Ga naar inhoud

Detol om alles mee schoon te maken oke?


Sherrifke

Aanbevolen berichten

Ik ben inmiddels flink aan het schoonmaken en met een ontwormings kuur bezig voor de konijnen. Nu vraag ik mij alleen nog af, als ik de mat waar de konijnen op slapen spelen liggen ( helaas ook op keutelen.. en mogelijk ok wormpjes bevat nu ) etc goed schoon zuig, kan ik erna met water en detol ( gemixed in een planten spuit ) de mat desinfecteren?

Ik kan de mat niet in de wasmachine doen.. te groot.. ( tis een groene ikea mat ) Maar als ik dit spul erop zou spuiten, is dat niet schadelijk voor de konijnen, die regelmatig hun tanden in de mat zetten..

Of is er ander spul wat ik kan gebruiken om de mat schoon te maken zonder dat de konijnen risico lopen?

Ik hoor het graag :D

Groetjes Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf Citronella van de Dierendrogist.

Onder kattenmensen wordt wel gezegd dat Dettol schadelijk is, dus ik neem aan dat dat ook voor konijnen geldt.

Als ze het maar niet oplikken denk ik, heel af en toe gebruik ik het ook om de vloer te dweilen en zorg dan dat de katten niet over de natte vloer kunnen lopen. Dus als ze ergens aan knagen zou ik het niet gebruiken.

Wat niet in de was kan stoom ik regelmatig om eventuele schimmels of ongedierte te doden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf Citronella van de Dierendrogist.

Bedoel je die Citronella in zo'n witte fles? Die kan je ook gewoon bij de C1000 enzo kopen hoor :mdr:

Zelf gebruik ik ook Citronella. Als ik daar mee alles schoon heb gemaakt spuit ik altijd alle zeep resten er af onder de douche.

Volgens mij kan het geen kwaad, als je de kooi maar goed na spoelt met schoonwater.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gebruik ik ook Citronella. Als ik daar mee alles schoon heb gemaakt spuit ik altijd alle zeep resten er af onder de douche.

Volgens mij kan het geen kwaad, als je de kooi maar goed na spoelt met schoonwater.

Voor de kooi schoon te maken gebruik ik detol, dat spoel ik ook goed af.. Mijn vraag heeft eigenlijk meer betrekking op de mat waar de konijnen veel op spelen slapen etc. Die mat moet ik reinigen ivm wormpjes die de konijnen nu hebben, maar weet niet zo goed hoe ik die kan reinigen.

Nu dacht ik aan dettol vermengen met water,in een plantenspuit en deze over de mat spuiten.. maar die mat kan ik niet uitspoelen :s

Maar mocht het zo zijn dat dit niet goed is voor de nijnen, dan zit er geen andere optie op om die mat de deur uit te doen en lekker shoppen voor een nieuwe onbehandelde mat van riet of maisstro..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je proberen de mat eerst nat te spuiten met dat Dettolmengsel, dit even in te laten trekken en 'm daarna af te spuiten met schoon water? Vervolgens in de zon laten drogen. En anders het zekere voor het onzekere nemen en lekker een nieuwe kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch eerst dettol erop doen, met een of andere afwasborstel eroverheen roetsjen en dan afspoelen met water? Dan even het ergste vocht afnemen met een handoek, en dan over een rekje hangen om te drogen :)

Ik dacht juist dat dettol niet schadelijk was, bij de DA gebruiken ze het zelfs. Correct me if I'm wrong :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dettol is niet goed voor dieren. Trouwens ook niet goed voor kinderen hun speelgoed mee af te wassen. Dettol dood teveel bacterien ook de goede en de dampen zijn gewoon voor dieren niet goed dacht ik. Ik maak schoon met azijn en citronella.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dettol is niet goed voor dieren. Trouwens ook niet goed voor kinderen hun speelgoed mee af te wassen. Dettol dood teveel bacterien ook de goede en de dampen zijn gewoon voor dieren niet goed dacht ik. Ik maak schoon met azijn en citronella.

Ik maak ook schoon met azijn en citronella. Het gaat hier echter niet om gewoon schoonmaken; het hok moet ontsmet worden om de mijten onschadelijk te maken, dus daar zou ik zelf ook wel dettol voor gebruiken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je die Citronella in zo'n witte fles? Die kan je ook gewoon bij de C1000 enzo kopen hoor :mdr:

Zelf gebruik ik ook Citronella. Als ik daar mee alles schoon heb gemaakt spuit ik altijd alle zeep resten er af onder de douche.

Volgens mij kan het geen kwaad, als je de kooi maar goed na spoelt met schoonwater.

Ik weet het, maar die van de Dierendrogist vind ik veel beter. De citroengeur blijft lang hangen en dat is wel zo prettig als je een huis met 2 honden en 5 katten hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dettol is niet goed voor dieren. Trouwens ook niet goed voor kinderen hun speelgoed mee af te wassen. Dettol dood teveel bacterien ook de goede en de dampen zijn gewoon voor dieren niet goed dacht ik. Ik maak schoon met azijn en citronella.

Dit kan ik me op zich voorstellen als je 20x per dag ergens Dettol opsmeert, maar 1x schoonmaken met Dettol is geen probleem. Die goede (en slechte) bacterien zitten binnen no time weer overal op, anders zou ik op mijn werk niet 10x per uur mijn handen hoeven te desinfecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja dit is wat ik vond over Halamid:

Desinfectiemiddelen: Halamid®

halamid_small_2.jpg Halamid is een desinfectiemiddel dat zijnwerkzaamheid ontleent aan gebonden chloor en zuurstof. Het kan toegepast worden in bijvoorbeeld de voedingsmiddelensector en gezondheidszorg. Het product kenmerkt zich door een zeer hoog gehalte aan stabiele werkzame stof. halamid gaat een chemische reactie (oxidatie, feitelijk een verbrandingsreactie) aan met micro-organismen. Resistentievorming is daardoor niet mogelijk.

Halamid is een officieel toegelaten desinfectiemiddel en ontleent zijn werkzaamheid aan een met behulp van chloor geactiveerde zuurstof. Het product kenmerkt zich door een hoog gehalte aan stabiele werkzame stof. Halamid staat die hoeveelheid werkzame stof af die nodig is voor een maximaal desinfectieresultaat. Een Halamid-oplossing behoudt hierdoor langere tijd zijn werkzaamheid. Halamid gaat een chemische reactie (oxidatie, feitelijk een verbrandingsreactie) aan met micro-organismen. Resistentievorming is daardoor niet mogelijk. Halamid is te gebruiken als desinfectiemiddel ter bestrijding van bacteriën en gisten in of op oppervlakken die in contact komen met eet- en drinkwaren en grondstoffen hiervoor. Ook kan het gebruikt worden voor ontsmetting van sanitaire en verpleegruimten.

· Halamid heeft een hoog gehalte aan stabiele werkzame stof. · Uitstekende opslagstabiliteit.

· 1 - Niet agressief ten opzichte van metalen en andere materialen.

· 2 - Halamid hecht zich niet aan oppervlakken en is daardoor goed afspoelbaar.

· 3 - Halamid lost gemakkelijk op in koud water (maximale concentratie 10% bij 15º C).

· 4 - Halamid is volledig biologisch afbreekbaar.

· 5 - In handige doseerzakjes verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .