken. Een grote tuin om gras te kweken heb ik helaas niet. Maar, misschien een gek idee, ik dacht als ik nou gras pluk en dat in de koelkast leg, blijft het dan langer vers zodat ze het daarna nog willen eten?

Zou ik niet doen, ik geloof dat gras op de één of andere manier gaat gisten (ofziets?), waardoor het slecht is voor de konijnen. Gras moet je dus vers geven óf in de vorm van hooi (en het duurt een tijdje voordat gras écht hooi is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet doen, ik geloof dat gras op de één of andere manier gaat gisten (ofziets?), waardoor het slecht is voor de konijnen. Gras moet je dus vers geven óf in de vorm van hooi (en het duurt een tijdje voordat gras écht hooi is).

Oh ja! Natuurlijk.. Wat stom. Niet aan gedacht :$ het geldt in ieder geval voor gemaait gras..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, bedankt voor jullie tips. Geen mais en geen gras uit de koelkast dus...

Maar ik heb goed nieuws. Ik sprak vandaag een collega die zei dat hij zo'n 500 cavias heeft (wel voor de slacht helaas), maar hij maakt daar zelf biologisch voer voor: een mix van typische granen uit de Andes, haver en nog wat. Dat lijkt me voor een konijn toch ook prima (?). Hij heeft me er een zak van belooft om uit te proberen en daarna kan het voer bij hem kopen. Ik hoop dat het wat is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als cavia's het goed doen op dat voer moet dat kunnen hoor. Je moet dan alleen wederom kijken of ze er niet te dik van worden.

Dat het in zo'n arm land, anders is om groenten voor je dieren te kopen dat begrijp ik wel. Maar aan de andere kant, als je het kunt waarom niet.

Ik denk dat de bladeren van de mais wel kunnen hoor, geef ik hier ook weleens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .