Ga naar inhoud

Waarom is rode kool gevaarlijk?


Stoffer en Blik

Aanbevolen berichten

Gasvorming kan dodelijk zijn, dus best wel gevaarlijk. Lijkt me niet overdreven.

Overigens begreep ik laatst dat je konijn best wel kool kan eten, maar dat je dan echt heel voorzichtig moet zijn, en echt niet teveel tegelijk moet geven, omdat er nu eenmaal altijd een risico aan verbonden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lees ik het volgende:

VOORZICHTIG MET KOOL

Met koolsoorten moet je altijd voorzichtig zijn, daar kan en konijn heel snel gasvorming van krijgen. Wat ook weer dodelijk kan zijn. Dus van de koolsoorten beter alleen broccoli (heel weinig!), bloemkool (heel weinig!) en 's winters boerenkool geven. Op boerenkool zijn de meeste konijnen erg gek. Nogmaals: zoveel mogelijk gevarieerde groenten tegelijk geven, dus boerenkool enz. erbij en niet alléén maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Kiwi aan! Ik geef af en toe een beetje bloemkool, in de winter ook boerenkool, daar zijn ze echt gek op. Ze hebben nog nooit ergens last van gehad. En zoals Kiwi zegt, ze krijgen het altijd bij de rest van hun portie, vandaag is dat toevallig inderdaad een bloemkoolblad met paardenbloembladeren, witlof, stukjes wortel en een stukje appel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de reactie's! Maar kun je me uitleggen wat er zo gevaarlijk aan gasvorming is? Het kan dodelijk zijn lees ik, maar waarom?

Gasvorming veroorzaakt diaree en diaree veroorzaakt uitdroging. Is dat het?

Ben ik ook wel benieuwd naar.. Even Googlen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat stukjes tekst, gekopieerd van diezelfde site:

Een konijn dat in erge mate aan gas lijdt, kan sterven als je er niets aan doet....

Het gas veroorzaakt erg veel pijn, en daarom stopt het konijn met eten. Na 24 uur niet eten belandt het konijn in een zeer kritieke fase: darmimmobiliteit. Dit betekent dat de darmen, vanwege het ontbreken van voedsel, stoppen met bewegen. Dit proces is zeer moeilijk weer op gang te brengen. Als de darmen te lang stilliggen, ontstaat leverbeschadiging. De overlevingskans wordt hierdoor minimaal. Een konijn kan niet boeren, gas kan er alleen via de onderkant uit. Vaak ontstaat gas voorin het darmstelsel, in de kronkeldarm. Het heeft dan een lange weg te gaan, voordat het via de meters lange opgevouwen darmen eindelijk bij de uitgang komt en het lichaam kan verlaten. Vaak lukt dat niet goed, en de urenlange pijn kan zoveel stress op de darmen geven dat de darmwerking helemaal stilvalt. Pijnstilling is daarom een belangrijk onderdeel van een gasbehandeling. Een andere probleemplek waar gas vaak ontstaat is de blindedarm.

Er moet voorkomen worden dat het gas extreme vormen aan gaat nemen (trommelzucht), want dit verloopt vrijwel altijd fataal.

Gas in de maag is (nog) ernstiger dan een gasophoping in de darmen. Wanneer het gas zich namelijk in de maag bevindt, is het niet of nauwelijks mogelijk om voedsel of medicatie toe te dienen, omdat de maag al overvuld is. Primperid/Primperan en pijnstiller dienen dan per injectie toegediend te worden en dit is zeker iets wat onmiddellijk gedaan moet worden. De maag, die normaal gesproken vrij plat is, loopt van links naar rechts, vlak onder de borstkas. Bij veel gas in de maag kan de maag buiten de ribben uitpuilen, deze bult is zeer duidelijk te voelen en kan enorme proporties aannemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof alleen wel dat Equate hier de laatste tijd afgeraden wordt, ik zal eens zoeken.

edit; Never mind, was in de war met iets anders! ;)

.

Nee nee je hebt helemaal gelijk!

Het gebruik van de stof simethicon word afgeraden.

Die stof zit in aeropax en ook in equate.

Beide zijn anti gas middelen... Ze maken van allemaal kleine gasbelletjes één grote...

Het gevaar is echter als er gas in de maag zit dat die bel zo groot word dat hij niet eens meer door de darmen naar achter afgevoerd kan worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simeticon is een gasvormingverminderend middel, verder verandert het de oppervlaktespanning van het gas, waardoor het gas uiteenvalt en de bellen beter in staat zijn het lichaam te verlaten.

Dat is wat ik altijd overal gelezen heb, waarom word er nu dan steeds gezegd dat het andersom is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .