Ga naar inhoud

kleine keutels


nijntjemarlot

Aanbevolen berichten

Dat kan wijzen op een beginnende verstopping, er zitten waarschijnlijk veel haren in zijn buikje. Heb je prozyme? Of verse ananas? Dat kan helpen. Het hoeft geen verstopping te worden hoor, maar meestal is dit een voorteken. Hier wisselen ze de laatste dagen ook af in grootte van keutels, ze zijn erg in de rui. Bij jou ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Masseren en veel vocht is altijd goed. Toch is het denk ik geen slecht idee als je verse ananas in huis gaat halen, zodat de voedselbrokjes rondom de haren afgebroken worden en de haren via kettingkeutels mee naar buiten komen. Anders blijven die haren zitten, en dan ben je straks verder van huis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marlotte het is toch zeker een kleine moeite om even naar de winkel te gaan voor verse ananas? Ik snap niet waarom je nu naar iets anders op zoek gaat terwijl je duidelijk uitgelegd krijgt: VERSE ANANAS of PROZYME.

Zo lastig is het toch niet he, kom op...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon zorgen dat je konijn goede, vezelrijke voeding krijgt en dat je regelmatig zijn gebit laat controleren...

Verstopping door haren komt niet door die haren maar doordat de darmen trager werken..Dat heeft met voeding te maken en/of bijv haakjes op de kiezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed eet, zou ik me om een verstopping en de noodzaak van ananas, niet zo'n zorgen maken...

bij die verstopping 'hoort' ook minder eten..

Doordat de darmen trager werken, blijft voedsel en dus ook de haren langer in hat maag/darmkanaal..Daar wordt vocht ontrokken aan het voedsel (keutels zijn immers droog)

Als dat hele maag-darmkanaal door bepaalde oorzaken langzamer gaat werken, wordt het vocht uit het voedsel gehaald > voedsel dikker > zwaar op de maag > konijn eet minder..

Wat je trouwens zei eerder, over dat extra vocht, is goed gedacht van je !

Dat kan inderdaad helpen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Om even terug te komen op het onderwerp verstopping... mijn Bailey heeft de laatste tijd ook hele kleine keutels. En beide konijnen hebben last van kettingkeutels. Een tijd geleden gingen ze minder biks eten en ben ik begonnen met prozyme te geven. Daarna ging het weer prima met het biks eten. Alleen sinds kort hele kleine keutels bij Bailey en die kettingkeutels dus bij allebei. Ik ben gestopt met biks geven en geef ze veel groenten en hooi. Uiteraard de prozyme erbij en begonnen met buikmassages. Nu zit ik te twijfelen om met Bailey naar de dierenarts te gaan..maar hij eet verder prima.. en is nog nieuwsgierig en speelt gewoon. Telkens denk ik..ik kijk het nog even aan of het beter gaat met de keutels.. maar als het echt een beginnende verstopping is moet hij toch minder gaan eten en zou de prozyme toch moeten werken? Is het verstandig toch weer biks te geven al is het een beetje? Misschien dat de vezels daarin ook helpen aangezien het nog niet echt verstopt zit... maar daar en tegen ben ik pas gestopt met biks geven toen ik die kleine zwarte keuteltjes vond. Hij drinkt wel minder..maar Boefje dus ook en die zit normaal alleen maar bij de drinkfles. Ik denk dat dat komt door de natte groenten die ik ze geef want sinds dat ik dat heel veel geef drinken ze allebei minder. Lastig allemaal..maak me telkens maar zorgen om die beestje. zucht..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang hij eet en keutelt hoef je naar mijn idee niet naar de DA. Stopt hij met een van de twee, of met allebei (erger nog), dan moet je wel naar de DA.

Het is denk ik trouwens handiger als je een nieuw topic aanmaakt, zodat je je eigen onderwerp kunt aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .