Ga naar inhoud

Konijn drinkt niet, hoe kan ik mijn konijn stimuleren tot drinken?


suzanne24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Heb zaterdag een konijntje uit de opvang gehaald, maar nu drinkt hij bijna niet.

Heb een waterflesje hangen aan het hok maar daar drinkt hij bijna niet uit.

Heb een waterbakje op het balkon gezet en daar drinkt hij ook bijna niet uit.

Geef hem wel wat groenten ongeveer 2 blaadjes witlof per dag.

Wat kan ik doen om hem te stimuleren tot het drinken van water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een leeg spuitje hebt kun je deze vullen met water en tegen zijn mondje aanhouden (en rustig een beetje water spuiten). waarschijnlijk heeft jou konijn zoveel dorst dta het blij is dta het een druppeltje water binnen krijgt. Ik heb dit zelf ook bij mijn konijn gedaan, hij was namelijk een beetje in de war/gestresst na zijn verhuizing.

Om hem uit het flesje te laten drinken heb ik het volgende gedaan:

hou het spuitje bij zijn mondje, zorg dat hij wat water binnenkrijgt. Hou het spuitje steeds dichter bij het flesje totdat het uiteinde van het spuitje het tuitje van de fles raakt. Mijn konijn had zo'n dorst dat hij (nadat ik een beetje water tegen zijn mondje aan spoot) vanzelf begon te likken. Doordat hij likte raakte hij ook het tuitje en leerde hij dat wanneer hij aan het tuitje likt er water uit komt. Sindsdien drinkt hij uit het flesje!

Veel succes!

ps. als dit niet werkt zou ik toch echt even advies vragen aan de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er ook rekening mee dat je ze niet altijd ziet drinken: zie je ze niet drinken of verdwijnt er geen water uit het flesje en het bakje?

Ik zie hem niet drinken maar ook zie ik dat hij weinig drinkt omdat het flesje nagenoeg vol blijft.

Ik heb ook een drinkbakje staan op het balkon en daar drinkt hij soms wel uit, dan kom ik de volgende dag en dan is het bakje leeg.

Maar ik heb het idee dat er soms ook dagen bij zitten dat hij helemaal niet drinkt. Dan zie ik geen verschil in het waterflesje en bakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Dit heb ik ook meegemaakt bij een vorig konijntje.

Wij hebben water in een papflesje voor poppen gedaan.

[ eentje van BabyBorn ].

Dan het konijntje gepakt &

Op de rug gelegd.

En het drinkflesje echt in de mond geduwd.

Zo dronk het wel.

Ik zou toch ook maar eens langs gaan bij de dierenarts...

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn veel groenvoer krijgt met veel vocht erin zal het gewoon niet veel drinken. de mijne zijn echt dol op groen en verdragen dit ook erg goed dus geef ik dat veel, en inderdaad drinken de dames maar heel weinig. maar ze krijgen dan ook echt veeel groen. en stuk komkommer van ongeveer 5 cm. een kwart appel, paar blaadjes sla, handvol vers geplukt gras een een paar blaadjes witlif per dag is geen uitzondering. ze vinden het heerlijk en zijn goed gezond en actief. dus ga ik er lekker mee door. in het wild eten haasachtigen en konijnen ook alleen maar groen en drinken ook amper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat denk je dat een DA daar aan kan doen dan?

Meestal als een konijn niet drinkt krijgen ze geloof ik iets van een zoutoplossing naar binnen gespoten. Hier moeten ze dorst van krijgen.

Is laatst ook bij een konijn van mij gebeurd. Alleen vraag ik me af of die zoutoplossing niet maar tijdelijk werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal als een konijn niet drinkt krijgen ze geloof ik iets van een zoutoplossing naar binnen gespoten. Hier moeten ze dorst van krijgen.

Is laatst ook bij een konijn van mij gebeurd. Alleen vraag ik me af of die zoutoplossing niet maar tijdelijk werkt.

En heb je het idee dat het heeft geholpen?

Jesper scheen bij de opvang ook al weinig te drinken dus misschien hoort het wel gewoon bij hem.

Ik hou het in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, mijn konijn bleek niet zomaar niet te drinken. Bleek een tumor aan de milt te hebben. Maar die van mij at ook niet.

Maar nadat ie die spuiten had gehad begon ie wel te drinken.

Maar als Jesper in de opvang ook al weinig dronk zal het wel bij hem horen. Dan denk ik niet dat het ernstig is.

aangepast door desiree1989
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .