Ga naar inhoud

Konijn wil medicijnen NIET nemen


stroffel

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

ik ben eigenaar van een dwergkonijntje (Lara) van ongeveer 14maanden oud een ongelooflijk aanvankelijk nijntje dat steeds achter me aanloopt,steeds mijn handen likt en dat vol met energie zit.

ze heeft steeds haar spuitjes gekregen,haar laatste was tegen myxomatose 3 weken geleden,waarna ik daarop een week heb gewacht om het te laten inwerken,en haar dan de 1ste keer ooit buiten in een grote ren een paar uur laten lopen waar ze zich immens ammuseerde (was minimum 14graden in schaduw).nu zag ik tot mijn grote verontwaardeging gisteren dat haar oogleden ineens heeel gezwollen staan,haar 1 oogje traant constant van dikke etter en dat ze af en toe niest,waarop ik direkt naar de dierenarts ben toegegaan,toen we daar aankwamen en de dierenarts probeerde zalf in haar oogjes te doen,begon ze te spartelen en te krijsen (had ik nog nooit gehoord)dus raade de dierenarts me aan om het zelf te doen.Ik kan haar opnemen of mooi plat op de grond leggen en ondertussen haar strelen,maar vanaf dat ik de zalf of haar oraal medicijn neem in mijn hand begint ze heel hard te spartelen en stopt ze zich weg.is er enige manier om dit tegen te gaan?ik had hier ook ergens gelezen om ze in een doek te wikkelen,maar dit helpt bij haar niets.

Ik hoop echt niet dat het Myxo is,wat denken jullie?

Veel dank bij voorbaat van een ongeruste dierenliefhebber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je het medicijn niet op een blaadje witlof doen (of iets anders wat je nijn heeeel lekker vind)? Hier lukte dat prima met antibiotica na de castratie van Rambo. Eerst probeerde ik het met een spuitje in zijn bekje, maar dat wwas geen succes en de hellft ging ernaast.

Voor de zalf heb ik helaas geen tip voor je.

Sterkte ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da beestje is ongelooflijk,stukken waar geen medicijn aan hangt knabbelt ze op,stukjes waar er wel op hangt duwt ze weg met haar hoofd en kiijkt ze naar mij alsof ze zegt,wa voor ne rommel edde daar opgesmeerd.kga nu ies proberen met wat andijvie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik dit bericht las was het eerste wat ik dacht: het heeft geen zin om een week na inenting te denken dat het konijn beschermd is, omdat er een zwakke vorm van het virus wordt ingespoten dat het immuunsysteem van het konijn eerst moet leren herkennen als vreemd waardoor er antistoffen aangemaakt gaan worden. Pas dan, wanneer het konijn in contact komt met het echte, goed levende virus, herkent het immuunsysteem dit en herinnerd het zich dat er al eerder antistoffen tegen gemaakt zijn, waardoor dit proces weer op gang komt.

Mijn gedachte is dus, dat ik denk dat je het konijn te snel (onbewust) met mogelijk myx in contact hebt laten komen, na de inenting.

Het kan zijn dat ik me vergis, maar het is maar een redenatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet met welk middel ze is ingeent(was 2 weken geleden sry),de dierenarts zei dat ze dan tegen myxomatose voor 6maand bestand zou zijn en dat het 3 dagen nodig had om volledig te werken,waarop i.p.v 3 dagen een week heb gewacht om zeker te zijn,en dan vorige week haar de 1ste keer buiten heb laten lopen.Gisteren ben ik dan teruggeweest en heeft ze mij oogzalf meegegeven en een siroop die ik met een spuit (0,3ml) dan in haar muil moest spuiten,staat geen naam op potje,ik kan alleen zeggen dat het naar een soort van marsepein ruikt.

Van de oogzalf alleen weet ik de naam: Gloveticol.

Verder heb ik met witloof en andijvie geprobeerd siroop te geven (dubbelgevouwen en blad zonder siroop er rond) maar ze ruikt eraan,begint met kop te schudden en springt weg of bijt aan kleine stukjes waar niks van siroop op zit en laat de rest liggen.Ik ga nu snel terug naar de groentenboer achter bananen en wat bascilicum en dat proberen.Ongelooflijk erg bedankt voor al jullie reacties,jullie zijn echt overdreven vriendelijk en hulpzaam.echt bedankt

PS:ik zal proberen een foto te uploaden van haar ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ja dan zou het toch gewoon veilig moeten zijn als je DA dit heeft gezegd. Ik weet het niet hoor, normaal gesproken duurt dat altijd een poosje.

Veel beterschap, hoop dat alles snel goed komt!

Bedenk me nu net trouwens dat ze misschien is geent met een te actieve vorm van het virus...goedemorgen Rian, het is ook pas 1730...

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoor of dit bij Myx het geval is! Ik had het meer over andere virussen bij mensen, zoals hepatitis e.d.! Dus niet meteen boos zijn op je DA, hij zal vast wel gelijk hebben!

En wanneer je nijn net een lage weerstand heeft en dan ingeent wordt, krijgt hij sneller daadwerkelijk de symptomen ervan! Weet je zeker dat je nijn helemaal gezond was voor het inenten?

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trommel Loes nog effe op...

Oké, ik ben er…

Hoe lang is het precies geleden dat ze is ingeënt? In je eerste bericht heb je het over 3 weken en in een ander bericht over 2 weken.

Heb je geen inentingsboekje gekregen van je dierenarts? Anders kan je daar eens in kijken met wat je konijn is ingeënt.

Eén van mijn konijnen heeft ook een zware entreactie gehad. Ongeveer 10 dagen na de inenting begonnen de symptomen van myx.

Hier kan je zijn topic ook nog vinden:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/15388-entreactie-myx.html

Hij is er helemaal doorgekomen.

Is je konijn een buitenkonijn of een binnenkonijn? Het is heel belangrijks om ze nu in een warme omgeving te houden. Het liefst een ruimte met een constante temperatuur van 21-22°C.

Gloveticol oogzalf ken ik, die heb ik ook gebruikt. Daarnaast is het ook belangrijk om haar oogjes uit te wassen.

Geen idee welke medicatie er naar marsepein ruikt… Anders even je DA opbellen om te vragen wat de naam is van het medicijn dat je hebt meegekregen?

Hypoliet kreeg ook een pijnstiller/ontstekingsremmer en een breedspectrum antibiotica. Er bestaat geen medicijn tegen myx. Maar de antibiotica wordt gegeven tegen secundaire infecties, zodat het lichaam alle kracht kan gebruiken om tegen de myx te vechten. De pijnstiller wordt gegeven om het je konijn zo comfortabel mogelijk te maken.

Daarnaast gaf ik hem ook echinacea om zijn weerstand te verhogen. En ook wat kruiden die goed waren voor zijn luchtwegen.

Na een tijdje ben ik ook begonnen met aërosollen omdat zijn ademhaling lichtjes piepte.

Ik denk dat dit het ongeveer is… Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Waar woon je ergens? Misschien dat iemand een goede DA bij je in de buurt kent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat ze gezond was,ze werd 1st gecontroleerd op kleine dingen:nagels,oren,tanden kijken,enz...

Toen heeft de DA ze de spuit tegen Myxo gegeven en het 3 dagen laten inwerken advies gegeven.Heb nu nog met banaan en dan witloof en andijvie met basilicum geprobeerd te geven maar wil ze niet,ik geef ze 1st een stukje zonder siroop en dat eet ze wel op,ze doet er echt koppig over :(

Ik ga nog wat verder proberen,op hoop van zegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net haar boekje gevonden (sry wist niet dat daar die info instond),datum van inenting:15-03-09

middel dat ze gebruikt heeft: Dervaximyxo

Naam van siroop weet ik nog steeds niet,DA neemt niet op.

Heb je link gelezen en ik moet zeggen het is juist hetzelfde,10 dagen na inenting begonnen haar ogen een beetje op te zwellen maar is steeds erger geworden.

En ze is een binnenkonijn,1ste keer ooit dat ze is buitengeweest was vorige week

een uurtje of 2 ,was een mooie zonnige dag.

PS: echinacea en Aerosollen,kan ik deze bij de dierenarts verkrijgen in het geval dat hetnog verslechterd?

Ik woon in Lokeren Belgie

erg bedankt voor de hulp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dervaximyxo, is hetzelfde entmiddel als bij mijn konijn.

Meer kans op bijwerkingen, maar wel standaard gebruikt in BE.

Echinacea kan je in verschillende vormen geven. Maar aangezien je konijn zo moeilijk dingen aanneemt, weet ik niet wat je het best kan gebruiken. Je hebt de gedroogde varriant die ook te koop zouden zijn als gedruigde kruiden voor konijnen (heb het in BE alleen nog nergens gevonden). Je hebt de pilvariant die je bij oa. kruidvat kan kopen (gewoon voor mensen). Ikzelf heb een tinctuur gebruikt die je gewoon bij de apotheek kan kopen. Ik deed een paar druppeltje op een bixje.

Een aërosoltoestel kan je bij de apotheek huren. Ik deed er steriel water in (ook gewoon bij de apotheek verkrijgbaar). Als je het apparaat aanzet komt er damp uit. Mijn konijn bleef er altijd mooi voor zitten en had er duidelijk deugt van. Ik merkte erna ook elke keer dat hij veel minder piepte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgenvroeg naar de apotheker gaan achter de echenicea,zal ook een kijkje nemen in kruidvat of ik het daar ook vind,dan kan ik dat haar ook al geven.Ik hoor haar nog niet piepen maar zal het toestel toch al halen voor de zekerheid(zeker met het weekend ertussen).Ik heb net de link volledig gelezen,wat een verhaal,ben echt blij dat het met Hypoliet is goed gekomen,een ongelooflijk dapper kereltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mouse is ook een redelijk lastige met de medicijnen..

Als het echt heel erg is dan doet ze dr hoofdje altijd helemaal onder mijn arm..

Dan kan iemand anders vanaf mijn achterkant bij dr hoofdje en de spuit in het mondje krijgen!

Bij het bloedprikken vandaag hebben ze dr op dr eigen dekentje laten zitten en een ander dekentje helemaal om dr heen gewikkeld.. Vooral om de ogen zodat het een holletje werd!

Heel veel succes! Hoop dat het geen myx is en dat ze er snel weer bovenop komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zal haar medicijnen toch moeten nemen. Desnoods in de "houdgreep" nemen?

Ik ga meestal zitten met het konijn op schoot. Met de kont naar mij toe. Dan leun ik wat voorover en til tegelijk met één hand het konijn onder de borst op. Zo steunt het konijn tegen mijn buik / borstkast. Dan kan ik met mijn andere hand het spuitje in de mond doen.

Als het niet lukt misschien samen met iemand anders proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is de kans op deze bijwerking van de enting tegen myxo

Woensdag krijgt Rambo zijn vaccinatie, maar als ik dit zo lees krijg ik toch wel een beetje de kriebels.

Ik lees dat het middel dat gebruikt is standaard gebruikt word in Belgie, maar wat gebruiken ze hier in Nederland, een ander middel?

Natuurlijk laat ik Rambo wel enten want de kans op myxo is denk ik groter dan de bijwerking van de enting. Ik zal wel blij zijn als er 10 dagen na de enting verstreken zijn zonder rare symptonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb haar een uurtje of 2 geleden haar siroop kunnen geven op een stuk witloof met paardebloemblaadjes ertussen (heeft wel een tijdje geduurd voor ze ervan begon te eten).En er is me iemand even komen helpen voor de oogzalf,was veel makkelijker met 2.Ben blij dat ze alle medicijnen binnen heeft voor vandaag,erg bedankt allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot mijn grote spijt zijn haar oogjes en niezen nog verslechterd,ik zie nu ook haar neusje opzwellen,ze eet en drinkt nog goed en loopt nog veel rond in de keuken,maar haar 1 oogje is nu zo opgezwollen dat ik haar onderste lid niet meer kan openen om zalf in te doen en haar hoofdje hangt steeds vol met etter :(

Ongelooflijk zielig om ze zo te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .