Ga naar inhoud

slecht eten en keutelen


wupsie

Aanbevolen berichten

hoi mensen

mijn konijn gijs heeft af en toe dagen dat hij slecht eet en nauwelijks keutelt. Ook zijn de keuteltjes dan wat kleiner.

hij heeft een keer verstopt gezeten (januari dit jaar) toen wilde hij ook niet eten en zat hij maar zielig in een hoekje ook zaten er veel haren in de keutels die er nog kwamen.

dit is nu steeds niet het geval.

Als ik nu merk dat hij minder eet of weinig keutelt geef ik hem gelijk een spuitje met science recovery en 1 a 2 ml lactulose (laxatract.) ook voel ik zijn buikje of ik iets voel zitten. dit is niet zo. als ik hem dan terug zet in zn hok gaatie meestal gelijk naar zn wctje en keutelt wat. dit zijn dan weer wat grotere keutels.

heeft iemand een idee hoe dit kan? en wat kan ik hier aan doen? hij raakt het zo ook wel kwijt maar het komt steeds terug en gijs is hierna meestal niet zo blij met mij...:P

ik hoop dat julie mij advies kunnen geven

lilian en gijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

poeh... lastig.. ik zou het zo niet weten, maar wilde je wel laten weten dat ik meedenk... misschien zou je eens hier op het forum kunnen zoeken naar de lijst met konijnkundigedierenartsen.. Je zou daar dan eens op consult kunnen?.. ik zeg ook maar wat hoor... het klinkt alsof Gijs er gewoon erg gevoelig voor is!

sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie

op die lijst staat geen konijnkundige dierenarts bij mij in de buurt. nou denk ik dat mijn dierenarts ook konijnkundig is. ik zie veel konijnen als ik daar kom en tot nu toe komt hij op mij over of hij veel weet van konijnen. Ik ga altijd naar dierekliniek noord nederland in Veendam. Mijn vriendin ging daar ook altijd heen en die is ook altijd heel tevreden geweest. Heeft iemand hier ervaringen met Dierenkliniek noord nederland?

lilian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Lilian,

je schrijft dat Gijs nu geen last heeft van haren in zijn keutels.

Maar het kan zomaar zijn, dat je het konijn toch meer moet borstelen.

Als ze in de rui zijn, plukken ze haar en dat kan ( Kan ) verstoppingen geven.

Ik zeg niet, dat het nu het geval is, maar ik denk even met je mee.

Gr van Sky

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

bedankt voor julie reacties

ik heb eens gekeken naar het aantal vezels in het voer dat ik nu heb en science selctive. Kenner (het voer wat ik nu heb) heeft 16% vezels en science selective 19%.

dit scheelt dus maar 3%. Dit lijkt mij niet de hoeveelheid wat het verschil gaat maken.

ik lees ook wel dat verse ananas helpt? ivm de vezels? Dit ga ik nu ook proberen, heeft een van julie daar ervaring mee?

lilian

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ik lees hier veel over prozyme en protexine voor als konijnen erg verharen. kun je dit zo krijgen? of moet dit op recept. ik heb ook eens iets gelezen over anti haarbalpasta voor katten. Kan dit wel? (aangezien een kat een vleeseter is:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

okeej dankjewel. had al wel gezocht naar protexine maar dan krijg je eigenlijk weinig reslultaat. bij beide middelen zitten toch nog vrij hoge verzendkosten dus ga de DA en in de buurt maar ff afbellen denk ik. ( bij mijn eigen dierenarts was het niet meer op voorraad ( of de assistente kende het middel niet :P )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net een andere dierenkliniek gebeld. De assistente kende het middel niet en reageerde geinteresserd. ze ging het zowieso proberen te bestellen zodat ze er 1 op voorraad had. Heb geen DA kunnen vinden die het op voorraad had dus bestel het ook maar daar. Ze had het waarschijnlijk morgen al binnen :) is dus mooi snel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi mensen

mijn konijn gijs heeft af en toe dagen dat hij slecht eet en nauwelijks keutelt. Ook zijn de keuteltjes dan wat kleiner.

hij heeft een keer verstopt gezeten (januari dit jaar) toen wilde hij ook niet eten en zat hij maar zielig in een hoekje ook zaten er veel haren in de keutels die er nog kwamen.

dit is nu steeds niet het geval.

Als ik nu merk dat hij minder eet of weinig keutelt geef ik hem gelijk een spuitje met science recovery en 1 a 2 ml lactulose (laxatract.) ook voel ik zijn buikje of ik iets voel zitten. dit is niet zo. als ik hem dan terug zet in zn hok gaatie meestal gelijk naar zn wctje en keutelt wat. dit zijn dan weer wat grotere keutels.

heeft iemand een idee hoe dit kan? en wat kan ik hier aan doen? hij raakt het zo ook wel kwijt maar het komt steeds terug en gijs is hierna meestal niet zo blij met mij...:P

ik hoop dat julie mij advies kunnen geven

lilian en gijs

hallo Lilian en Gijs

als het warm is zweten konijnen meer met hun dikke vacht(zeker net na de winter) .en verliezen ze meer vocht. hij moet dan eigenlijk geen droogvoer meer krijgen maar schoongemaakte groente en toch het liefst konijnen stammen even lekker nat gewassen.sla zit ook veel vocht in.maar nooit teveel met alles. me konijnen eten hier van alles.en hebben ook wel eens van de zomer draad poepjes en slappe poepjes.dat komt van vliegen.maar ze overleven het altijd allemaal weer.wat ik wel ergens had gelezen dat ik wel een goede tip vond is een klamboe om je konijnenhok voor de vliegen.en altijd op tijd het hok verschonen. groetjes Fabiola

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme kun je hier bestellen. Als je het nu bestelt heb je het morgen waarschijnlijk al in huis.

heb net de prozyme besteld (kreeg een melding dat ze donderdag ehlaas niks kon versturen dus wordt een dag later maja) maar moet je het bedrag gelijk over maken of als je de bestelling hebt ontvangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

.en hebben ook wel eens van de zomer draad poepjes en slappe poepjes.dat komt van vliegen.maar ze overleven het altijd allemaal weer.

Fabiola... Slechte ontlasting komt niet van vliegen, dat komt door het eten wat jij ze geeft. Daar moet je heel erg mee uitkijken, zeker in de zomer! (voor het gevaar van maden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science Selective is niet alleen anders vanwege de vezels, maar de hele samenstelling is gewoon beter.. Zou toch geen kwaad kunnen het eens te proberen.

Verder moet ik je toch teleurstellen wat betreft de kundigheid van je dierenarts, zoals je in mijn topic misschien gelezen hebt viel de behandeling van Indy een beetje tegen, maar ik geloof niet dat ik daar vermeld heb dat Indy E cuniculi heeft? Een veelvoorkomend symptoom daarvan is een scheef hoofdje, zoals mijn andere, aan EC overleden konijntje Joy had. Maar het is geen symptoom dat persé hoeft voor te komen bij E cuniculi. Vanwege het feit dat EC besmettelijk is en Joy het dus ook had, dacht ik direct aan EC toen Indy's poten onder de urine zaten. (Urinebrand is ook een symptoom van EC.) Mijn dierenarts zei echter dat het koppie dan altijd scheef staat en heeft er verder niks aan gedaan. Later, toen de huid helemaal kaal was en stuk begon te gaan, heeft hij Indy wederom naar huis laten gaan met 'het is geen E cuniculi' zonder ook maar enige poging tot het stellen van een andere diagnose. Deze foto is een paar dagen daarna gemaakt, toen ik toch gewoon tegen EC ben gaan behandelen. Het was toen al een stuk beter dan toen ik bij de DA was. Driemaal raden wie na zes weken panacur weer gewoon mét behaarde pootjes in z'n hokje zat? Als je het mij vraagt, is deze DA niet kundig. Ik weet niet hoeveel DA-en er precies werken, in ieder geval drie, waarvan ik twee al eens voor mijn konijnen heb getroffen. (Afgezien van enten. Ook zoiets, met EC zijn ze véél gevoeliger voor entreacties. Wist ik niet, want mijn DA gelooft niet dat ze EC hebben. Had behoorlijk fout kunnen gaan.)

edit; Hij raadde ook af om andijvie te geven....

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

science selective is voor mij het laaste redmiddel. wil eerst hope farms proberen (ben toch een arme student:P en hope farms is toch weer een stukje goedkopen. en ik geloof neit dat ss het enige fatsoenlijke voer is.)

wat de dierenarts betreft. dit klinkt mij vreemd in de oren. ik had er altijd een goed gevoel bij. ook mijn virendin ging daar altijd heen en was er zeer tevreden over. Maar ga je in winschoten of in veendam? misschien dat daar nog verschil in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht voor ik konijnen had ook altijd dat Science Selective erg duur voer was. En dat is het in verhouding misschien ook wel. Maar als ik zie hoe weinig je er in feite maar van nodig hebt per dag (10-15 gram per kilo lichaamsgewicht, dus minder dan van gewone biks!) en hoe lang je dus met zo'n zak doet valt het best wel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook veeeeeel meer kwijt aan groenten (en de dierenarts) dan aan biks, dus ik ben ook aan het overstappen op SS (na de zak Hope Farms die ik nu nog heb staan). Het is beter voor ze èn ze vinden het lekkerder, dus waarom niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .